23. novembra 2020

Za minulý rok dosiahli tržby 29,3 milióna eur, čo ich zaradilo medzi najrýchlejšie zdravo rastúce firmy na Slovensku. Rodinná firma Slovakia Trend Export – Import zásobuje prevádzky v záhradkárskom, stavebnom či voľnočasovom segmente, a darí sa jej aj v čase koronakrízy. „Bežný spotrebiteľ začal tráviť viac času prácou v záhrade či drobnými domácimi opravami, a menej vysedávaním v reštauráciách či cestovaním na dovolenku,“ zdôvodňuje konateľka firmy Emília Žeňuchová.

Už pred novembrom 1989 mala spoločne s manželom malú prevádzku na výrobu ručných násad do náradia. Do plnohodnotného podnikania sa však pustili až po nežnej revolúcii, keď sa im podarilo získať všetky potrebné povolenia. Začiatky bez kapitálu a skúseností boli síce náročné, no firme vtedajšia situácia priala.

V tom období totiž zanikalo veľa štátom riadených podnikov, čo malo za následok chaos v zásobovaní. Prvé z odvetví, ktoré naň doplatilo, bolo poľnohospodárstvo, konkrétne segment ručného náradia. „Kto sa vedel rýchlo zorientovať a chýbajúci tovar ponúknuť, ten mal náskok,“ spomína konateľky firmy.

Z garáže do sveta

Vďaka svojej rýchlej reakcii na stav trhu po revolúcii začala spoločnosť postupne nahrádzať bývalé Poľnohospodárske nákupné a zásobovacie podniky na východnom Slovensku. Výhodou bola aj pozícia blízko ukrajinskej hranice. „V danom čase boli veľké cenové rozdiely medzi slovenským trhom a ponukou z krajín Sovietskeho zväzu, vďaka čomu sme tovar dokázali výhodne predať,“ vysvetľuje Emília Žeňuchová.

Od čias, keď podnikali doma v garáži, narástli niekoľkonásobne. Vybudovali moderné logistické centrum, kde zamestnávajú vyše 100 ľudí, denne zásobujú viac ako 2000 maloobchodných predajní na Slovensku a tovar predávajú aj do 13 štátov Európy.

Medzi ich klientov patrí napríklad U.S. Steel, Železiarne Podbrezová či dokonca nemecký Amazon, ktorý môže firme významne pomôcť v ďalšom rozvoji (nielen) na nemeckom trhu.

Biznis spoločnosti zo Sobraniec je založený na zásobovaní priemyselných a maloobchodných prevádzok partnerov, pričom gro ponuky spočíva v záhradkárskom, dielenskom, stavebnom a voľnočasovom segmente. Aj preto sa firme darí aj v čase koronakrízy, vysvetľuje konateľka, podľa ktorej začal bežný spotrebiteľ tráviť viac času prácou na záhrade či drobnými domácimi opravami.

„V súčasnosti však bojujeme s prepravou tovaru z Ázie, keďže prepravcom chýba dostatočná kapacita. Výsledkom je nielen rapídne zvyšujúca sa cena prepravy, ale aj neistota, či sa daný kontajner vôbec podarí nalodiť,“ objasňuje aktuálnu situáciu.

Občas to doma škrípe

Na chode firmy sa podieľa celá rodina, pričom tie najdôležitejšie úlohy si delia medzi sebou. Emília dohliada na cash flow a disciplínu zákazníkov pri platení faktúr, manžel Michal zase rozhoduje o stratégii. Do rodinného podnikania sa zapojili aj deti. Starší syn Michal má na starosti predaj, mladší syn Samuel nákup, zásobovanie a nový projekt predaja tovaru na nemeckom Amazone. A dcéra Kristína má pod palcom prevádzku maloobchodnej predajne.

Emília Žeňuchová počas diskusie na online podujatí Diamanty slovenského biznisu. Foto: Marek Mucha

„Nemusíme sa spoliehať na ‚cudzieho’ človeka, či bude s firemným majetkom hospodáriť ako dobrý gazda. Okrem toho je práca a firma pevný bod nášho každodenného života, ktorý nás ako rodinu spája a sceľuje,“ vysvetľuje majiteľka výhody rodinného biznisu. No priznáva, že podnikanie je občas aj zdrojom škriepok a vášnivých argumentov. „Všetci si však uvedomujeme, že každý z nás to myslí dobre a chce pre firmu len to najlepšie,“ dodáva.

Nevyhli sa chybám

A aké boli ich najväčšie chyby? Jedným zo zlých rozhodnutí bolo podľa Emílie odďaľovanie nákupu tovaru z Ázie, čo dalo ich konkurentom značný náskok. Doteraz spomína aj na zlé odhadnutie bonity jedného odberateľa v roku 2008. „Prišli sme vtedy o takmer pol milióna eur,“ vraví, no dodáva, že z každej chyby či zlého rozhodnutia vyšli posilnení. Najdôležitejšie pre nich totiž bolo, že zanalyzovali príčiny pochybenia a následne prijali také rozhodnutia, aby sa daná chyba neopakovala.

Najbližšie mesiace sa vo firme budú niesť v znamení prípravy na novú sezónu 2021.Pôjde o prípravu skladu, rozšírenie flotily vozov či posilnenie exportných aktivít v okolitých krajinách tak, aby skrátili dĺžky dodania objednávok. „Naším najväčším plánom do budúcnosti však ostáva byť dobrým a spoľahlivým partnerom pre našich odberateľov, ktorí sa môžu o nás oprieť aj v čase nepohody,“ uzatvára majiteľka.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?