5. mája 2020

Núti vás pandémia nového koronavírusu zmeniť doterajšie fungovanie a vstúpiť do online biznisu? Možno ste na sieti noví a neviete, ako urobiť prvý krok. „Začnite tým, že si definujete, kto je váš ideálny klient, ako mu viete pomôcť a kde ho takpovediac tlačí topánka,“ vysvetľuje Ivana Brutenič, majiteľka headhuntingovej firmy Exact Recruitment a spoluzakladateľka prvej slovenskej LinkedIn agentúry LinkedInstrategie.sk.  

Odborníčka hovorí o tom, ako v čase koronavírusu prejsť na online biznis. Foto: archív Ivany Brutenič

Skôr, než sa pustíte do akýchkoľvek aktivít, získajte prehľad o tom, kto sú vaši klienti a čo potrebujú. Ak tento krok považujete za samozrejmosť a domnievate sa, že ho už máte zvládnutý, radšej svoj postoj opätovne zvážte.

Odborníčka totiž jedným dychom konštatuje: „Pravdou je, že mnohé firmy ponúkajú produkty komukoľvek.“ Nepodceňujte preto komunikáciu s druhou stranou, klienti potrebujú poznať vašu pridanú hodnotu.  

Dajte prednosť sociálnym sieťam

Pandémia zmenila online biznis i budovanie značiek. „Ľudí je na sociálnych sieťach viac a sú častejšie online. Firmy a obchodníci sa musia snažiť, aby zaujali,“ konštatuje Brutenič. Na druhej strane nie všetky spoločnosti zvládajú vhodne reagovať, a tak radšej mlčia. Preto máte šancu zažiariť a predbehnúť aj silných hráčov.

Ako ďalej v podnikaní? Neprepadajte pochybám, zamerajte svoju myseľ na víťazstvá, nie prehry

Kde by ste teda mali s online biznisom začať? Ideálnou voľbou sú sociálne siete, cez ktoré môžete ponúkať a predávať produkty alebo služby bez náročnejšej infraštruktúry, akú si vyžaduje napríklad eshop, vysvetľuje Brutenič. Keďže nemáte mesiace na zdĺhavé testovanie alebo rozhodovanie, odporúča čo najrýchlejšie podniknúť nasledujúce tri kroky: 

  • Urobte si prieskum trhu. 
  • Zistite, čo na trhu funguje. 
  • Hľadajte jednoduché riešenia, ktoré môžete ihneď implementovať. 

Skrátka nestrácajte čas. Prečo? „Vyhrávajú tí, ktorí sú viditeľní, rýchli a vedia sa prispôsobiť,“ zdôrazňuje odborníčka. Ak chcete na sociálnych sieťach skutočne preraziť, oslovte komunitu známych a priateľov. Ozvite sa im a požiadajte ich o to, aby vás na konkrétnej platforme zo začiatku podporili. Každé zdieľanie, komentár alebo označenie vás môže dostať bližšie k úspechu. Vedzte, že bez vetra sa ani lístok nepohne.

Vyberte si jednu platformu

To, akú sociálnu sieť by ste si mali pre svoj online biznis zvoliť, závisí od dvoch kľúčových faktorov. Tými sú produkty a služby, ktoré ponúkate. „Ak sú určené konečnému spotrebiteľovi, mali by ste začať na Instagrame či Facebooku. Pokiaľ potrebujete viac vysvetľovať alebo ide o content marketing B2C, dobrý je i YouTube,“ hovorí Brutenič, ktorá tieto platformy vníma primárne cez aktivity svojich klientov. 

Firmy sa nevyhýbajú prepúšťaniu.
Ako byť tým zamestnancom, ktorého si nechajú?

Sama je spoluzakladateľkou prvej slovenskej LinkedIn agentúry, prostredníctvom ktorej buduje LinkedIn značky od korporátov po malé firmy. Túto sieť vám odporúča využiť v prípade, že sa zameriavate na firmy alebo profesionálov známych ako „biele goliere“.

Brutenič pripomína zistenie spoločnosti HubSpot, podľa ktorého až 80 percent klientov prichádza práve cez LinkedIn, kým ostatných 20 percent cez ďalšie sociálne siete.  

Podľa jej slov by ste v žiadnom prípade nemali naraz rozbehnúť online biznis na všetkých sociálnych sieťach. Vyberte si jednu a cez ňu komunikujte čo možno najkvalitnejšie a najintenzívnejšie. Ak sa aj napriek tomu rozhodnete pre viaceré platformy, nezdieľajte na nich ten istý obsah. Týmto krokom iba unavíte potenciálnych zákazníkov a každý algoritmus funguje inak. Jednoducho vám to nepomôže.  

Referencie sú alfou a omegou

Keď sa dostávame k tomu, čo v online biznise skutočne funguje, Brutenič má jednoznačnú a jasnú odpoveď. Príbehy. „Zákazníci chcú vedieť, kto stojí za firmami, ako vyrába svoje produkty, aké sú skúsenosti jeho zákazníkov,“ upresňuje. Ľudia sú teraz podľa odborníčky oveľa prístupnejší k výmene značiek. Myslite na to, že ich dobré referencie vás môžu dostať ďaleko a zároveň prilákajú desiatky ďalších záujemcov.  

Pohovory online majú svoje pravidlá.
Ako sa majú na ne uchádzači pripraviť, aby nič nepokazili?

V čase koronakrízy sa ľudia snažia pomáhať predovšetkým lokálnym, domácim značkám. Zároveň si stále potrpia na kvalitu a majú dostatok času na to, aby si potenciálnych dodávateľov a ich produkty detailnejšie preverili. „Hlavne v oblasti služieb je dôležité jasne a zrozumiteľne komunikovať, čo vlastne robíte a prečo by to malo zákazníkov zaujímať,“ vyzýva Brutenič k obozretnému postupu.  

Každá minca má dve strany, a ani online referencie nie sú výnimkou. Kým pozitívne ohlasy vás môžu posunúť vpred, zlé dokážu ovplyvniť a pokaziť predaje. I napriek tomu na ne musíte reagovať. „Ospravedlňte sa a napravte to. Dôležitý je user experience. Klient musí vedieť, kde si môže produkt alebo službu objednať a akým spôsobom mu bude doručená,“ vraví Brutenič a na tému negatíva dodáva: „Akékoľvek problémy na webe momentálne zákazníkov frustrujú ešte viac ako inokedy.“

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?