23. apríla 2019

Tradícia konzervárne z Nových Zámkov siaha až do roku 1975. Závod vznikol s cieľom spracovávať ovocie a zeleninu, ktoré sa urodia na juhozápade Slovenska, a zásobovať československý trh konzervárenskými výrobkami, dojčenskou výživou či mletou červenou paprikou. Novofruct prežil privatizáciu, dva bankroty a vypracoval sa na modernú spoločnosť, pričom už o pár mesiacov spustí výrobu dojčenskej výživy s certifikátom Halal určenej pre moslimskú komunitu v zahraničí.

Novozámocká konzerváreň má za sebou viac ako 40-ročnú tradíciu. Vo svojej zlatej ére v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch zamestnávala 900 až 1000 zamestnancov a vyrobila ročne 35-tisíc ton výrobkov. Bola vraj najväčšia v strednej Európe. Nevydarená privatizácia a nezáujem aj zo strany ďalších majiteľov však priviedli spoločnosť k dvom bankrotom a v roku 2000 už bol závod len šedým tieňom svojej niekdajšej slávy. V tom čase sa rozhodli bývalí zamestnanci fabriky, manželia Pavol a Lýdia Uhrinovci a ich známy Michal Žibrita, odkúpiť nehnuteľnosti konzervárne a oživiť výrobu. Závod bol v roku 2000 v dezolátnom stave a naštartovanie výroby nebolo jednoduché.

Toto je 5 gastro trendov pre rok 2019. Nájdete tu marihuanu i laboratórne proteíny

„Od zlatého veku, kedy prakticky neexistovala konkurencia pre tento závod, už prešlo veľa času a na trhu bolo množstvo výrobkov zo zahraničia, takže výroba nemala šancu sa dostať na rovnakú úroveň. Viaceré nehnuteľnosti preto predali záchrancovia závodu – Uhrinovci – iným firmám,“ vysvetľuje súčasný generálny riaditeľ spoločnosti Norbert Hogenbuch, ktorý prebral vedenie vo firme po Pavlovi Uhrinovi v októbri 2016. „Vtedajší majitelia sa s veľkým entuziazmom pustili do oživenia výroby. Je to unikát na Slovensku, že po dvoch bankrotoch sa podarilo oživiť nejakú firmu,“ myslí si Hogenbuch.

CEO spoločnosti Novofruct SK Norbert Hogenbuch. Foto: Archív Novofruct SK

Devätnásť rokov od začiatku novej éry Novofructu sa však spoločnosť môže pochváliť tržbami blížiacimi sa k 17 miliónom eur, pričom zamestnáva 230 ľudí a vyrába 10-tisíc ton výrobkov ročne. Najväčšia slovenská konzerváreň sa v súčasnosti orientuje aj na moderného človeka, ktorý sa chce stravovať zdravo.

„Za posledné dva roky sme veľa investovali do vybudovania rozsiahlejších vývojových laboratórií a navýšili sme personál. Posúvame naše aktivity aj do oblasti výskumu, aby sme sami dokázali prinášať inovatívne produkty,“ vraví Hogenbuch. Zmeny nastali aj vo vlastníckej štruktúre. Výhradným vlastníkom firmy je od roku 2017 litovská investičná skupina NDX.

Diéta pre rok 2050: Aby nás planéta dokázala uživiť, budeme musieť zmeniť spôsob, akým sa stravujeme

Tá teraz zúročuje, že Novofruct má dlhoročné skúsenosti s výrobou produktov určených pre najmladších spotrebiteľov, teda dojčenskej výživy pod značkou OVKO. Od roku 2009, ale v závode vyrábajú aj dojčenskú výživu v bio kvalite. „Suroviny a ingrediencie pre dojčenskú výživu majú niekedy 500- až 1000-násobne nižšie limity pre zvyšky pesticídov a nitrátov v ovocí, zelenine alebo mäse oproti limitom pre dospelú stravu,“ dopĺňa generálny riaditeľ.

