Nový železničný grafikon, platný od 11. decembra, vo väčšine prípadov zvýši intenzitu regionálnych prepojení a zrýchli diaľkovú dopravu, uviedol vo štvrtok 8. decembra minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
„Vo väčšine prípadov zvyšujeme intenzitu regionálnych prepojení a zrýchľujeme diaľkovú dopravu. To je to podstatné. Rozhodovali sme sa na základe dát. Chceme byť efektívnejší a tam, kde to treba, chceme voziť viac,“ priblížil Doležal.
Po vzore zahraničia
„Našim dlhodobým cieľom je podporovať železničnú dopravu tak, ako je to v zahraničí. Železničná doprava je jediná dlhodobo udržateľná forma dopravy. Robíme to preto, že chceme vytvoriť potenciál, aby objem železničnej dopravy mohol rásť,“ vysvetlil Doležal.
Slováci cestujú o 23 % menej vlakom, ako je priemer v EÚ, zistilo sa podľa generálneho riaditeľa sekcie stratégie dopravy ministerstva dopravy a výstavby Rastislava Cenkého.
„V novom grafikone sa snažíme zavádzať zásady, ktoré sa inde v zahraničí zavádzali už v osemdesiatych rokoch minulého storočia. A v Česku ich poznáme spred dvadsiatich rokov,“ priblížil Cenký.
Je to podľa neho napríklad taktový režim, kde sa zlepší využívanie vlakových súprav, vlakových čiat, ktoré má priamy vplyv na náklady. „Vzniknú takzvané taktové uzly, kde sa zásadne skrátia časy pri prestupoch cestujúcich. V jednotkových nákladoch sa zníži spotreba elektrickej energie a nafty,“ doplnil Cenký.
Posilnenie na najvyužívanejších tratiach
„Pripravili sme posilnenie vlakovej dopravy na niektorých tratiach, ktoré sú najviac využívané. Je to napríklad medzi Bratislavou a Žilinou, a to až o 49 %, medzi Košicami a Prešovom o 43 %. Na Považí je posilnenie až o 30 %,“ informoval.
Upozornil zároveň, že v SR sú aj oblasti, kde železnica nie je nosným systémom. „Tam sme sa železničnú dopravu snažili ponechať aspoň vo víkendových režimoch,“ dodal Cenký.
„Medzi také trate patrí napríklad Tisovec – Brezno, Studený Potok – Tatranská Lomnica alebo Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava. Sú to trate, kde vlaky využívalo denne menej ako 400 cestujúcich. Tu budú mať vlaky turistický charakter.“
Analytik Útvaru hodnoty za peniaze Rastislav Farkaš dodal, že nový grafikon prinesie štvorpercentné posilnenie dopravy, šesťpercentné zníženie nákladov a dvojminútové priemerné zrýchlenie medzimestského spojenia.
Grafikon je podľa ministra výsledkom reformy, ktorá sa volá plán dopravnej obslužnosti. „Tú sme predstavili ešte minulý rok. Okrem toho je to aj reforma z plánu obnovy,“ poznamenal Doležal.