12. septembra 2019

S networkingovými akciami sa akoby roztrhlo vrece. V časoch, keď titul a vzdelanie v kombinácii s pracovnými skúsenosťami občas neznamenajú tak veľa ako „poznanie tých správnych ľudí“, má väčšina z nás pocit, že sa bez cieleného rozhadzovania sietí nezaobíde. Nie je však networking ako networking a ten, ktorý dokáže priniesť skutočnú hodnotu, sa musí robiť konštruktívne. 

„Hodnota sa tvorí, keď sa o ňu delíme, a prepájanie ľudí je základom správneho networkingu,“ zdôraznil počas rozhovoru lektor Dušan Matuška, ktorý sa okrem iného venuje školeniam v oblasti prezentačných zručností, digitálnych mien a základov podnikania.

Ako si správne vybrať networkingovú akciu, koho na nej osloviť a komu sa, naopak, radšej vyhnúť v prípade, že nemáme chuť len zbierať vizitky a strácať čas? Dušan Matuška vám vo svojich radách prezradí, ako premeniť kvantitu na kvalitu.

Vytváranie pracovných kontaktov môže byť jednoduchšie, ak poznáte tie tipy, ktoré vám prináša forbes.sk
Nemenej podstatné je podľa Dušana uvedomenie si faktu, že v prípade networkingu nemá ísť o „bezcieľne rozširovanie si siete kontaktov a zbieranie vizitiek.“ Foto: Archív Dušana Matušku

Toto sú tipy pre úspešný networking:

1.Vyberajte bez predsudkov.

Ľudí často odrádza kvantum akcií, ktoré o sebe prehlasujú, že ich cieľom je kvalitný „networking“. Ako si však z takého obrovského množstva správne vybrať a čím sa pri výbere riadiť? Dušan odporúča počúvať intuíciu a vybrať si podujatie na základe preferencií a záľub. Mávnuť rukou však podľa neho nemáme ani nad takými, ktorým v názve nesvieti slovo „networking“. „Nikdy nevieme, koho sa nám podarí spoznať aj na miestach, kde by sme to nikdy nečakali. Nie vždy totiž úspech networkingu závisí od toho, či bol cielený,“ dodáva lektor.

V Británii reformoval informatiku.
Hovorí, že deti by sa mali učiť o technológiách od narodenia

2. Spoznať menej ľudí, no viac do hĺbky.

Nemenej podstatné je podľa Dušana uvedomiť si fakt, že v prípade networkingu nemá ísť o „bezcieľne rozširovanie si siete kontaktov a zbieranie vizitiek.“ Mali by sme sa snažiť ľudí spoznať hodnotovo a nájsť to, ako si navzájom vieme pomôcť. „Mne samému prekážalo, keď ľudia brali networking týmto štýlom – idem si rozšíriť sieť kontaktov bez konkrétnej idey. Aj preto sa snažím vždy ukázať, že by skutočným cieľom malo byť spoznanie menšieho množstva tých správnych ľudí. Či už pre mňa, alebo pre moje okolie,“ dodáva Dušan s tým, že zakaždým nemusíme byť stredobodom komunikácie.

Do Ázie odišiel študovať takmer bez peňazí.
Teraz tam vedie univerzitnú spoluprácu medzi Slovenskom a Taiwanom

3. Introverti by mali staviť na prieskum. 

Cielené spoznávanie nových ľudí nie je jednoduché ani pre tých, ktorí sú zvyknutí neustále komunikovať. Čo však v prípade introvertov? Dušan pokladá schopnosť komunikovať za zručnosť, ktorá sa dá pestovať tréningom , a preto by sa nikto nemal báť, že ľudí nedokáže osloviť. Tým viac hanblivým však odporúča urobiť si krátky prieskum ešte pred samotnou akciou, ktorý im viac napovie o počte hostí a konkrétnych menách. „Aj krátka správa vopred a dohoda na prípadnom stretnutí počas večera môže niekedy neuveriteľne odľahčiť situáciu,“ približuje Dušan.

4. Hľadajte hodnotovo blízkych.

Ak poznáte zoznam hostí, ktorí prídu, vytipujte si vopred takých, ktorí sú vám blízki zameraním. Podľa Dušana nemusí ísť vždy o veci týkajúce sa práce, pokojne sa môžete zhodnúť aj v otázke záľub a nezvyčajných záujmov. „Spája vás láska k tancu alebo obľúbené futbalové mužstvo? Ak vďaka prvým vetám zistíte, v čom sa vaše názory prelínajú, sami nájdete oblasti, v ktorých si budete vedieť pomôcť,“ dodáva lektor.

