7. augusta 2019

Michal Staško (47) sa venuje dizajnu profesionálne od roku 1996. Za viac než dve desaťročia mu záujem a zvedavosť otvorili nejedny dvere. Ešte ako tínedžera ho zaujalo navrhovanie nábytku, no tam neskončil. Svoje portfólio rozšíril o produktový a priemyselný dizajn, navrhovanie interiérov i budovanie značiek. 

Ako vníma sféru dizajnu na Slovensku, prečo sa oplatí staviť na nadčasové produkty a ako sa mu podarilo získať medzinárodné ocenenie Red Dot Design Award, porozprával v rozhovore pre Forbes.sk.

Spomínate si ešte na moment, počas ktorého vás očaril dizajn, a tak ste si uvedomili, že táto kariérna cesta je niečo pre vás?

Bolo to ešte na Strednej umelecko-priemyselnej škole v Bratislave. Študoval som rezbárstvo a tvarovanie dreva, no už vtedy som inklinoval k dizajnu. Mal som vzťah k drevu ako k materiálu. Kým ostatní z neho vyrábali objekty a plastiky, tak ja som vytváral nábytok a nábytkové doplnky.

Dnes ale máte široký záber. Venujete sa produktovému a priemyselnému dizajnu, návrhom interiérov. Dostávali ste sa k týmto oblastiam postupne?

Áno. Dá sa povedať, že po vysokej škole som sa aktívne snažil presadiť v nábytkovom a produktovom dizajne. Keďže to boli divoké 90. roky, tak to vôbec nebolo jednoduché. Výsledky sa síce dostavili, ale nevedel som sa dizajnom uživiť. Preto som musel z tejto brandže odísť do reklamy. Až keď sa spoločenská a ekonomická klíma a podmienky v našej krajine zmenili, tak sa mi podarilo vrátiť k dizajnu.

Nabíjacie stanice pre Porsche i laptop Microsoftu. Slovák posúva produktový dizajn na vyšší level

Sám som si uvedomil, že túto oblasť som vyštudoval, orientujem sa v nej a dokážem sa v nej presadiť. Neskôr mi finančná kríza otvorila dvere do interiérového dizajnu, cez ktorý sa mi podarilo dostať i k tomu produktovému. To je taký paradox. Po kríze sa ukázalo, kto vie tvoriť interiéry s prijateľným rozpočtom, ktoré majú hlavu a pätu a hlavne fungujú.

Našli ste si teda cestu späť k dizajnu. Čo pre vás znamená?

Hlavne životný štýl. Ale nie v zmysle, že sa treba obklopovať peknými a drahými vecami. Ide skôr o životný štýl, čo sa týka pozerania sa na veci, ekológiu, inovácie a nadčasové produkty. Ľudia by mali zvažovať, čo si kupujú, aby im to vydržalo. Dizajn je niečo, čo ľuďom sprostredkúva, čo konkrétny produkt je, ako sa vyrába, kto ho vyrába, z čoho sa vyrába a kto ho navrhuje. Je za tým celý príbeh, ktorý sa volá marketing.

Za veselým a hravým dizajnom Tuli Cinema hľadajte práve prácu Michala Staška. Foto: Hlavné foto: Erik Ďuriš/archív M.Staška

Keď už ste načrtli inovácie a nadčasové produkty, tak ako vnímate sféru dizajnu na Slovensku, hýbe sa vpred? 

Aktívne sa dizajnu venujem viac ako 20 rokov, viem teda posúdiť, akou veľkou zmenou si Slovensko prešlo. Slováci sa za poslednú dekádu naučili, že v dizajne ide o pridanú hodnotu produktov. Vedia, že existujú regionálni výrobcovia a tiež to, že lokálne produkty sú drahšie. Vytvorila sa mladá klientela produktívnych ľudí, ktorí si dizajn kupujú. To je niečo, čo tu kedysi nebolo. Po revolúcii bol veľký dopyt po zahraničných produktoch. Kým sa tieto veci ustálili, kým sa Slováci nasýtili, kým objavili čaro vlastnej produkcie a tvorby, tak to chvíľu trvalo. Teraz podľa mňa zažíva slovenský dizajn zlaté časy.

Značku United Nude vymenil za MVMT. Slovák navrhuje v Los Angeles hodinky pre mileniálov

Poďme sa konkrétnejšie pozrieť na vašu prácu. Koľko projektov máte momentálne rozpracovaných?

Veľa. Teda asi 30. Z toho 20 projektov sú interiéry, pretože tie zažívajú veľký boom. Hlavne čo sa týka verejných/poloverejných – gastro interiérov, teda kaviarní a reštaurácií. To je nosná kategória mojej práce, na ktorej si zakladám, pretože v nej mám najväčšie skúsenosti.

K interiérovému dizajnu sa dostal po finančnej kríze. Navrhol i priestor reštaurácie Thema. Vraj ho takéto verejné a poloverejné priestory skrátka bavia. Foto: Hlavné foto: Erik Ďuriš/archív M.Staška

Potom je tu produktový dizajn. V ňom riešim nábytky, svietidlá, hodiny a teraz i zaujímavé exteriérové záhradné veci. Našťastie, tento segment tvorby produktov sa úspešne rozvíja, čo ma teší, pretože v ňom ešte máme čo dobiehať. Tiež s potešením robím aj grafický a obalový dizajn pre vinárov. To je na Slovensku výrazne rastúci trh a komodita. Plus to spája príjemné s užitočným (smiech). Víno skrátka spája ľudí.

