16. júna 2020

Bežný smrteľník sa nad tým nezamyslí, pre dopravcov je to skrytá komplikácia. Preprava paliet, teda obalov, na ktorých sa rozváža tovar v nákladných autách, je komplikovaný systém, ktorý sa nová platforma GoPall snaží uľahčiť. Riešenie problému spočíva, ako inak, v digitalizácii.

Forbes Reštart vol. 4 prinesie diskusiu šéfov slovenských bánk i lídrov biznisu. S našimi hosťami sa budeme rozprávať o tom, ako sa banky stavajú  k financovaniu projektov, k úverovaniu firiem, porovnáme krízy 2008 a 2020 a ich dopad na biznis. Vstupenky si môžete zakúpiť TU.

Na prvý pohľad dva odlišné typy biznisu — doprava a IT — sa spojili a po roku bola na svete úplne nová platforma GoPall. Príbeh sa začal písať, keď sa CEO spoločnosti Marek Božík, pracujúci pre logistickú firmu, spojil s už zabehnutým softvérovým startupom AI-Maps. Startup funguje od roku 2015, jeho začiatky sa spájajú napríklad aj s Univerzitným technologickým inkubátorom STU.

Hlavným zameraním sú webové riešenia spojené s mapami a priestorovými údajmi.

Startup, ktorý vymaže vaše údaje z webových databáz,
získal od investorov 25 miliónov dolárov

To postavilo základ spolupráce na projekte, ktorý by vyriešil komplikovanú problematiku paliet, teda obalov, v nákladnej doprave. „Platforma GoPall je založená na spolupráci dopravcov, špedičných firiem a výrobných spoločností pri riešení problematiky manažmentu pohybu paliet. Jej cieľom je vytvoriť prosperujúcu komunitu, ktorá spoločne dokáže minimalizovať zbytočnú prepravu prázdnych paliet a tým šetriť náklady každého zapojeného a, samozrejme, aj minimalizovať vplyv nákladnej dopravy na životné prostredie,“ vysvetľuje pre Forbes spoluzakladateľ AI-Maps Milan Muňko. 

Hodnota obalu = hodnota tovaru

Pre niekoho možno banalita, pre mnohých prepravcov nástroj šetriaci čas aj peniaze. Keď totiž kamión prepravuje tovar s nízkou hodnotou, napríklad toaletný papier, hodnota palety, teda obalu, je v porovnaní s tovarom pomerne vysoká. V priemere môže stáť jedna paleta, síce používaná, ale v dobrom technickom stave, okolo sedem eur za kus.

Kapacita kamiónu je 33 paliet, hodnota obalov pri jednej celovozovej preprave sa teda pohybuje okolo 230 eur. 

Svetovou podnikateľkou roka je Indka,
ktorej firma pomáha aj s vývojom lieku na koronavírus

Výrobné spoločnosti k problému v súčasnosti pristupujú tak, že pri posielaní tovaru odberateľom požadujú vrátenie prázdnych paliet. Tak vzniká prepravcovi problém v logistike — s prázdnymi paletami sa musí vracať alebo ich musí doviezť na miesto nakládky vopred. 

Muňko teda o platforme hovorí ako o burze pre palety. Niektoré spoločnosti môžu uverejniť dopyt po paletách — ak potrebujú dostať palety na niektorom mieste alebo, naopak, zverejnia ponuku, ak im niekde zostanú na príťaž. „Ideou nášho projektu je minimalizovať prevoz paliet v segmente dopravy. Ak teda na vykládke dostanem prázdne palety do vozidla, môžem nájsť miesto v blízkosti, kde ich môžem odovzdať. Na miesto nakládky ako dopravca nemusím priviezť prázdne palety, ale požiadam iného dopravcu v okolí, aby sa zbavil svojich prebytočných a vyrovnal môj paletový dlh,“ vysvetľuje Muňko.

Platforma Gopall, ktorá sa snaží o minimalizovanie prevozu paliet. Zdroj: archív AI-Maps

Zjednodušene budú teda firmy prenášať palety z vykládky na nakládku bez toho, aby ich fyzicky prevzali. Tým, že si logistické firmy palety len zapožičiavajú medzi sebou, nie je ich podľa Muňka potrebné prevážať.

V súčasnosti má firma približne päťdesiatku zákazníkov na Slovensku a v Českej republike, chystá sa na expanziu do ďalších, najmä okolitých krajín Únie. 

Inovácie išli do úzadia

Na druhej strane, podobne ako aj iné firmy, aj ich ovplyvnila pandémia koronavírusu. Navyše ochorenie na Slovensku prepuklo v čase, keď Marek Božík spolu so zástupcami AI-Maps začali s predstavovaním platformy. „Veľa firiem sa sústredilo skôr na minimalizáciu strát, ak nie rovno zabezpečenie prežitia spoločnosti. Preto bola vôľa inovovať prirodzene nízka. Dúfame, že ekonomike sa podarí dostať čím skôr do starých koľají a dopravcovia a výrobné spoločnosti budú mať priestor zapájať inovácie. V konečnom dôsledku prinášame jednu, ktorá im pomôže znížiť náklady spojené s výmenou paliet,“ dopĺňa Muňko.

Zároveň však pripúšťa, že všetko zlé je na niečo dobré a pandémia im dala aj priestor pozrieť sa na problematiku paliet z nového uhla. Najnovšie sa do reťazca zákazníkov GoPall snažia zapojiť aj výrobcov či opravcov paliet. 

Česko-slovenský startup získal dva milióny dolárov.
Chce zmeniť videopriemysel

Firma na jednej výmene prostredníctvom svojej platformy profituje rádovo v niekoľkých centoch. Aktuálne na trhu síce podobná aplikácia nefunguje, no nepriamymi konkurentmi sú paletové poolingy, ktoré poskytujú prenájom paliet či rôzne burzy ich nákupu a predaja. Pri predaji paliet však býva problém s dodaniami v rámci Európy, kde do procesu vstupuje fakturácia a DPH.

Muňko na záver vypočítava, že „výmenou“ paliet firmy ušetria pohonné hmoty, na mzdách vodičov, ktorí musia ísť s vozidlom späť na nakládku, môžu si flexibilnejšie vyberať nasledujúcu prepravu, nemusia si palety fakturovať či platiť za prepravy s výmenou paliet, ktoré sú drahšie.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?