21. februára 2019

Po materskej v zahraničí sa na Slovensku pustila do vlastného biznisu. Katarína Gazovičová vyrába v Ždiari prírodnú kozmetiku s včelími produktami. Tie však nekupuje v obchode alebo u lokálnych predajcov, získava ich od vlastných včiel, pri chove ktorých sa spolu s manželom Michalom držia princípov ekologického včelárstva.

Med, vosk, propolis či peľ, ktorý pri tvorbe kozmetických produktov používa, tak pochádzajú z oblasti Belianskych Tatier. O svojej značke U šťastnej včely Katarína vraví, že je to malý rodinný podnik, ktorý vznikol a funguje na krásnom slovenskom vidieku.

Návrat domov

S nápadom pustiť sa do vlastného biznisu prišla Katarína približne pred 24 mesiacmi. Spolu s manželom sa vtedy po dvoch rokoch vrátili zo Švédska, kde on pracoval a ona bola na materskej. Chvíľu žili z úspor, no museli premýšľať, čo budú doma na Slovensku robiť ďalej. Katarína sa už dlhšie zaujímala o prírodnú kozmetiku, ktorá obsahovala včelie produkty, a tak padla voľba práve na ňu.

Ekologické obaly a nulový odpad. Mladý pár rozbehol biznis s voskovými obrúskami

Prvá objednávka, ktorú v súvislosti s víziou vlastného biznisu urobila, ju stála okolo 30 eur. Išlo o materiál na výrobu mydiel. „Tešila som sa, keď som si kúpila prvý nôž na mydlo. Každý mesiac som toho ale potrebovala viac a viac,“ spomína si. A tak začala vymýšľaj a testovať rôzne recepty, výrobné postupy a tiež samotné produkty.

Katarínu na prírodnej kozmetike zaujalo najmä to, že neobsahuje toľko chemikálií. Foto: U šťastnej včely

Niekoľko mesiacov však trvalo, kým Katarína dostala povolenie na výrobu a predaj kozmetických produktov. V ceste za biznisom jej, rovnako ako ďalším malým podnikateľom, stála slovenská byrokracia. „To bolo najväčšie úskalie. Nepríjemné kontroly zo strany štátnej správy a už aj vlastné obavy, či mám naozaj všetko správne vypísané, uložené a zdokumentované,“ spomína si na toto nepríjemné obdobie. Nasledovala certifikácia výrobkov a ich prihlasovanie do portálu CPNP (portál pre oznamovanie kozmetických výrobkov – poradenstvo).

Vlastný eshop spustila značka vlani vo februári. Vtedy sa Katarína zaviazala, že si nikde nebude platiť reklamu. Od začiatku verí v kvalitu vlastnoručne vyrobenej kozmetiky. A keďže ide hlavne o výrobky, ktoré obsahujú včelie produkty, táto slovenská značka dostala aj príznačný názov: U šťastnej včely.

Ekologické včelárstvo

Dnes Katarína vyrába okrem iného aj prírodné mydlá, ktoré obsahujú med a včelí vosk, séra s kyselinou hyalurónovou, telové balzamy, krémy na ruky či medovo-cukrové scruby. Za najväčší úspech svojej značky ale pokladá Beliansky elixír, čo je pleťový balzam s medom, peľom a propolisom. Za ten totiž získala prvé miesto v celoslovenskej súťaži včelárov v kategórii Kozmetika na Agrokomplexe 2018 v Nitre. V značke U šťastnej včely je aj tým najpredávanejším artiklom.

Motivuje ľudí ekologickými kefkami. Podnikať začal so 40 kusmi

Celá výroba tejto prírodnej kozmetiky prebieha v rodinnom dome rodičov Kataríny, ktorý sa nachádza v Ždiari.  Tam to však nekončí. „Manžel je včelár, dodáva mi suroviny zo včelnice,“ hovorí zakladateľka značky pre Forbes.sk o surovinách, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou procesu výroby tejto prírodnej kozmetiky.

Za dizajnom výrobkov stojí zakladateľka značky. Pre ňu je však dôležité, čo sa nachádza vnútri. Foto: U šťastnej včely

Manželská dvojica sa tak venuje aj chovu včiel, pri ktorom sa drží princípov ekologického včelárstva. „V prvom rade ide o stanovište, kde sa včely nachádzajú,“ ozrejmuje Katarína. Tie ich sídlia v nadmorskej výške 960 metrov nad morom, v podhorskej oblasti Belianskych Tatier, kde sa v okolí nachádzajú len lúky, lesy a rúbaniská. „Nie sú tu žiadne poľnohospodárske plochy, diaľnice alebo priemyselné závody,“ konštatuje. Manželia nechávajú včely voľne sa rojiť a med hneď po vytočení balia bez ďalšieho zásahu do sklenených fliaš.

Katarína vyrába kozmetiku iba zo včelích produktov, ktoré si z vlastných zdrojov zadovážia spolu s manželom. Najviac spotrebuje vosku a medu, od minulej sezóny to ráta na kilogramy. Ak by jej vraj teraz niektoré suroviny došli, tak sa radšej uchýli k dočasnému výpadku výrobkov, ako by mala do kozmetiky primiešať včelie produkty kúpené v obyčajnom obchode.

Biznis netúžia robiť vo veľkom

Počet predaných kusov kozmetiky značky U šťastnej včely z mesiaca na mesiac narastá. Katarína odhaduje, že momentálne ide o zhruba stovku výrobkov. Sama sa ale nikam neponáhľa, namiesto toho sa spolieha na trpezlivosť a pokoru. S manželom by radi zostali pri malovýrobe a dôraz chcú naďalej klásť predovšetkým na kvalitu kozmetických produktov.

Finančne najnáročnejšia bola certifikácia týchto kozmetických produktov. Foto: U šťastnej včely

V biznise tak manželský pár nemá žiadne megalomanské vízie. Teší ich, keď sa im ozvú zákazníci s tým, že im práve produkty slovenskej značky U šťastnej včely pomohli vyriešiť dlhoročné kožné problémy. „V budúcnosti by sme chceli mať viac včiel, aby sme mali zabezpečené množstvo surovín na výrobu a dostatok medu pre rodinu a našich zákazníkov,“ uzatvára s úsmevom Katarína, ktorá sa vo vlastnom biznise našla.

Hlavné foto: U šťastnej včely/archív K. Gazovičovej