21. marca 2019

Popoludní v slnečnom počasí v San Franciscu kráča Peter Szulczewski po schodoch na vrchol mrakodrapu Sansome Street. Míňa poschodia, ktoré sú plné dátových špecialistov a inžinierov, ktorí sa venujú aplikácii Wish, rovnako i biliardové stoly a vybavenie pre DJ-a.

Cez veľké okná sa nám naskytuje veľkolepý výhľad na mesto. No väčšina Szulczewskiho zákazníkov nepracuje v takýchto kanceláriách a ani nežije v pobrežných enklávach severnej Kalifornie. V skutočnosti väčšina z nich nemá veľa peňazí. Zákazníci služby Wish sú väčšinou Američania z robotníckej triedy, ktorí bývajú na severozápade Floridy alebo východe Texasu. Ide o ľudí, ktorí nakupujú v obchodoch, kde je všetko za dolár, a členstvo v službe Amazon Prime za 120 dolárov ročne považujú za zbytočné a drahé.

Nové centrály Amazonu: 50-tisíc ľudí, priemerný plat 12-tisíc mesačne

„Až 41 % domácností v USA nemá likvidné úspory v hodnote ani 400 amerických dolárov,“ hovorí Szulczewski, čím odkazuje na posledný odhad Federálneho rezervného systému (Fed). Tento 37-ročný bývalý inžinier spoločnosti Google, ktorý pochádza z Poľska, je skutočne posadnutý financiami obyčajných ľudí. Práve túto posadnutosť využil, aby pre nich vytvoril elektronický obchod, ktorý je plný tovaru dodávaného priamo od čínskych obchodníkov.

Amazon dosiahol hodnotu bilión dolárov. Po Apple je tak len druhou americkou firmou v histórii

Wish sa stal v roku 2018 najsťahovanejšou nákupnou aplikáciou na celkom svete. Momentálne je podľa tržieb tretím najväčším elektronickým trhoviskom v Spojených štátoch. Globálne túto aplikáciu aspoň raz mesačne použije 90 miliónov ľudí. Wishu sa vlani podarilo zdvojnásobiť svoje príjmy na 1,9 miliardy dolárov. Naposledy bola firma ohodnotená na viac ako 8,7 miliardy dolárov a 18-percentný podiel Szulczewskiho z neho robí miliardára. (Jeho spoluzakladateľ Danny Zhang vlastní len 4,2 % spoločnosti). Szulczewski dodáva, že investori by v nasledujúcom roku alebo dvoch mali očakávať IPO tejto firmy.

Wish je však len sotva jedinečnou aplikáciou. Amazon vybudoval svoje impérium (200 miliárd dolárov ročne v tržbách) práve na podobnom získavaní dát a zákazníckych klikov. Nuž a Wish súperí pri predaji čínskeho tovaru od tretích strán okrem Amazonu i s AliExpressom. Kým Amazon pridáva funkcie, akými sú streamovanie videí alebo doručenie do dvoch hodín pre členov programu Prime, tak Szulczewski príliš nerieši rýchle dodanie ani kvalitu.

Napríklad také svetre stoja cez Wish 2 doláre a ďalšie 2 doláre stojí ich doručenie, alebo si tu zákazníci môžu kúpiť telefóny s operačným systémom Android už za 27 dolárov. Doručenie týchto produktov môže trvať celé týždne. Zákazníci si v priemere prezrú 600 až 700 položiek a až 80 % ľudí, ktorí cez Wish nakupujú po prvýkrát, sa k tejto službe opäť vráti.

Doprava týchto produktov je lacná, a to i vďaka dohode medzi spoločnosťou China Post a U.S. Postal Service, ktorá  umožňuje prepravu tovaru s hmotnosťou 1,99 kilogramu alebo nižšou za výhodné ceny. To sa vzťahuje približne na 15 % produktov z Wishu. Aktuálne tak môže byť lacnejšie poslať balík z Pekingu do New Yorku, než z Južnej Karolíny do New Yorku. A presne to je dôležité. Mnohí čínski obchodníci si totiž nemôžu dovoliť používať veľké dopravné spoločnosti ako FedEx alebo DHL, či uskladňovať produkty priamo v skladoch mimo svojej prevádzky, ako je to v prípade Amazonu, hovorí Zhang, ktorý býva v Šanghaji.

Spoločnosť Wish stráca ročne asi 190 miliónov dolárov, no jeho predstavitelia tvrdia, že by to tak nebolo, ak by prestali utrácať tak veľa financií za marketing. Bežia im totiž veľké kampane napríklad na Snapchate a firma je jedným z najväčších inzerentov na Facebooku. V roku 2017 podpísali ľudia z Wishu trojročnú dohodu v hodnote 30 miliónov dolárov na sponzorovanie basketbalového tímu Los Angeles Lakers, ktorý je populárny v Číne. A Los Angeles je okrem toho pre Wish i jedným z najväčších odbytísk.

No spoločnosť čelí i problémom. Mnohé produkty z aplikácie Wish sú gýčové, nekvalitné alebo dokonca obchodníci zákazníkov podvádzajú. Existujú stovky negatívnych recenzií. Ľudia sa sťažujú na zákaznícky servis ale i obchodníkov, ktorí im neodoslali objednaný tovar. Szulczewski tak najal Connie Chang, bývalú komunitnú manažérku spoločnosti Facebook, aby tento problém vyriešila. Tá v záchvate oportunizmu, ktorým by zapôsobila i na samotného Jeffa Bezosa, dohliada na približne 10-tisíc užívateľov aplikácie Wish, ktorí pomáhajú spoločnosti zbaviť sa nespoľahlivých obchodníkov výmenou za bezplatný tovar a zľavy. Szulczewski však poukazuje na to, že problémom sú niekedy aj samotní zákazníci. „Ročne predáme 5 miliónov kusov kontaktných šošoviek,“ hovorí. „Niekto v nich celkom určite bude aj spať,“ hovorí s tým, že zákazníci nie stále čítajú popis produktu či inštrukcie.

Hlavné foto: Forbes.com/Jamel Toppin

Redaktorka Parmy Olson píše pre Forbes.com o umelej inteligencii, robotike ale i digitálnej transformácii.