22. januára 2021

Desiatu si vďaka nim zabalíte ekologicky a hravo. Príbeh rodinnej značky Včelobal, ktorú založili manželia Martin a Martina Gáborovci, sme vám predstavili ešte v decembri 2018. Odvtedy sa v ich podnikaní mnohé zmenilo. Voskové obrúsky s veselými farebnými motívmi si razia cestu do čoraz väčšieho počtu domácností. Teraz k nim pridali aj ekologický podpaľovač, ktorý vyrábajú vo svojej novej dielni zo zvyškov látok.

Na otázku, čo sa u nich za posledné dva roky zmenilo, Martin so smiechom odpovedá, že to bolo „plodné“ obdobie. Spoločne s manželkou sa totiž ešte počas vianočných sviatkov v roku 2018 rozhodli, že sa do podnikania vložia naplno. Svoj čas a energiu preto začali väčšmi sústreďovať do rozvoja značky voskových obrúskov, z ktorých dnes dokážu mesačne vyrobiť tisíc až päťtisíc kusov.  

Produkty značky Včelobal si našli cestu do mnohých domácností. Foto: archív značky Včelobal

„Aktuálne sú naše produkty vo vyše 80 prevádzkach. Našich včelobodiek na mape pribúda, čo bol náš vtedajší cieľ,“ teší sa Martin z tohto, že sa dostali na pulty predajní nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike.  

Kým on momentálne venuje všetok voľný čas podnikaniu, Martina sa predovšetkým stará o ich dve ratolesti. Za uplynulé dva roky sa totiž nerozrastal iba Včelobal a jeho tím, ktorý dnes tvoria dvaja zamestnanci a desiatka brigádnikov, ale aj rodina Gáborovcov. „Pribudlo nám druhé dieťa, takže manželka je teraz viac-menej full-time matkou,“ približuje Martin s úsmevom. Skĺbenie rodičovstva a vlastného podnikania je pre dvojicu osobnou výzvou.  

Reklama

Spolupráce s hlbším rozmerom

Kým prvé produkty Včelobalu uzreli svetlo sveta v rodičovskom dome v Marianke, tesne pred pandémiou začali manželia uvažovať o tom, že by svoj biznis presťahovali. Ich značka rástla a pôvodný priestor ich limitoval. Martin si v tejto súvislosti spomína aj na slová svojho známeho: „Povedal mi, že podnikanie otestuje až to, keď vystrčíte päty z domu a človek začne platiť zamestnancov či prenájom.“

Ich sťahovanie urýchlila pandémia koronavírusu. „Vedeli sme, že sa nechceme stretávať a ohrozovať rodičov,“ dodáva Martin. Dielňu preto presťahovali do jednej z izieb svojho bytu. Na ploche 12 metrov štvorcových fungovali tri mesiace, kým sa im podarilo dostať sa k priestoru v Devínskej Novej Vsi.

Pre Včelobal bolo zriadenie vlastnej dielne dôležitým míľnikom, pretože manželia túžili aj po reprezentatívnom priestore, kde by mohli v budúcnosti uvítať návštevy či partnerov.  

Manželia Gáborovci prišli s ekologickou náhradou alobalu či potravinovej fólie. Foto: archív značky Včelobal

Gáborovcom sa tiež od roku 2018 podarilo nadviazať spolupráce, ktoré dodali Včelobalu hlbší rozmer. „Povedali sme si, že nechceme robiť všetko sami. Často je pri produktoch práca jednoduchšieho charakteru. Obaly je potrebné skladať alebo dávať dokopy,“ opisuje Martin.

S výrobou im preto pomáhajú matky z krízového centra pre deti a rodiny Repuls či ľudia z rehabilitačného centra pre znevýhodnených Gaudeamus. „Pre ľudí s postihnutím je zaradenie do spoločnosti náročné, ani takáto spolupráca nie je najjednoduchšia, no pre nás obohacujúca,“ dopĺňa. 