5. Nejde o najdôležitejšieho človeka v miestnosti.

Networking by nemal byť o definovaní vlastnej hodnoty na základe toho, ako veľmi významný je človek, ktorého spoznáte. Cielené hľadanie tej najdôležitejšej osoby v miestnosti totiž vypovedá o nízkej sebadôvere a je ľahko prekuknuteľné.

„V prvom rade je dôležité, čo vo vás rozhovor s daným človekom vyvoláva. Môžete sa rozprávať s CEO veľkej firmy, ale ak sa s ním necítite dobre a konverzácia nikam nesmeruje, je to viac než zbytočné,“ vysvetľuje Dušan a zároveň zdôrazňuje, že hodnota toho-ktorého kontaktu sa v žiadnom prípade neodvíja od kariérneho postavenia danej osoby, ale od toho, čo dokážete hodnotovo priniesť jeden druhému.

Vytváranie pracovných kontaktov môže byť jednoduchšie, ak poznáte tie tipy, ktoré vám prináša forbes.sk
„Cielené spoznávanie nových ľudí nie je jednoduché ani pre tých, ktorí sú zvyknutí neustále komunikovať,“ tvrdí Dušan Matuška. Foto: Natália Jakubcová

6. Dve uši a jedny ústa. Používajte ich s rozumom.

Aj v bežnej komunikácii býva základným problémom fakt, že všetci tendenčne používame ústa viac ako uši a nevieme sa navzájom počúvať. Radšej hovoríme o sebe a nechávame druhých, aby nám kládli otázky. Princípom hodnotového networkingu je však práve počúvanie. Len ak pozorne počúvame druhú stranu a dáme jej priestor vyjadriť sa, dokážeme zistiť, ako danej osobe pomôcť a čo sme schopní jej priniesť do života.

„Nehovoriť len o sebe. To je základ. A keď sa opýtajú? Vtedy, samozrejme, môžeme, inak by sme mali počúvať, čo rieši ten druhý. Väčšinou to ani nie je ťažké, stačí využiť prirodzenú zvedavosť,“ vysvetľuje Dušan. A dodáva, že by sme rovnako nemali zabúdať ani na ľudskú stránku rozhovoru a skôr ako pracovným záležitostiam by sme jeho začiatok mali venovať otázkam, ktoré atmosféru prirodzene uvoľnia. „Jednoduché – čo robíš, keď nerobíš – a tomu podobné otázky dokážu človeka na biznisovej akcii tak rozhodiť, že diskusia zrazu nadobudne oveľa ľudskejší charakter,“ dodal.

7. Nebojte sa odísť.

Silené rozhovory nemajú zmysel či už v danom momente, alebo do budúcna. Ak vám zrak blúdi po miestnosti a premýšľate nad tým, koho ďalšieho by ste oslovili ešte počas toho, ako vediete rozhovor, môžete danú osobu uraziť oveľa viac, ako keby ste odišli vo chvíli, keď si uvedomíte, že to nikam nevedie. Nebojte sa odísť, je to správne rozhodnutie. „Môžem sa rozprávať s CEO veľkej firmy, ale ak mi s ním nie je dobre a konverzácia nikam nesmeruje, nebudem to hrotiť, poďakujem za rozhovor a zaprajem pekný večer,“ vysvetľuje lektor.

8. Podeľte sa o kontakty.

„Hodnoty sa tvoria, keď sa o ne podelíme, a prepájanie ľudí je základom správneho networkingu,“ vysvetľuje Matuška s tým, že typické sebecké hromadenie nadobudnutých kontaktov je kontraproduktívne. A to nielen pre ostatných, ktorým by daný kontakt dokázal pomôcť, ale aj pre nás. Nezištné prepájanie ľudí vám z dlhodobého hľadiska prinesie oveľa viac. „Ľudia sa na vás začnú obracať so žiadosťami o pomoc, využitie svojej siete kontaktov, vyhľadávať vás a dávať na vás tipy svojim známym,“ prízvukuje Dušan.

9. Správa po stretnutí musí byť čo najkonkrétnejšia.

Čo však v prípade, ak sme stretli niekoho natoľko hodnotovo blízkeho, že nám jeden event na výmenu názorov a vzájomné obohatenie nestačí? Dušan odporúča pripomenúť sa správou. Tá však musí byť čo najkonkrétnejšia. „Je dôležité spýtať sa konkrétnu vec a ideálne sa odkázať na spoločný rozhovor na akcii. Vtedy si aj ľudia, ktorí sú skutočne zaneprázdnení, nájdu chvíľku času. Treba ukázať hodnotu, ktorú môžeme tomu človeku ponúknuť, a byť jasný a stručný,“ dodáva na záver.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk