Tradičné remeslo sa u nich dedí z generácie na generáciu. Jozef Voľanský založil v Bardejove včeliu farmu Medar a ruku k dielu postupne priložil i jeho syn Martin. Dnes majú rodinný biznis a vlastnú značku Volansky Honey.
Podľa tejto dvojice sa včelárstvo v posledných rokoch na Slovensku dosť propaguje. Ľudia si však chybne myslia, že ide o zlatú baňu. Pri práci sa totiž musia len tak obracať. Vo svojom mede vidia veľký potenciál, a tak s ním zamierili i do sveta. Vystavovali už v Buenos Aires, Tädžone, ale tiež v Melbourne.
Od výkupu medu k vlastnej farme
Na samom začiatku Jozef ani len nepremýšľal o tom, že by sa jeho včelia farma rozrástla do dnešných rozmerov. Začínal v roku 2000 s jedným úľom, ktorý našiel u rodičov na povale. V ich rodine sa totiž tomuto tradičnému remeslu venovalo viacero generácií. „Chcel som mať med pre svoju rodinu, a keďže v našom regióne bolo málo práce, tak som nakoniec začal aj s jeho výkupom,“ spomína pre Forbes.sk.
Manželia sa držia ekologického včelárstva.
V Belianskych Tatrách vyrábajú balzamy a elixíry
Nakupoval ho od včelárov v okrese pre českú spoločnosť Medokomerc. Jeho práca sa páčila Ladislavovi Špačekovi, majiteľovi tejto značky, a tak Jozefa oslovil, aby si založili spoločnú firmu. Ich cieľom bolo vykupovať med po celom Slovensku. Tento biznis však dlho neobstál. O tri roky a 36 nákupných skladov neskôr sa objavili veľké problémy.
Jozef (vľavo) vybudoval vlastnú včeliu farmu. Neskôr sa k nemu pridal syn Martin (vpravo), ktorý vymyslel značku Volansky Honey. Foto: archív Voľanských
„Slovenskí včelári začali používať na liečenie včiel zakázané antibiotiká a týmto sa stal ich med na západných trhoch, na ktoré sme ich vyvážali, nepredajný,“ opisuje. Výkup teda museli zrušiť a on razom prišiel o hlavný zdroj príjmu a prácu. Počas tohto obdobia ale spoznal veľa včelárov a rozhodol sa, že sa uberie rovnakou cestou. Preto založil vlastnú farmu Medar. Momentálne má vo včelniciach okolo 220 rodín.
Ekologické obaly a nulový odpad.
Mladý pár rozbehol biznis s voskovými obrúskami
Okolo roku 2004 musel Jozef nakúpiť včelstvá, kočovné vozy a zariadenia. Nebola to jednorazová záležitosť, vtedy ešte približne 400-tisíc slovenských korún (viac ako 13-tisíc eur) investoval postupne počas troch rokov. Ďalej nasledovala výstavba prevádzky na balenie a spracovanie včelích produktov, ktorá sa v tom období vyrovnala hodnote stavby väčšieho rodinného domu.
Keďže nový biznis Jozef odštartoval tesne po vstupe Slovenska do Európskej únie, tak za najnáročnejšie na rozbehu firmy označuje splnenie všetkých veterinárnych a hygienických požiadaviek. „Tie na prevádzky a prácu boli oveľa prísnejšie a náročnejšie ako v okolitých krajinách. Čo bolo u iných normálne, u nás sa nedalo,“ vraví.
Med aj pre sultána
Toto tradičné remeslo zaujalo okrem Jozefa i jeho syna Martina. Ten vlani pomohol v rámci firmy založiť značku Volansky Honey. Nad názvom vlastných produktov ale chvíľu váhali. Keďže mali veľké ambície dostať svoj med do sveta, tak potrebovali prísť s niečím, čo sa ujme i za hranicami Slovenska.
Biznis chcú viesť poctivo. Vážia si tak aj značku kvality SK GOLD, ktorú im udelilo slovenské Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Foto: archív Voľanských
Napokon sa rozhodli, že včelie produkty budú niesť ich meno. „Je to dostatočne odlišné od konkurencie. Veď napríklad Tomáš Baťa, Henry Ford, John Pierpont Morgan a mnoho ďalších inšpiratívnych podnikateľov dalo značke svoje meno,“ konštatuje Martin pre Forbes.sk. A tak bolo rozhodnuté.
Prvé ocenenie získal Jozef ešte v roku 2005 na írskej výstave Apimondia. Do dnešného dňa majú spolu so synom udelené značky kvality SK GOLD celkom na výrobu 14 produktov. Pravidelne tiež okrem iného chodia na jednu z najväčších poľnohospodárskych výstav v Európe AGRA, ktorá sa koná v Slovinsku. „Tam sme za tie roky získali 5 zlatých medailí, jednu striebornú a jednu bronzovú medailu,“ upresňuje Martin. A bol to práve ich med, ktorý putoval ako dar za Slovensko pre sultána malajzijského štátu Terengganu.
Včelárenie nie je hra na istotu
Na chode celého biznisu sa dnes podieľa asi 10 ľudí. Ide o členov rodiny Voľanských a tiež ďalších zamestnancov. Martin priznáva, že úlohy nemajú striktne zadelené, práce je veľa, a tak musia všetci priložiť ruku k dielu. Ročne potrebujú do každej jednej včelej rodiny investovať opätovne minimálne 50 eur. Ide najmä o jarnú obnovu včelieho diela, starých rámikov a častí úľov, zimné zakŕmenie a tiež liečenie.
Nuž, a to, aká úspešná bude sezóna, nie je jednoznačné. Včelárenie totiž nie je žiadna hra na istotu. „Sú roky, keď sú výnosy medu veľmi dobré, a potom aj také, keď je to veľmi zlé. Závisí to od klimatických podmienok,“ konštatuje Martin. Ak je v ich oblasti zlé počasie, tak jedna včelia rodina nedokáže priniesť ani 20 kilogramov medu a naopak, ak je rok úrodný, tak tá istá rodina dokáže vyprodukovať pokojne i 70 kilogramov tohto sladkého produktu.
Produktom chcú zaviesť jednotný a moderný dizajn. Foto: archív Voľanských
Martin vidí v tomto biznise veľký potenciál, a tak si spolu s otcom kladú odvážne a veľké ciele. Medzi tie krátkodobé patrí podľa mladšieho Voľanského rozšírenie povolení, aby mohli pod značkou Volansky Honey vyrábať tiež prírodnú kozmetiku a rôzne tinktúry. Taktiež pripravujú nové balenia pre med, peľ a ďalšie produkty, aby bol dizajn jednotný a zákazník ich dokázal rýchlo identifikovať.
Ale majú i dlhodobé plány. „Pripravujeme koncept prevádzok Volansky Honey, ktoré budú prinášať včelie produkty aj inak, ako sú na ne ľudia zvyknutí. Chceme, aby to bolo spojenie predajne a kaviarne s klasickými produktmi postavenými na skúsenostiach niekoľkých generácií poctivej práce,“ dodáva Martin pre Forbes.sk.
Hlavné foto: Svoje produkty (vľavo) chcú mať Jozef (na pravej fotografii vľavo) a Martin (na pravej fotografii vpravo) moderné. Foto: archív Voľanských
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]