Kvalitnejšie látky a vlastné motívy

Počas uplynulých dvoch rokov sa manželia sústredili aj na kvalitu produktov. Pôvodne vyrábali voskové obrúsky z látok, ktoré neboli v bio kvalite, no dnes pracujú s materiálmi najvyššieho štandardu s GOTS certifikátom. „Iba tak sa dá ako-tak zaručiť, že bavlna, ktorá je jednou z najnáročnejších plodín na pestovanie, je pestovaná s najmenším ekologickým dopadom na životné prostredie,“ hovorí Martin. 

K bezodpadovému fungovaniu značky dopomohol aj nový produkt Ecopal. Foto: archív značky Včelobal

Keď sa Gáborovcom podarilo zohnať látky, ktoré pochádzajú z Pakistanu, začali premýšľať o tom, že by si na ne nechali na Slovensku natlačiť vlastné motívy. Táto idea nadchla predovšetkým ich kamaráta Samuela Csádera, ktorý stojí za vizuálnou identitou Včelobalu. „Lákala ho predstava, že by mohol materiálom vdýchnuť život a dať do nich ďalší kus seba. Za tie dva roky, ktoré spolu robíme, nám to podľa mňa ide čoraz lepšie,“ konštatuje Martin. Dnes má vďaka šikovnosti grafika Včelobal aj autorské dizajny. 

Čo sa týka filozofie značky, tá sa v prípade manželov nezmenila. Ich najväčšou túžbou je, aby boli vždy autentickí a tvorili v prvom rade srdcom. „Pre nás je dôležité, aby sme prinášali ľudské produkty pre spoločnosť,“ ozrejmuje.

Odpad, ktorý pri výrobe obrúskov vzniká, sa rozhodli tiež zužitkovať. Vyrábajú z neho ekologický podpaľovač Ecopal, v ktorom sa odrezky povoskovanej látky omotávajú okolo zápaliek. Podľa Martina sa takáto zápalka správa ako malá fakľa. 

S konkurenciou si ťažkú hlavu nerobia

Fungovanie Včelobalu poznačila pandémia koronavírusu rovnako, ako iné značky, ktoré svoje produkty predávajú na trhoch či jarmokoch. „Nám z nich prichádzalo takmer 30 percent obratu, o ktoré sme kompletne prišli,“ hodnotí Martin. Preto sú manželia vďační zákazníkom, ktorí si ich produkty kupujú online.

Za uplynulé dva roky pribudla na trhu Gáborovcom aj konkurencia. „Objavila sa ako huby po daždi, no snažíme sa byť flexibilní a mať navrch. Mám taký pocit, že na Slovensku je najviac voskových obrúskov v celej Európe,“ vraví Martin pobavene.

Zdravá konkurencia môže mať podľa neho aj dobré stránky. „Nehnevám sa, kým na tom niekto neparazituje, mám na prácu druhých skôr pozitívny názor, že sa aj iní snažia robiť to, čomu veríme aj my. A potom je tu synergia, napríklad keď robíme reklamu niečomu, a ešte niekto iný robí reklamu tomu istému, tak tá reklama vlastne funguje pre oboch.“

Starostlivosť o voskové obrúsky je skutočne jednoduchá. Foto: archív značky Včelobal

A čo ďalšia budúcnosť Včelobalu? Manželia plánujú v najbližších mesiacoch pripraviť jarné motívy látok, ktorými ozdobia svoje voskové obrúsky. Sezónnosť nie je faktor, ktorý by podľa Martina zohrával pri predaji produktov významnú úlohu. Skôr ide o to, že zákazníkov baví vyberať si z rôznych vzorov. „My si ešte musíme s manželkou zorganizovať čas a nateraz bude všetko na chvíľu splnené. Sme rodičia a popri tom sa snažíme od piky viesť firmu,“ uzatvára.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?