13. februára 2020

Vo firme pracujete na tom istom oddelení s ďalším kolegom. A obaja zastávate tú istú pozíciu. Aj preto ste očakávali, že si pracovné úlohy rozdelíte férovo. To znamená na polovicu. Postupne však zisťujete, že robíte oveľa viac ako váš kolega. Opravujete po ňom chyby a on sa väčšinou iba zvezie na vašich úspechoch. Na scénu prichádza dilema. Ako sa s týmto problémom zveriť šéfovi bez toho, aby to vyznelo ako obyčajné žalovanie?  

Pocit férovosti je absolútne prirodzený. Máte ho zakódovaný a vrodený. Podľa Zory Grohoľovej, koučkymediátorky vzdelávacej organizácie Topcoach, ide o ľudskú potrebu. Keď nadobudnete presvedčenie, že s vami na pracovisku nezaobchádzajú spravodlivo, doľahne na vás stres.

Zamestnanec frfloš?
Výpoveď nie je pre šéfa jedinou možnosťou, ako si s ním poradiť

Pokiaľ si váš kolega uvedomuje, že pracujete viac ako on, s najväčšou pravdepodobnosťou sa sám cíti nepríjemne. Možno má pocit, že mu váš šéf nedôveruje alebo že mu chýbajú určité zručnosti či vedomosti, pripomína Grohoľová.

Zamerajte sa na ideálnu situáciu

Aké je vlastne spravodlivé rozdelenie pracovnej záťaže? Individuálna a tímová koučka zo vzdelávacej organizácie Topcoach Tatiana Trebatická ozrejmuje, že šéf musí mať nastavené dobré meranie výsledkov. Taktiež by mal jasne určiť a aj odkomunikovať, aké nároky kladie na zamestnancov a na ich znalosti, skúsenosti, čas i na ich osobnosť ako takú. „Pre niekoho môže byť jedna úloha veľmi náročná, kým iný zvládne to isté zadanie ‘ľavou zadnou’,“ približuje odborníčka.  

Tému spolupráce kolegov a rozdelenia práce sme otvorili s odborníčkami Zorou Grohoľovou (vľavo) a Tatianou Trebatickou (vpravo). Foto: archív respondentiek

Trebatická vraví, že často sa sám šéf dopúšťa jedného veľkého omylu. Tých najšikovnejších a najochotnejších zamestnancov zo svojho tímu zahrnie prácou. Deleguje na nich podstatne viac úloh alebo projektov než na iných členov tímu. Ak máte pocit, že pracujete viac ako váš kolega, môže to byť spôsobené i tým, že ste v očiach vášho šéfa šikovnejší a ochotnejší ako druhí zamestnanci.  

Narcis, neurotik, násilník?
Od toxického šéfa radšej rýchlo preč

Keď vás tento problém v práci neprestajne trápi a neviete sa dostať zo zajatia pocitu krivdy, Grohoľová radí, aby ste si predstavili ideálnu situáciu. Skúste sa k nej prepracovať tým, že napríklad zodpoviete nasledujúce otázky: 

  • Ako by mala byť práca rozdelená tak, aby ste mali pocit férovosti? 
  • Chceli by ste, aby váš kolega pracoval viac alebo aby ste vy pracovali menej? 
  • Prajete si, aby rozsah práce zostal rovnaký, ale vy budete mať vyšší plat či vyššiu pracovnú pozíciu? 

Premýšľajte dovtedy, kým nedospejete k takej predstave, ktorá vás naplní absolútnym pokojom. Iba v takom prípade nájdete presne to, čo ste hľadali. A tiež vám to našepká, čo by ste vlastne mali robiť ďalej.

Najskôr prehovorte s kolegom

Skôr než sa rozhodnete zájsť za šéfom, by ste sa mali pokúsiť porozprávať priamo s kolegom. No vedzte, že to nebude jednoduché. Napriek tomu by ste to mali urobiť čo najskôr. Grohoľová upozorňuje, že výčitky a obviňovanie vám neprinesú želaný výsledok. Práve naopak, vyvolajú konflikt a ďalšiu vlnu stresu.

Ako sa teda ozvať? Musíte mať pevné nervy a zodpovedne sa na rozhovor s kolegom pripraviť. Počas konštruktívnej debaty držte svoje emócie na uzde. Odborníčka odporúča osvedčenú kombináciu troch krokov:  

  • Úprimný a pozitívny úvod: Teším sa na nový projekt, ktorý nás v rámci oddelenia čaká.“ 
  • Jasná, stručná a pozitívne formulovaná požiadavka: „Bolo by skvelé, keby sme sa hneď na začiatku dohodli na tom, kto bude mať čo na starosti. Mali by sme si rozdeliť zodpovednosť a ujasniť si, kto sa bude venovať akým častiam projektu.“
  • Motivácia pre druhú stranu: Aby si mal priestor na realizáciu vlastných nápadov.“  

A čo ak po kolegovi musíte na spoločných projektoch opravovať chyby či iným spôsobom kontrolovať jeho prácu? Podľa Trebatickej si v prvom rade musíte uvedomiť, kde sú vaše hranice a čo konkrétne sú vaše úlohy.  

Spoločné aktivity a ciele sú pre vás celkom určite podstatné, ale kolega by mal vedieť, že svoju prácu neurobil kvalitne. Ponúknite sa preto, že mu pomôžete. No v žiadnom prípade nerobte celú jeho prácu za neho. 

Nebojte sa šéfa, keď žiadate spravodlivosť

Ani rozhovor s kolegom vám však nemusí pomôcť prekonať frustráciu. Najmä ak sa na jeho správaní a prístupe k práci nič nezmení. Grohoľová pripomína, že férové rozdelenie práce a vedenie zamestnancov sú kompetencie vášho šéfa. Preto nemajte strach za ním zájsť a otvorene prehovoriť o tom, že pracujete viac ako kolega. Neodbije vás, veď sa len dožadujete spravodlivého rozdelenia pracovnej záťaže.  

Odborníčky si pre vás pripravili konkrétne formulácie, ktoré by ste v tomto prípade mali a, naopak, ktoré by ste v žiadnom prípade nemali povedať svojmu šéfovi: 

Zora Grohoľová odporúča tieto vetné formulácie: 

  1. Možno to nevnímate, ale ja mám niekedy pocit, že pracujem viac ako kolega. Môžeme sa o tom porozprávať? Chcel/a by som to vyriešiť.
  2. Môžem s vami hovoriť o rozdelení práce na našom oddelení? Nie je mi príjemné otvárať túto tému, ale niekedy mám pocit, že nemáme prácu rozdelenú férovo.
  3. Chcel/a by som sa dohodnúť na pravidlách rozdelenia práce. Nerád/Nerada otváram túto tému, no občas musím napravovať aj chyby alebo nepresnosti môjho kolegu. Môžeme sa o tom porozprávať?

Tatiana Trebatická neodporúča tieto vetné formulácie: 

  1. Mali by ste sa zamyslieť nad tým, ako je v našom tíme rozdelená práca.
  2. Ako je možné, že kolega pracuje oveľa menej ako ja?
  3. Myslím si, že vôbec nemáte prehľad o tom, čo sa u nás na oddelení deje. 
  4. Prečo tento problém neriešite?
  5. Ak tento problém nevyriešite, dám výpoveď! 

„Ak sa necítite primerane odmeňovaní za to, čo robíte, alebo ste dlhodobo preťažovaní, otvorte to so šéfom priamo s uvedením konkrétnych faktov,“ vraví Trebatická. Nebojte sa ho požiadať o pomoc, radu či o názor na vzniknutú situáciu. „Múdry šéf nechce prísť o kvalitného zamestnanca, a preto hľadá spôsoby, ako ho udržať v tíme,“ dopĺňa odborníčka. 

V prípade, že pracujete viac ako kolega, máte aj ďalšiu možnosť. Pokiaľ sa zmenila vaša pracovná náplň, pribudli nové úlohy, projekty či  zodpovednosti a navyše podávate skvelý výkon, požiadajte šéfa o vyšší plat alebo o povýšenie. Podľa Trebatickej by ste sa na to mali pripraviť a povedať mu, že vás práca baví a chcete ju robiť naďalej. Avšak za primerané ohodnotenie, ktoré reflektuje vašu situáciu.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk