20. februára 2021

Jej láska k prírodným ručne vyrábaným mydlám pretrváva. Príbeh Lucie Kaplánovej a jej kozmetickej značky Musk sme vám predstavili ešte v apríli 2018. Odvtedy urobila v biznise zmenu, ktorá pozitívne ovplyvnila jej život. Do tímu jej totiž pribudli dve kolegyne, vďaka ktorým už nie je zatvorená vo svojej výrobni v Prievidzi nonstop. „Takmer tri roky som pracovala sedem dní v týždni a snažila som sa všetko stíhať. Trvá to, kým si človek uvedomí, že na to nemusí byť sám,“ vraví. 

Mydlárni u slečny Kaplánovej, ktorá sa skrýva za skratkou Musk, sa podľa majiteľky za uplynulé obdobie darilo, hoci sa v prvej vlne pandémie nevyhla komplikáciám.

Dnes sú podľa nej ľudia oveľa otvorenejší prírodnej kozmetike a nemajú problém priplatiť si viac peňazí za kvalitu a lokálnosť. „To bolo predtým trochu v úzadí, často sa ako prvé pozerali na cenu. Dnes ich viac zaujíma, čo dostávajú do tela aj cez pokožku,“ konštatuje.  

Zákazníci nechávali povzbudivé odkazy

Najväčšia výzva sa na obzore objavila vlani. Lucia spomína na to, že ešte začiatkom roka značka fungovala tak, ako po ostatné roky. Mala za sebou hektické vianočné obdobie a už-už sa prihlasovala na predajné trhy, ktoré pravidelne navštevovala.

„Tešila som sa, ľudia sa radi osobne stretávajú, vďaka tomu si môžu produkty aj ovoňať,“ približuje. O desiatky stretnutí však pre pandémiu prišla. 

Reklama

Keď sa v marci objavil prvý prípad ochorenia Covid-19 na Slovensku, Lucia nečakala, že situácia bude trvať takto dlho. „Aj veľa obchodíkov, ktoré od nás nakupujú kozmetiku, si po istom čase uvedomilo, že to asi nebude iba krátkodobá záležitosť. Museli zatvoriť, nenakupovali toľko zásob ako bežne,“ upresňuje. Úpadok objednávok pociťovala až do mája. Po prvotnom šoku sa následne všetko pomaly vrátilo do starých koľají. 

Vo výrobe prírodnej kozmetiky sa Lucia našla. Dnes jej s tým pomáhajú dve kolegyne. Foto: Inge Neve

Aj napriek tomu zažila v náročnom období pozitívne chvíle, o ktoré sa jej postarali verní zákazníci. Tí, ktorí sa vždy s radosťou pristavili na predajných trhoch, aby si ku kozmetike privoňali a prehodili zopár slov, začali nakupovať cez jej e-shop. A v poznámkach nechávali povzbudivé odkazy. Pandémia nezabránila, aby si našli cestu k produktom. 

V trojici ide výroba kozmetiky lepšie

Lucia si od začiatku zakladá v prvom rade na tom, aby produkty obsahovali len prírodné a kvalitné suroviny. Aj preto zásadným spôsobom nemení ich receptúry. Občas však vyskúša suroviny od iných dodávateľov, čím sa snaží kvalitu ingrediencií na výrobu porovnávať. „A hlavne sa stále vzdelávam. Aktuálne sa snažím absolvovať aspoň nejaké online kurzy, alebo sledovať debaty v rámci mydlárskej komunity,“ vysvetľuje. 

Tímu značky Musk záleží na tom, aby boli všetky produkty dizajnové a ulahodili aj očiam. Foto: Maxokormanak

Čo sa kozmetiky týka, tak dnes sú v portfóliu značky okrem mydiel aj tuhé šampóny, oleje a maslá či soli do kúpeľa. „Pribudla nám napríklad soľná rada mydiel a pred Vianocami sa nám podarilo certifikovať nové produkty,“ prezrádza Lucia. Okrem toho sa v portfóliu nájdu aj keramické mydelničky od keramikárov z Liptovského Mikuláša a drevené mydelničky od výrobcu z Prešova. 

Pre prvú veľkú zmenu vo fungovanísa majiteľka rozhodla začiatkom roka 2019. Pribudla jej nová kolegyňa, ktorá mala pôvodne pomáhať s vybavovaním objednávok. Aj tá si však proces tvorby mydla zamilovala.

„Veľkú časť výroby má dnes na starosti ona. Po troch rokoch, počas ktorých každý jeden produkt prešiel mojimi rukami, to bolo už nezvládnuteľné,“ dodáva Lucia. Neskôr pribrala do tímu ešte jednu kolegyňu, ktorá má na starosti výrobu šampónov. V trojici im to ide ako po masle. 

Pripravuje sa na rozširovanie výrobne

Proces prípravy kozmetiky nie je jednoduchý, v značke Musk trvá vývoj aj celý rok. „Napríklad naše soľné mydlá, pri tých sme už mali skúsenosť s výrobou mydiel, ale proces ich výroby je úplne iný. Plus sme vymýšľali, ako chceme, aby celá rada produktov vyzerala, zisťovali sme ich účinnosť, penivosť. A okrem toho ich vždy potrebujeme aj certifikovať,“ upresňuje Lucia.

Prvá vlna pandémie ich ovplyvnila. Tri mesiace boli naozaj ťažké. Foto: conaistudio.com

V najbližšom období sa Lucia pripravuje na rozširovanie výrobných priestorov. S podnikaním síce zostáva na rovnakej adrese v Prievidzi, no zväčší sa plocha, čím sa jej biznisu otvárajú ďalšie možnosti.

Chceme, aby všetky naše produkty boli stále zákazníkom kdispozícii, teraz sa nám občas stane, že niektoré z mydiel nemáme skladom,“ opisuje Lucia. Aj napriek týmto krokom nestojí o to, aby sa jej podnikanie zmenilo na veľkovýrobu a chrlilo tak jeden produkt za druhým.  

Teraz sa pripravuje najmä na výzvu, ktorá ju v súvislosti s novým priestorom čaká. „Potrebujeme ho predovšetkým prispôsobiť kozmetickej prevádzke, takže určite dôjde na nejaké stavebné práce. A tak isto treba novú časť opätovne schváliť,“ menuje Lucia. Investície do rozšírenia výrobných priestorov odhaduje na niekoľko tisíc eur.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?