Čo vás na všetkých týchto spoluprácach najviac baví?

Rôznorodosť a pestrosť. Každý mesiac môžem robiť niečo iné. Keďže realizácie prebiehajú po celom Slovensku a Česku, taktiež stretávanie s ľuďmi, cestovanie, a to znamená nové podnety, inšpirácie, impulzy a výzvy. Je to zaujímavé, nemám tendenciu robiť stále to isté dookola. A tak nedochádza k stereotypu, ktorý kreatívcom najviac škodí a ubíja ich.

Viete mi povedať viac o tom najdrahšom projekte, na ktorom ste doposiaľ ako dizajnér pracovali?

To bude asi produktová línia hodiniek pre firmu Biatec z poslednej kolekcie Golden ratio. V nej sa určité kusy z limitovanej edície dajú objednať v luxusnom prevedení a to môže mať hodnotu až viac ako 16-tisíc eur. Na slovenský trh je to vyššia suma. Základom však nebolo robiť drahú vec, ale dizajnový produkt, ktorý nestráca na hodnote a zberatelia si ho môžu zostaviť.

Michal spolupracoval i so značkou Biatec, ktorá na Slovensku vyrába kvalitné a luxusné hodinky. Foto: Hlavné foto: Erik Ďuriš/archív M.Staška

A čo ten najúspešnejší? Za čo ste zožali zatiaľ „najväčšie ovácie“?

Tak to je, samozrejme, produkt s firmou Tuli. Ide o hračku s názvom 3k. Je to taká ukážka, že aj s jednoduchou technológiou, ale remeselne kvalitným spracovaním, sa dá niečo dosiahnuť a preraziť vo svete. Teda i s malým, ale veľmi šikovným výrobcom sa dajú robiť veľké veci. A hlavne produkty pre deti sú obrovským trhom. Netreba vyrábať len autá. Dá sa preraziť aj v inom segmente. A to ukazuje produkt 3k, za ktorý sme dostali Red Dot Design Award.

Čo na ňom podľa vás najviac zaujalo komisiu tejto medzinárodnej súťaže?

Jednoduchosť a hravosť. Tiež by som povedal, že inovatívne riešenie a nápad.

Red Dot Design Award ale nie je jediné ocenenie, ktoré ste získali. Môžete sa pochváliť napríklad i Krištáľovým krídlom či Národnou cenou za dizajn. Čomu za to vďačíte?

Snažil som sa dobehnúť to, čo som zameškal. Ako som hovoril, určitý čas som sa nevenoval dizajnu, potom som zistil, že je u nás konečne dobrá pôda pre spoluprácu s firmami. V kreatívnom biznise je to vždy o tom, či vám niekto na začiatku dá šancu. Nemáte predsa realizácie ani výsledky. Zopár ľudí mi dalo šancu a tú som sa snažil využiť. A možno je to vďaka tomu, že som postupom rokov a vekom pochopil, o čom dizajn vlastne je.

O čom teda dizajn je? 

Nie je to len kreatíva. Je to hlavne inovácia a optimalizácia. Keď ich dizajnér dokáže zakomponovať do projektu, tak zvyšuje jeho šancu na úspech. V podstate dizajn už v preklade neznamená „pekný obal“, ale „inovácia“. To je napríklad vec, ktorá sa na svetových súťažiach vysoko hodnotí. Ide o niečo, čo je v produkte progresívne, technologické a vcelku nové.

Rovnako ako v každej oblasti teda treba posúvať hranice. Aké kariérne plány máte do budúcnosti?

Chcel by som nadviazať viac spoluprác s firmami, ktoré vyrábajú produkty na Slovensku a v Česku. U nás každá druhá firma totiž potrebuje dizajnéra, len o tom ešte nevie (smiech). Máme úžasné podniky, len ich nikto nepozná. Neprodukujú totiž produkty pod vlastným menom. Ani Slováci teda nevedia, že sú vyrobené na Slovensku. Sám ich niekedy kontaktujem a navrhnem: poďme skúsiť nejakú spoluprácu. A to je u nás ešte pole neorané, kde vidím veľký priestor, potenciál a šancu na uplatnenie. A ešte by som sa možno rád venoval i pedagogickej činnosti a vzdelával dizajnérov. Potrebujeme viac kvalitných ľudí. Polovica z nich síce odíde do zahraničia, čo je dobré, no niekto by mal ostať na Slovensku a zlepšovať a skvalitňovať domáce produkty. Mali sme tu predsa remeslá a dobré produkty z tradičných slovenských materiálov. Spracovanie dreva, kože aj keramiky. To je moja vízia do budúcnosti.

Dizajn podľa Michala neznamená pekný obal, ale inovácie. Foto: Hlavné foto: Erik Ďuriš/archív M. Staška

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk