Slovenský predajca lifestylovej obuvi Shooos kontinuálne rastie. Za dva roky dokázala firma takmer zdvojnásobiť svoje tržby. Kým v roku 2021 boli na úrovni 5,7 milióna eur, vlani už dosiahli skoro 10,3 milióna eur.
Firmu založili pred 12-timi rokmi Michal Mládek a Igor Plávka. Jeden robil závozníka knižiek a druhý editoval web v Národnej banke Slovenska. Postupne zo svojich zamestnaní odišli a všetku energiu venovali spoločnému podnikaniu v e-commerce sektore.
Igor Plávka ešte v roku 2022 rozšíril svoj biznis a vstúpil do firmy RXD, ktorá stojí za značkou The Streets. Tá sa orientuje prevažne na basketbalový segment. Aj napriek veľmi úzkemu profilovaniu má firma obrat 8,3 milióna eur za minulý rok. V Berlíne už začiatkom septembra plánuje otvoriť pod značkou The Streets jeden z najväčších basketbalových obchodov v Nemecku.
Diera na trhu
Kto si ešte pamätá, ako pred 12-timi rokmi kupoval tenisky? „Bola tu snáď len spoločnosť Adidas, ktorá tu mala veľkú firmu. Slováci kupovali len adidasky,“ spomína na toto obdobie CEO spoločnosti Shooos Igor Plávka. V tom čase nemali značky ako Vans, Converse či New Balance zastúpenie na Slovensku.
Mládek a Plávka si uvedomili, že na trhu je diera. Začali postupne oslovovať distribútorov, ktorí im posielali tenisky. Založili najskôr kamenný obchod v Bratislave. „Keď sme sa chceli dostať k veľkým značkám, tak sme potrebovali kamennú predajňu. Tá zvyšovala dôveryhodnosť u dodávateľov aj u zákazníkov, preto sme išli touto cestou,“ vysvetľuje pre Forbes Plávka.
Použili vlastné úspory
Investovať do rozbiehajúceho biznisu sa rozhodli z vlastných úspor. „Vtedy sme ešte ani nevedeli, ako fungujú banky,“ opisuje so smiechom začiatky s hľadaním financií. „Požičali sme si peniaze aj od našich kamarátov a podelili sme sa s nimi o percentá vo firme,“ hovorí o začiatkoch. Neskôr si zobrali hypotéky a peniaze z nich investovali do chodu firmy. V istom momente zistili, že firma funguje a dokáže byť aj zisková. Vtedy si uvedomili, že potrebujú viac peňazí na podnikanie. Prvý väčší úver od bánk dostali pred piatimi rokmi.
Ako sa im postupne tenisky hromadili, začali si uvedomovať, že musia riešiť aj sklad, odkiaľ sa odosielajú objednávky. „Keď sme sami prijímali a odosielali tovar, tak to nebolo najefektívnejšie. Tenisky sa nám strácali a nevedeli sme ich dohľadať. Keď neviete vyexpedovať desať percent objednávok, tak to nie je dobré pre zákazníkov a strácate aj časť tržby,“ spomína na rozbeh firmy Igor Plávka. Rozhodli sa preto, že túto činnosť outsourcujú. V tom čase začínala firma s názvom isklad zaoberajúca sa skladovaním. Spoločnosť Shooos bola pre nich jedným z prvých zákazníkov. Za ten čas sa obe firmy stali silnými hráčmi vo svojom segmente.
Primalé Slovensko
Ako rástli, postupne zisťovali, že slovenský trh je už pre nich malý. Rýchlo sa rozšírili na zahraničné trhy po celej Európe. Zastúpenie majú aj v USA. „Vždy sme sa snažili čo najviac znižovať riziko. Ak máte viacero trhov, nepadá a nestojí to potom len na jednom.“ Zvolili si stratégiu, že majú v každej krajine vlastnú doménu. Cenami vedia konkurovať aj USA. „Máme tam rovnaké ceny ako v Európe, ale vyššiu maržu. Predávame tam bez DPH, keďže je to mimo Európskej únie.“ Tým, že majú v USA vyššiu maržu za topánky, zvyšné peniaze vedia presunúť do reklamy.
Princíp znižovania rizika využívajú aj pri dodávateľoch, ktorých majú desiatky. Počas pandémie sa im napríklad stalo, že výrobcovia tenisiek ich nestíhali vyrábať a zrazu neboli niektoré modely dostupné. Všetky predobjednávky museli zoškrtať na polovicu. Vtedy sa mohli spoľahnúť na širokú databázu dodávateľov.
