S podnikaním začínali ešte v období Nežnej revolúcie. Dnes rodinná firma Slovakia Trend Export – Import zásobuje prevádzky náradím a produktami do domácnosti aj záhrady nielen u nás, ale i v zahraničí. Tento rok sa zaradila k najzdravšie rastúcim slovenským firmám na podujatí Diamanty slovenského biznisu 2022.
Už pred novembrom 1989 mali Emília a Michal Žeňuchovci malú prevádzku na výrobu ručných násad do náradia. Do plnohodnotného podnikania sa však pustili až po revolúcii.
Z garáže do sveta
Začiatky bez kapitálu a skúseností boli náročné, no firme vtedajšia situácia priala. Zánik množstva štátom riadených podnikov v tom období spôsobil chaos v zásobovaní.
„Kto sa vedel rýchlo zorientovať a chýbajúci tovar ponúknuť, ten mal náskok,“ spomínala Emília Žeňuchová.
Vďaka svojej rýchlej reakcii na stav trhu začala spoločnosť postupne nahrádzať bývalé Poľnohospodárske nákupné a zásobovacie podniky na východnom Slovensku. Výhodou bola aj pozícia blízko ukrajinskej hranice.
„V danom čase boli veľké cenové rozdiely medzi slovenským trhom a ponukou z krajín Sovietskeho zväzu, vďaka čomu sme tovar dokázali výhodne predať,“ vysvetlila Žeňuchová.
Od čias, keď podnikali doma v garáži, narástli niekoľkonásobne. Vybudovali moderné logistické centrum, vlastný vozový park, tovar vyvážajú do najrôznejších kútov Európy a zamestnávajú 170 ľudí. Najnovšie vstúpila do podniku aj mladá krv – deti Žeňuchovcov.
Nastupuje nová generácia
Príchod oboch synov priniesol do spoločnosti nový vietor. Michal mladší začal inovovať vzhľad balení a kvalitu produktov. Taktiež sa zameral na budovanie povedomia značiek, ktoré sú vo firme dominantné, ako sú Strend Pro, Magic Home, Worcraft, Kapro či Aquacraft.
Vznikla aj ďalšia firma, a to Slovakia Trend – Veľkoobchod, kde je v manažmente dcéra Kristína. Keďže žije v Nitre, sústreďuje sa na spoluprácu s kamennými predajňami na západnom Slovensku. Značka je na trhu známa vďaka predajniam Farmár & Majster.
Samuel sa zase sústreďuje na nákup tovaru z Európskej únie, rozvíja spoluprácu s nemeckým Amazonom a taktiež aj online priestor, konkrétnejšie predaj a propagáciu tovaru prostredníctvom internetu a sociálnych sietí.
Po celom Slovensku i po Európe
Firma Žeňuchovcov dováža dnes z Ázie približne 12-tisíc druhov produktov a ďalších 5-tisíc zo štátov Európskej únie. Po dokončení nového skladu budú mať ich budovy dohromady kapacitu až 40-tisíc paletových miest.
Náradie a železiarsky tovar, ktoré Sobrančania ponúkajú, sú známe po celom Slovensku. Zásobujú totiž 2,4-tisíca kamenných predajní a dokonca exportujú do 14 štátov Európy.
„Stretávame sa s predsudkami, že na východe nemôžu vyrásť úspešné firmy,“ poznamenáva Emília Žeňuchová s tým, že ich spoločnosť zatiaľ nikdy nespolupracovala so zahraničným investorom.
Nepremárniť dobrú krízu
Rodinu Žeňuchovcov nezlomila ani pandémia, hoci ich, samozrejme, najprv zaskočila. „Pripomenuli sme si, že nikdy nie je nič isté. Keď v roku 2019 firma veľmi dobre šliapala, predpokladali sme, že ďalšie roky budú podobné,“ hovorí Samuel s tým, že sa im na druhej strane podarilo „nepremárniť dobrú krízu“.
Rozvoj rodinnej spoločnosti totiž nezastavili. Rozširovali produktové portfólio, postavili novú skladovú halu a najmä – poučili sa, že je dobré diverzifikovať riziko v podnikaní.
Počas lockdownov navyše zistili, akých drahocenných zahraničných partnerov majú. Práve tí potiahli slovenskú firmu, keďže v jednotlivých štátoch neplatili rovnaké protiepidemické opatrenia.
Vtedy sa ukázala aj sila online obchodu. Ľudia zatvorení doma si často prerábali byty či zveľaďovali záhradu – a dopyt po produktoch spoločnosti rástol.
Potom nastalo ticho
Začiatok vojny bol podobným šokom ako pri pandémii. Jedna zo zamestnankýň podľa Michala mladšieho tvrdila, že ešte nikdy nezažila v kancelárii také ticho, aké bolo počas prvého dňa invázie.
Objednávky neprichádzali, telefóny nezvonili a vo vzduchu bol len šok z ruskej agresie na Ukrajine. K našim východným susedom mala rodina zo Sobraniec vždy blízko, a to nielen geograficky. Doteraz sa priatelia s viacerými Ukrajincami.
A hoci vojna nemá nikdy pozitívne stránky, Žeňuchovcom sa aj napriek náročnému obdobiu podarilo posilniť vzťahy s partnermi z Ázie aj Ukrajiny. Pomohli im totiž s kontajnermi, ktoré by inak skončili zaseknuté v prístave v ukrajinskom meste Odesa.
Partneri sa tak vyhli okrem komplikácií s dovozom tovaru aj vysokým poplatkom za uskladňovanie. Bez problémov dostavali aj novú halu, a to vďaka predzásobeniu sa stavebnými materiálmi ešte pred začatím konfliktu na Ukrajine.
Na druhej strane sa im však raketovo zvýšili náklady na prevádzkovanie vozového parku pre drahé pohonné hmoty. Denne od nich totiž odchádza päť alebo šesť kamiónov tovaru.
Na dopyte po voľnočasových produktoch zase pociťujú vysokú infláciu a zníženie kúpyschopnosti obyvateľov. Na odbyt tento rok nešli bazény, hojdačky ani dekorácie. Ambície im však nechýbajú.
Viac sa dočítate v novembrovom (11/2022) vydaní magazínu Forbes. Najnovšie vydanie alebo predplatné s darčekom podľa svojho výberu si môžete kúpiť tu.