23. januára 2019

Startup Trip4real spájal miestnych obyvateľov a turistov, vďaka čomu okrem iného podporoval i mikropodnikanie. Zakladateľka a CEO projektu Gloria Molins začala s týmto biznisom v Barcelone potom, ako sa inšpirovala vlastnými cestovateľskými zážitkami. Najviac totiž na dovolenkách obľubovala stretávanie sa s miestnymi obyvateľmi.

Táto podnikateľka, ktorá žila v austrálskom Sydney a pracovala pre spoločnosť Google, zo zamestnania odišla, aby si mohla splniť sen. Jej cieľom bolo spojiť turistov s ľuďmi, ktorí sa v konkrétnych lokalitách veľmi dobre vyznajú. S miestnymi.

V biznis svete založili projekt podporujúci ženy.
Používaniu slova feminizmus sa však vyhýbajú

Jej startup kúpila v roku 2016 spoločnosť Airbnb za čiastku, ktorá sa pohybovala v rozmedzí od 5,6 milióna do 11,12 milióna amerických dolárov. Molins vám preto prezradí, aké to je vybudovať úspešný startup a rozbehnúť svoj biznis.

Prečo ste sa rozhodli pre biznis v tejto oblasti? 

Verím, že cudzie miesta spoznáte skutočne len vtedy, keď sa spojíte s niekým miestnym. Cestovanie je skôr o ľuďoch ako o miestach. Ak sa vrátime k samotným začiatkom cestovania, tak zistíme, že stálo na objavovaní, poznávaní a osobných zážitkoch.

Úspešne ženy v sfére technológií.
Toto by poradili svojmu mladšiemu ja

Masový cestovný ruch je povrchný, neosobný a podporuje stereotypy. V Paríži treba vidieť Eiffelovu vežu a Louvre, v Barcelone baziliku Sagrada Família a v Ríme netreba zabudnúť na Koloseum. Všetci sa pozerajú na to isté, čo im navyše vysvetľuje stále rovnaký sprievodca.

Ako ste našli všetkých miestnych obyvateľov, ktorých máte na stránke? Alebo to oni našli vás?

Mnohí z nich objavia našu stránku a ozaj nadšene začnú hovoriť o svojej ponuke. V spoločnosti Trip4real budujeme prostredie pre mikropodnikateľov. Keď sa nad tým zamyslíte, tak každý miestny obyvateľ, ktorý u nás na stránke uvedie svoje aktivity a podelí sa o záujmy, štartuje vlastný malý biznis. Okrem toho aj my sami hľadáme v mestách ideálnych kandidátov.

Zarábajú si takto ľudia množstvo peňazí?

To záleží na tom, koľko času tejto aktivite venujú. Máme ľudí, ktorí odišli zo zamestnania, aby mohli robiť to, čo milujú. Sú tu i ďalší, ktorí takto pracujú len sporadicky.

Inšpirovali vás nejaké iné spoločnosti?

Od prvého dňa ma inšpirovalo Airbnb. O tejto službe som sa dozvedela v roku 2010 a pomyslela som si, že je to skvelý nápad. Tak som si povedala, že ak je toto možné urobiť s ubytovaním, tak by bolo naozaj úžasné, keby sa to dalo počas cestovania urobiť i s miestnymi zážitkami.

Ako sa teraz cítite, keď ste súčasťou Airbnb?

Sme radi, že sme sa mohli pripojiť k Airbnb rodine. Spolu s Trip4real totiž zdieľajú víziu iných druhov zážitkov z cestovania. Miestne a autentické. Spolu nás čaká ozaj vzrušujúca budúcnosť.

Aké sú vaše tipy na založenie spoločnosti?

Odporúčam vložiť do biznisu veľa vášne, veriť svojmu snu a tomu, že vás život zanesie presne tam, kam sa chcete dostať. Predovšetkým sa však treba obklopiť úžasným tímom ľudí. Ako raz povedal Disney: „Ak o tom dokážete snívať, tak to dokážete aj urobiť!“

Samozrejme, keďže vás vlastní Airbnb, isté veci sa teraz zmenia. Keď ste sa ešte pohybovali na startupovej scéne, postrehli ste nejaké záporné stránky podnikania v tom prostredí?

Nie vždy máte tie komodity, ktoré má korporátny svet. Musíte naozaj tvrdo pracovať a tiež musíte milovať neistotu, pretože nikdy neviete, kam vás privedie budúcnosť.

A čo peniaze?

Byť podnikateľom vždy neznamená, že sa stanete boháčom. Je to skôr o tom, že denne robíte to, čo milujete, ste zanietení a motivovaní. Po skvelom zamestnaní v Sydney, kde som mala vysoký plat, som svoje úspory investovala do štartu Trip4real. Na chvíľu som sa nasťahovala späť k rodičom a v prvom roku som nemala žiadnu výplatu. To sa začalo meniť, no stále som mala menej ako tretinu peňazí, ktoré som zarábala skôr, ako som sa stala podnikateľkou.

Vedeli ste sa s tým zmieriť?

Nikdy mi nešlo o peniaze. Bola som odhodlaná vybudovať nový spôsob cestovania a vytvárať pre ľudí príležitosti, vďaka ktorým môžu zmeniť svoje životy. To je môj cieľ a každodenné zameranie.

Aké je byť ženou v oblasti cestovného ruchu?

Myslím si, že vo väčšine odvetví je ešte stále viac mužov ako žien a cestovný ruch nie je žiadnou výnimkou. Sama som ale nikdy nemala problém pre to, že som žena. Všetci však dobre vieme, že v realite je to o čosi iné a musíme tvrdo pracovať na tom, aby sme ostatným ženám pomohli dosiahnuť rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.

Prečo ste sa rozhodli založiť spoločnosť práve v Barcelone?

Je to moje rodné mesto. Po 7 rokoch štúdia a práce v zahraničných krajinách, ako Holandsko, Austrália a USA, som sa rozhodla vrátiť sa domov a odštartovať biznis. Dávalo mi to zmysel, pretože v Barcelone je veľa turistov a skvelých miestnych obyvateľov, ktorí im môžu mesto ukázať.

Plánujete expandovať?

Áno, expandujeme do Latinskej Ameriky a pokračujeme v raste Trip4real, aby cestovatelia z celého sveta mohli spoznať mestá úplne novým spôsobom.

Hlavné foto: archív Gloria Molins

Prispievateľka Laura Begley Bloom píše pre Forbes.com o tom, ako môže cestovanie zmeniť život.