14. augusta 2019

Ilustrácia ako živobytie. Pre mnohých Slovákov možno sci-fi, no talentovaná umelkyňa Alica Kucharovič z Piešťan tvrdí, že uživiť kreslením sa dá – dôležité je však hneď od začiatku dodržať zásady. 

Obrazy plné farieb, paliem, exotiky, pohodovej atmosféry. Takto väčšina ľudí zrejme poznala tvorbu slovenskej ilustrátorky Alice Kucharovič. Z papiera sa však svoj rukopis rozhodla preniesť aj na mnohé funkčné predmety. Prvé produktové ilustrácie neboli vlastne ani vyrábané s tým, že budú na produktoch. Bola to jednoducho voľná tvorba, ktorá bola dodatočne spracovaná a použitá na peňaženkách – to bol prvý funkčný nosič mojich ilustrácií,“ vysvetlila Kucharovič pre Forbes. Ako prezradila, kresbu, ktorá dnes zdobí peňaženky, nakreslila ešte počas školy do svojho skicára. 

Kresby Kucharovič sa časom objavili aj na tričkách, šiltovkách, jogamatkách či dokonca skejtbordoch pre značku RetArt. V minulosti mohli ľudia spozorovať rukopis ilustrátorky napríklad aj na edícii pomád a balzamov na brady predajne Barber. Pri produktoch však nezostalo. Autorka spolupracovala aj na množstve projektov zameraných na projekciu či animovanú tvorbu.

Najnovšie však jej tvorbu vidieť na ďalšom netradičnom povrchu – plechovke piva. Obaly od zlatého moku sú pokreslené ľudovými motívmi, ktoré sa spájajú s každým kútom Slovenska.

Navrhol dizajn pre knihy Dominika Dána aj Jane Austen. Na konte má prestížnu cenu Wood Pencil

Folklór aj abstrakt

Aj keď je pre Kucharovič pri voľnej tvorbe skôr typická exotika a výrazné farby, pri folklórnych ilustráciách sa nestratila. „Mala som skôr problém vtesnať všetky najtypickejšie a najvýraznejšie prvky do pár plechoviek,“ dodáva. 

Dôvtip v tom, ako urobiť ilustráciu na plechovke zaujímavou je podľa nej v spojení vecných motívov s abstraktnými grafickými prvkami. „Ak sa človek na plechovku zadíva viackrát, zakaždým tam nájde niečo nové, nehovoriac o tom, že výšivky a kroje dopĺňajú identitu ilustrácie,“ tvrdí autorka.

ilustrátorka alica kucharovič vymenila plátno za plechovku piešťany slovenka
Ilustrácie na plechovky, ktoré majú znázorňovať západné Slovensko. Foto: Šariš

Avšak dostať sa do štádia od kreslenia “do zásuvky” po výrobu ilustrácií pre klientov nie je podľa Kucharovič jednoduché. Tvrdí, že kľúčom je venovať sa svojmu cieľu, nech je akýkoľvek, naplno a úspech sa potom určite dostaví.

Jednou zo zásad, ktoré dajú umelcovi konkurenčnú výhodu, je začať počas školy. Alica Kucharovič začala so štúdiom umenia už na ľudovej umeleckej škole, po ktorej nasledovala stredná a nakoniec štúdium animovanej tvorby na bratislavskej VŠMU. Z kontaktov, ktoré nabrala na vysokej škole, čerpá dodnes. „Spoznala som tam veľa inšpiratívnych a šikovných ľudí, s ktorými som neskôr aj spolupracovala,“ opisuje svoje skúsenosti.

Vyhraté máte, až keď si sami vyberáte, hovorí Kucharovič

Ďalšou zásadou na ceste za úspechom je podľa ilustrátorky nielen otvorenosť ľuďom, ale aj projektom, ktoré na prvý pohľad nemusia vyzerať úplne lákavo. Do povedomia ľudí sa jej podarilo dostať aj vďaka sociálnym sieťam, kde vystavovala svoju tvorbu. 

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Another #tnrf2017 #print is gone👋🏻 / #tenerife #tnrf #digitalart #illustration

Príspevok, ktorý zdieľa Alica Kucharovič (@alicakucharovic),

„Ak človek robí na vlastnú päsť, musí sa vedieť dobre odprezentovať, to je dosť dôležité. Potom beriete všetko, čo príde a keď sa dostanete do štádia, že si vyberáte, máte vyhraté,“ dopĺňa. 

Bála sa, že jej ilustrácie nezaplatia účty. Teraz pracuje na novom projekte s Hvoreckým a Monoklom

Kucharovič tak vyvracia mýtus, že umelcom na plný úväzok sa stávajú ľudia skôr v zahraničí. Uživiť sa kresbou či ilustráciou je možné aj u nás a podľa autorky to ľahké nie je naozaj nikde. „V zahraničí sú napríklad zaujímavejšie projekty, ale tiež je tam oveľa viac kreatívnych ľudí, ktorí musia o svoje miesto bojovať,“ vysvetľuje. Podľa nej však nie je vylúčené, ak je človek iný ako ostatní, že sa k zákazkám zo zahraničia dostane aj v prípade, že bude sedieť v slovenskom ateliéri.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk