8. septembra 2020

Globálny výrobca automobilových sedadiel Adient má na Slovensku 3 500 zamestnancov v piatich výrobných závodoch, technologickom centre a vo veľkom biznis centre. Od polovice marca do konca mája však bola jeho budova zatvorená.

O práci počas pandémie hovorí Barbora Záhradníková, senior HR manager pre Adient Bratislava biznis centrum a technologické centrum Trenčín a generálna riaditeľka Adient Slovakia.

Vďaka čomu dokázalo viac ako osemsto ľudí z vášho centra pracovať jedenásť týždňov povinne z domu?

Testy, či sme schopní pracovať aj niekde inde ako v našej budove, sme v rámci business continuity plánovania absolvovali každý rok. Počas toho najdlhšieho z nich sme pred tromi rokmi pracovali z domu všetci až mesiac a fungovalo to.

Tesla ťahá automotive k zásadnému zlomu.
Na ktorej strane  budete vy?

Samozrejme, nikto z nás netušil, že môže prísť pandémia. Za najreálnejšiu hrozbu sme dovtedy totiž považovali možnosť záplav z dôvodu blízkosti Dunaja či nedostupnosti budovy z iných dôvodov. Teraz, keď prišiel Covid, sme sa vďaka testom možno cítili o čosi istejší, vedeli sme, že to zvládneme. Nikto si však nebol istý, čo sa stane, keď všetci, teda nielen Adient po celom svete, ale skutočne všetci začnú pracovať z domu.

Ako zareaguje globálna firma, keď príde pandémia?

Keďže pandemická vlna prešla z Ázie cez Európu až do Ameriky, čo sú všetko regióny, kde Adient pôsobí, čerpali sme najmä zo skúseností kolegov v Číne. Vo výrobných závodoch alebo na testovacom úseku sme možnosť pracovať z domu nemali, tak sme sa kolegov snažili maximálne ochrániť.

FOTO: MIRO NôTA

Zaviedli sme meranie teploty na všetkých pracoviskách, nosenie ochranných pomôcok a dodržiavanie vzdialeností. Veľmi intenzívne sme sledovali, ako sa vyvíjala legislatíva, nariadenia a odporúčania úradov, keďže aj medzi jednotlivými regiónmi, v ktorých na Slovensku pôsobíme, boli rozdiely.

Koronakrízu sme zvládli, vrátili sme sa na sto percent,
vraví šéf trnavskej automobilky Groupe PSA

Budovu centra v Bratislave sme od júna opäť otvorili, no za prísnych opatrení. Priestory sme ozonizovali, všetky kancelárske miesta sme rozdelili medzi dve skupiny, ktoré sa striedajú. Možnosť pracovať dlhodobo z domu využívame aj naďalej.

Čo sa pri odchode na prácu z domu ukazovalo ako možný problém? Kapacita pripojenia?

Mali sme isté obavy, ktoré sa týkali takých oddelení, ktoré sú povinné dodávať dáta inštitúciám v presnom režime, ako napríklad oddelenie daní, kde spracúvame dane centrálne pre celú Európu aj Afriku. Preň sme pripravili aj špeciálne pracovisko, ak by kolegovia potrebovali pristupovať do siete z kancelárií.

Ukázalo sa však, že to nebolo potrebné, podarilo sa im nájsť riešenie. Mnohí museli pracovať v noci, keď sieť nebola až tak zaťažená, a niekedy aj okamžite riešiť aktuálnu situáciu. Ohrození sa však cítili skôr prípadnou nutnosťou cestovania do práce, takže sme vždy hľadali individuálne riešenie, a tak pracovisko nebolo potrebné.

Pracuje vaše centrum nonstop?

Väčšina kolegov pracuje počas dňa, ale máme tu aj úseky, ktoré pracujú 24/7, najmä preto, aby sme mali zabezpečené IT služby. Našťastie sme nezažili žiadnu vyslovene rizikovú situáciu, ktorá by sa týkala firmy globálne. Nebolo potrebné ani urgentne presúvať ľudí z domovov, keďže kolegovia, ktorí v bratislavskom centre pracovali, sú z celého Slovenska, a v polovici marca sa rozišli.