Biznis v online predaji tenisiek je pomerne jednoduchý. Nakúpite tenisky za 50 eur a predáte ich za 100 eur aj s DPH. Aj z veľkoobchdonej ceny od dodávateľa sa dá niečo ukrojiť. Poskytujú zľavy za marketingové aktivity, za vlastné riešenie reklamácií či digitálnu podporu. „Reálne sa snažíme mať 37-percentnú hrubú maržu v priemere za rok,“ hovorí. Rastú však náklady za prepravu, poštovné, reklamu a náklady za ľudí. „Marža ostáva plus mínus rovnaká, ale náklady nám stále rastú. Plus konkurencia v tomto biznise je veľká,“ hovorí.
Rozdiel je v ponuke
Každá veľká značka sa snaží predávať hlavne cez vlastný kanál. Napríklad Adidas, Converse či New Balance majú vlastnú slovenskú verziu stránok. Väčšinou ponúkajú širokú paletu produktov. Napríklad Adidas má na svojej stránke športové potreby od futbalu až po tenis. Ponúka tiež širokú paletu outdorových a lifestylových produktov. Shooos sa špecificky zameriava len na lifestylovú kolekciu. „Materské weby sú dosť silná konkurencia. Nevieme im konkurovať, keďže majú neobmedzený rozpočet na reklamu,“ opisuje situáciu.
Na Slovensku sú v online predajoch v lifestylovom segmente celkom významnými hráčmi napríklad Sizeer, Footlocker či portál eobuv. Sizeer patrí napríklad pod JD Sports, teda obrovská americká firma v e-commerce segmente. Kúpili ju pred pár rokmi od Poliakov. Footlocker je rovnako americká firma, ktorá je dokonca na burze. E-shop eobuv je pôvodom poľská firma, teraz patrí pod veľkú skupinu CCC. Skupina CCC tiež zastrešuje značky Half Price a Modivo.
Ostali Footshop a Queens, za ktorými stojí podnikateľ Peter Hajduček. „Ak by sme si zobrali Shooos spolu s The Streets, tak Footshop s Queens sú dvakrát také veľké. Footshop je skôr high fashion lifestylovový segment a Queens sa zameriava na ženy,“ opisuje rozdiely Plávka. Ďalší rozdiel je v ponuke značiek. „Máme tam značky, ktoré sú udržateľné a majú lepší vzťah k slow fashion móde,“ vysvetľuje.
Ďalšou konkurenciou sú veľké online trhoviská. Začiatkom roka na Slovensku odštartoval veľký e-shop s oblečením Trendyol z Turecka. Plávka upozorňuje, že predajcovia musia online trhoviskám platiť obrovskú províziu. „Predávali sme časť vecí na Amazone a reálne sme platili 20 percent na províziách. Keď chcete konkurovať, musíte tvoriť cenotvorbu zospodu od nákladov.“ Väčšina značiek sa podľa neho bráni tomu, aby boli na online trhoviskách. „Populárne modely značiek nenájdete na online trhoviskách, čo je pre nás výhoda,“ dodáva.
Znižovanie nákladov
Za dva roky dokázala firma takmer zdvojnásobiť svoje tržby. Kým v roku 2021 boli na úrovni 5,7 milióna eur, tak vlani už boli skoro 10,3 milióna eur. Spolu s tržbami kontinuálne rastú aj zisky spoločnosti. Vlani boli na úrovni 226-tisíc eur. V roku 2021 sa stala jedným zo spoločníkov firmy Shooos eseročka ELES. Jej konateľom je podnikateľ zo Šamorína Richard Szelle. Ten je podľa registra právnických osôb aj spoluvlastníkom akciovky Nová Matadorka, informovali tiež Aktuality.
„Razíme si stratégiu, že v prvom rade musí byť firma v zisku a tvoriť kapitál z vnútorných rezerv na ďalší rast,“ vysvetľuje Plávka. Matematika je podľa neho v tomto prípade jednoduchá. „Keď viete, že na ročnej báze máte hrubú maržu okolo 35 percent, tak s nákladmi sa musíte zmestiť do 30 percent, aby bol aspoň 5 percent zisk,“ vypočítava. Nákladové položky sú napríklad skladovanie, reklama a ľudia. „Fixné náklady máme nízke. Generujeme obrat 20 miliónov za obe firmy a v kancelárii nám pracuje do desať ľudí,“ tvrdí.
Pri skladovaní tlačia na to, aby bola cena najlepšia. Reklamu si robia sami. „Digitálne agentúry sú hrozne drahé a 90 percent roboty dokáže spraviť jeden človek ľahko, ak má prehľad,“ vysvetľuje. Podľa jeho slov dávajú 12 percent tržieb na reklamu. Všetky tieto veci znamenajú, že spoločnosť si drží od svojho vzniku stabilný rast.