Novofruct SK vyrába výživu pre dospelých pod značkou DayUp. Má potenciál osloviť aj zahraničné trhy. Foto: Novofruct

Domáci trh je primalý

Výrobné kapacity fabriky sú momentálne obsadené na 50 percent, aj preto za posledné dva roky výrazne posilnili orientáciu na zahraničie. Minulý rok sa im podarilo vyviezť okolo polovice výrobkov z celkovej produkcie. Najväčší úspech majú na poľskom trhu, kam za rok 2018 vyviezli produkty za 4,5 milióna eur. Ďalšími krajinami, s ktorými spolupracujú, sú tiež  Nemecko, Francúzsko, Maďarsko, Česká republika, Bulharsko, Lotyšsko, Litva, Turkmenistan či Belgicko.

„Myslím si, že sme chytili veľmi seriózneho partnera pre Čínu, kde už išlo niekoľko kontajnerov výrobkov a ďalej to rastie. Dlhoročnými partnermi sú Izrael, Mongolsko a v menšej miere aj Irak, Jordánsko, Katar. Naše bio dojčenské výživy sa podávajú na palube lietadiel Qatar Airways. Nedávno sme tiež prvýkrát vyviezli do Nigérie,“ vraví spokojne Hogenbuch.

História Novofructu

  • tradícia výroby v Nových Zámkoch siaha až do roku 1975. Konzervárne boli samostatný štátny podnik
  • po revolúcii prežila konzerváreň privatizáciu a dva bankroty. Dostala sa do konkurzu
  • V roku 2000 odkúpila od spoločnosti Novofruct, s.r.o. nehnuteľnosti novozámockej konzervárne firma NOVEX Food na čele s Pavlom Uhrinom. Opäť naštartovala výrobu v závode
  • V roku 2003 sa spoločnosť premenovala na Novofruct SK
  • V roku 2013 vstúpila do spoločnosti litovská investičná skupina NDX, ktorá odkúpila 70-percentný podiel
  • V roku 2017 NDX odkúpila aj ďalších 30 percent a stala sa výhradným majiteľom

Práve dojčenská  výživa je kľúčovým produktom, ktorým dokážu osloviť zahraničného spotrebiteľa. Úspech produktu pre deti ich inšpiroval k vytvoreniu výživy aj pre dospelých. „Za posledné tri roky sme vyvinuli zdravé výživy pre dospelých pod značkou DayUp, ktoré sú tiež na báze ovocného pyré, cereálií, jogurtu a ďalších zdravých ingrediencií na prírodnej báze. To je hlavný produkt, ktorý vyvážame do Poľska,“ vysvetľuje generálny riaditeľ. Práve inovatívne produkty s pridanou hodnotou, ktorá má pozitívny vplyv na zdravie človeka, považuje za zásadné pri ďalšom rozvoji produktového portfólia.

Novofruct SK má vo svojom portfóliu široký výber produktov. Od tradičných až po inovatívne. Foto: facebook.com/NOVOFRUCTSK

Halal aj kóšer

Svoje skúsenosti s detskou výživou v Novofructe zúročili aj pri vývoji nového produktu – dojčenskej  výživy s certifikátom Halal, ktorá je určená pre trhy s výraznou moslimskou komunitou. „Už sme mali skúsenosti s výrobou pre židovskú komunitu s certifikátom Kosher pre Izrael. Dá sa povedať, že je to v mnohých smeroch veľmi podobná výroba. Ide o určité dodržiavanie hygienických požiadaviek a používanie surovín s certifikátom Halal alebo Kosher. Náš partner nás požiadal, aby sme pre nich vyvinuli výrobky, ktoré by vyhovovali ich chutiam,“ vraví Hogenbuch. Ide o ovocné, ale aj mäsové výživy.

Plánovaná výroba dojčenskej výživy s certifikátom Halal v novozámockom Novofructe je aktuálne vo finálnej fáze. „Vyzerá to sľubne o to viac, že sme vystavovali v Dubaji a aj o našu bežnú dojčenskú výživu je veľký záujem v tejto oblasti. Modernizuje sa život a ľudia majú záujem o zdravé výrobky,“ dodáva riaditeľ. Dojčenská halal výživa by sa mala dostať na zahraničný trh najneskôr o pol roka.

Výroba dojčenskej výživy v závode Novofructu. Foto: Novofruct SK
Hlavné foto: Archív Novofruct SK/Pexels

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.