Mnohé výrobné podniky nepracovali aj preto, že sa zastavil cezhraničný pohyb pracovníkov. Dotkla sa táto situácia aj vás?

Ako vieme, pandémia postihla automobilový priemysel absolútne zásadne. Ešte nikdy sa nestalo, že by na celom svete v tom istom čase automobilky prestali fungovať. Keďže my závisíme od toho, ako fungujú zákazníci, a v každom z našich závodov sa vyrába buď nejaký komponent, alebo celý výrobok, aj režimy práce v závodoch boli rôzne.

Situácia, keď sme museli stáť aj my a nevyrábali sme skutočne nič, bola, možno až prekvapujúco, pomerne krátka. Na druhej strane, ani opätovný nábeh výroby neprebehol štýlom z nula na sto percent – v zásade automotive na sto percent ešte stále nepracuje. Očakávame veľké zmeny v tom, ako sa autá budú predávať – a teda aj vyrábať.

S akými scenármi pracujete?

Odhady, aký bude pokles, sa rôznia, pracuje sa tak s optimistickými, ako aj pesimistickými scenármi. Situácia, ktorá nastala na jar, nás predovšetkým naučila, že stať sa môže čokoľvek. Musíme rátať s akoukoľvek alternatívou, a skutočne mať absolútnu možnú mieru flexibility.

V Adiente sme už dávnejšie boli vo fáze zefektívňovania všetkých procesov a činností. Aj v tejto oblasti si myslím, že sme nezažili až taký veľký šok, ako mohli zažiť napríklad firmy, ktoré sa na jar nachádzali v období boomu. Naším cieľom v skupine je, keďže aktuálne nerastieme, zachovať dlhodobo udržateľnosť biznisu.

Keď sa stane taká bezprecedentná vec ako pandémia, čo to znamená pre centrum, ktoré spracúva faktúry z celého sveta? Máte naraz menej práce či skôr viac?

Práce nám neubudlo. Finančné toky v realite akoby „dobiehajú“, a ak prestanete dodávať a nakupovať, trochu sa zníži objem dokumentácie. Ale aj tak je potrebné urobiť všetky kroky, ktoré pri našej práci robíme. A ak sa napríklad objaví nejaký problém, tak aj keď sa týka len malého množstva aktivít, v praxi to znamená, že práce je opäť veľa.

Pred pandémiou na pracovnom trhu chýbali ľudia. Zmenilo sa to?

Je to relatívne prekvapujúce, neočakávali sme, že tá zmena príde tak rýchlo, ale trh práce už nie je až taký poddimenzovaný, ako bol. Pred pandémiou bolo náročné nájsť vhodných kandidátov. Teraz prijímame ľudí, a aj na celkom zaujímavé pozície, a cítime, že kvalita alebo aj záujem kandidátov je vyšší. Pre nás v oblasti ľudských zdrojov je to lepšie, či je to dobré pre ekonomiku, je samozrejme druhá vec.

Musel Adient na Slovensku prepúšťať?

Zamestnávame menej ľudí oproti marcu, ale chvalabohu je to spôsobené najmä prirodzeným úbytkom pracovníkov. Keď niekto odíde, vždy zvážime možnosť, či sa práca dá vykonávať s už existujúcimi kolegami alebo je nutné človeka nahradiť niekým novým.

Čo aktuálne čaká firmu – od jesene? Treba sa pripraviť na veľké zmeny?

Ak by ste mi položili túto otázku niekedy v júni, možno odpoviem – áno, od septembra sa mnohé zmení. A možno by som aj povedala, že môže prísť stav, ktorý bude pripomínať aj „starý normál“. Ale teraz už asi všetci vieme, že ten nepríde. Ak sa nebude meniť pandemická situácia, naďalej bude v našom centre možné chodiť do kancelárie, ak to budú ľudia potrebovať, ale nebude to povinné.

V podstate neočakávame, že sa od septembra bude u nás niečo radikálne meniť, okrem faktu, že rodičia majú opäť deti v školách, čo bude pre mnohých zmena – možno aj pozitívna, ak pracujú z domu.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?