30. augusta 2020

Najväčší online obchod na svete Amazon posilňuje svoje pozície aj na poli kamenných predajní. Vo štvrtok 27. augusta oznámil, že v Los Angeles otvára prvú prevádzku z novej siete svojich predajní Amazon Fresh. Ďalších šesť čoskoro pribudne na rôznych miestach v južnej Kalifornii a Chicagu. 

Obchody v rámci novej siete budú využívať technológiu Dash Cart, teda smart nákupné vozíky. Prvý z obchodov bude otvorený v losangeleskej štvrti Woodland Hills a počas prvých týždňov bude v rámci testovania prístupný len pre vybraných zákazníkov, neskôr sa otvorí aj pre širokú verejnosť.   

Smart nákupný vozík umožní platbu bez zastávky v pokladniciach. Foto: Amazon

Amazon týmto krokom rozširuje svoje portfólio kamenných predajní. V roku 2017 spoločnosť kúpila za 13 miliárd potravinovú sieť s prémiovými potravinami Whole Foods, dnes prevádzkuje asi 500 týchto predajní. Gigant pod vedením Jeffa Bezosa prevádzkuje aj 25 predajní Amazon Go, v ktorých využíva technológiu platby bez pokladní. Sú to zväčša menšie predajne určené pre uponáhľaných ľudí pracujúcich v kancelárii. 

Koncept Fresh sa má odlišovať od Whole Foods a obchodov Go tým, že bude ponúkať najznámejšie americké značky potravín, nebude zameraný na organické potraviny a celkovo má byť lacnejšou alternatívou ako spomínané dva typy predajní Amazonu. Potvrdil to viceprezident firmy Jeff Helbing.

Jeff Bezos sa stal prvým človekom s bohatstvom
vo výške 200 miliárd dolárov
 

Reklama

Obchody Fresh budú mať automaticky aj miesto pre vyzdvihnutie a vrátenie online objednávok z Amazonu a pri nákupe budú zákazníci môcť využiť pomoc hlasovej asistentky Alexa.  

Platba v obchode Amazon Go, v ktorom sa nenachádzajú pokladne. Foto: SITA/AP

Amazon však nie je jediná korporácia, ktorá počas pandémie experimentuje s novými formami predaja. Tradičné siete s kamennými potravinovými predajňami, ako napríklad Kroger (najväčší americký supermarket podľa tržieb), spúšťajú službu donášok a predplatných balíčkov na štýl Amazon Prime. Kroger spustil predplatné donášok za 79 dolárov na rok a jeho online tržby sa za prvý štvrťrok zvýšili o 92 %. 

Ekonomický víťaz pandémie

Amazon mal však prepracovaný systém online objednávok a donášok zavedený už roky, a preto v čase karanténnych opatrení zabodoval lepšie ako ostatní. Minulý mesiac spoločnosť oznámila, že v druhom štvrťroku zaznamenala rekordné zisky vo výške 5,2 miliardy dolárov a predaje jej za posledný rok stúpli o 40 % na takmer 90 miliárd. Cena akcií Amazonu popritom stúpla o 80 %.

Produktové faily gigantov. Tieto zázračné novinky
priniesli Amazonu, Microsoftu či Googlu iba veľké straty

Amazonu patrí aj približne 500 obchodov siete Whole Foods. Foto: SITA/AP

Všetko však nebolo len ružové. Obrat v kamenných predajniach Amazonu klesol o 13 %. Firma a jej CEO Jeff Bezos čelili tak v skladoch, ako aj v kanceláriách obvineniam zo strany zamestnancov, že Amazon ich nedokázal ochrániť pred zdravotnými a ekonomickými rizikami súvisiacimi s ochorením COVID-19. Niekoľko kritikov z radov zamestnancov pri tom prišlo o zamestnanie, aj keď Amazon odmieta, že by ich vyhodil pre to, že sa ozvali.     

Popri úspechu svojej firmy rozprávkovo bohatne aj jej zakladateľ Bezos. K 27. augustu odhadol Forbes jeho majetok na 205 miliárd amerických dolárov, od januára si teda prilepšil o neskutočných 115 miliárd. Aktuálne najbohatší človek na svete je prvou osobou, ktorá prekonala hranicu 200-miliardového majetku. Pred druhým v rebríčku najbohatších Billom Gatesom (majetok v hodnote 116,9 miliardy USD) má Bezos náskok takmer 90 miliárd. 

Autorkou článku je redaktorka amerického Forbesu Isabel Togoh

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?