Ako manažéri by ste nemali mať svojho obľúbeného zamestnanca. No pokojne si to priznajte, vo väčšine prípadov je to presne naopak.
Máte vo svojom tíme obľúbenca. Ten dokáže splniť viac úloh než ktokoľvek iný, a je tiež neuveriteľne rozumný. Zrazu vám však oznámi, že dáva výpoveď. Príde to z ničoho nič. Nikdy sa nezmienil o tom, že by bol v práci nešťastný. A ako dôvod odchodu uvedie, že dostal ponuku, ktorú nedokáže odmietnuť. Hovoríte si, aké klišé to použil. Vy si predsa zaslúžite úprimnú odpoveď.
Dajte výpoveď a presťahujte sa sem. 10 krajín, ktoré si môžete dovoliť
Možno budete chcieť zistiť, čo sa pokazilo, a tak ho pozvete na obed. Povie vám len, že podľa neho je čas na to, aby začal robiť niečo nové. Vy zostanete prekvapený a stále budete mať pocit, že neviete celú pravdu. Je to teda v poriadku?
Nič vám nedlží
Ak zamestnanec reagoval tak, že vám svoj zámer odísť z práce oznámil, tak sa zachoval profesionálne. Nedlží vám nič viac než čas, kým uplynie výpovedná lehota. Vy ste akosi prešli zo šoku a sklamania k hnevu a odporu. V jednej sekunde sa z vášho obľúbeného zamestnanca stal človek, ktorý vám niečo dlží.
Keď prechádzate emočnými zmenami, tak si to neuvedomujete. Pohoršujete sa nad správaním tohto zamestnanca, aj keď hovoríte, že ho vlastne máte radi a rešpektujete ho. Cítite sa ako obeť zlého zaobchádzania. Je to smutné, pretože v tomto vzťahu máte väčšiu moc.
Aspoň ste teda ako manažér viac moci mali, kým vám tento človek neoznámil, že zo zamestnania odchádza. Teraz ste nahnevaný. Cítite, že vám dlží viac informácií. Zabudli ste, že to vy ste nastavili akýsi tón vášmu vzťahu.
Skôr než dáte výpoveď, zvážte tri veci. (Šéfa, firmu a komunitu)
Mali ste možnosť vyhodiť ho kedykoľvek a z akéhokoľvek dôvodu. On si však v tajnosti hľadal ďalšiu prácu, čo je stresujúce. Vy ste vytvorili prostredie, v ktorom ste spolu pracovali, a tak neobviňujte tohto zamestnanca z reakcie na strach, ktorý sa vo vašom pracovnom prostredí evidentne nachádza.
Navyše vám tento človek nechce povedať, čo sa pokazilo, a nič sa vlastne pokaziť ani nemuselo. Možno sa skrátka v tomto zamestnaní nudil. Možno chce pracovať bližšie k svojmu domovu. Možno mu nový zamestnávateľ ponúkol lepšie benefity a lepší plat ako vaša firma.
To, prečo chce odísť z aktuálneho zamestnania, nie je vôbec vaša vec. Prečo máte pocit, že ako jeho už takmer bývalý šéf máte oprávnenie vedieť o jeho najhlbších myšlienkach a pocitoch? Ako manažéri často zabúdate, že zamestnanci nepodliehajú vašej vôli a môžu odísť kedykoľvek si zmyslia.
Dôvod, pre ktorý vám väčšina ľudí radšej nepovie, že je v zamestnaní nešťastná, a namiesto toho si začne hľadať novú prácu, je, že títo ľudia považujú za príliš nebezpečné povedať vám o tom, čo ich trápi. Možno sa o to snažil aj váš obľúbenec. A možno o tom mlčal, pretože to pre neho bolo príliš stresujúce.
Nebuďte rozčúlený. Namiesto toho sa pozrite do zrkadla. Možno je to veľká príležitosť pre vás, aby ste sa niečo naučili. Mali ste tohto zamestnanca ozaj radi. Prečo sa teda necítil natoľko pohodlne, aby sa s vami porozprával? Vedel vôbec, ako veľmi ste si ho vážili? Bol primerane zaplatený? Dostal uznanie, ktoré si zaslúžil? Mal vplyv na vlastné úlohy a priority vášho oddelenia?
Je jednoduché brať dobrého zamestnanca ako samozrejmosť. Vaša frustrácia v súvislosti s jeho odchodom ale vôbec nie je opodstatnená. Neurobil predsa nič zlé. Využite túto príležitosť na to, aby ste sa pozreli dovnútra a opýtajte sa samých seba, prečo si tento človek radšej tajne hľadal novú prácu namiesto toho, aby sa s vami porozprával.
Ak by mal problém v práci a myslel by si, že by ho vyriešil rozhovor s vami, tak by to určite urobil. Evidentne sa ale takto necítil. Je ľahké nahnevať sa na ľudí, ktorí vás sklamú. Ťažšie je opýtať sa samých seba, čo by ste sa z takejto bolestivej situácie mohli naučiť. Myslite na to, že tie najťažšie kroky vás dostanú najďalej.
Autorka Liz Ryan je CEO a zakladateľka Human Workplace a autorka Reinvention Roadmap. Pre Forbes.com píše o úspechu v práci.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]