„Biznisová Pohoda“ či akcia roka 2024. Aj také sú ohlasy na prvý ročník Forbes Business Festu, ktorého sa na bratislavskom Tyršáku zúčastnilo viac ako tritisíc ľudí. Ak ste ho zmeškali, alebo si chcete pripomenúť jeho jedinečnú atmosféru, prečítajte si najlepšie myšlienky, ktoré zazneli na pódiu Forbes 30 pod 30.
„Mladá generácia je motorom pre nás všetkých. Dodáva čerstvý vietor do našej korporátnej kultúry. Pracuje inak ako všetky predchádzajúce,“ povedal na úvod Jozef Kausich, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva VÚB banky.
Mladí ľudia by sa podľa neho mali snažiť držať sa svojich plánov o budúcnosti aj vtedy, keď je to ťažké a neustále si rozširovať obzory.
„Okrem toho odporúčam vybudovať si aj záložný plán, napríklad zo záľuby. Je fajn, keď je práca koníčkom, ale je to stále iba jedna odnož,“ upozornil.
O svoj príbeh úspechu budovania firmy sa potom podelil Michal Menšík (na snímke vyššie), ktorý svoj prvý biznis rozbehol už ako 23-ročný. S firmou Dodo, ktorá je najväčším dopravcom špecializujúcim sa na potraviny v Európe, sa v roku 2022 dostal aj do rebríčka Najbohatších Čechov podľa Forbesu.
„Najdôležitejšie na podnikaní je začať podnikať. Nájsť dôvod prečo nepodnikať, je ľahké. Človek možno príde o čas, o peniaze, ale vždy je to cenná skúsenosť. Aj ja som sa najviac o podnikaní naučil tým, že som na začiatku zlyhal na triviálnych veciach,“ povedal v pódiovom rozhovore s redaktorkou Forbesu Simonou Gulisovou.
Do firmy Dodo dnes investujú aj Daniel Křetinský a Patrik Tkáč. Podľa Michala Menšíka je pri budovaní firmy potrebné oslovovať aj lokálnych investorov.
„Investorov som hľadal po celej Európe, no zahraniční investori ma vnímali ako chlapca z východnej Európy. Bez ohľadu na to, aký pekný príbeh som za sebou mal a ako dobre som vedel po anglicky,“ vysvetlil.
Pár sekúnd
O tipy na to, ako zaujať investora sa v ďalšej panelovej diskusii podelili aj VC investori Tatiana Ondrejková, Ján Kasper a Zoltán Varga. Zhodli sa na tom, že kľúčový je často prvý dojem, na ktorý má podnikateľ iba približne tridsať sekúnd.
„Najväčšou chybou, s ktorou startupy prídu, je prehnaná valuácia. Pýtajú si veľké peniaze za malý podiel vo firme,“ upozornila Tatiana Ondrejková.
Investori tiež upozornili, že pri výbere by sa startupisti nemali pozerať iba na peniaze, ktoré im investor do firmy prinesie, ale aj na jeho know-how a inú pridanú hodnotu.
Dobrou cestou budovania firmy môže byť niekedy aj crowdinvesting. Práve o ňom sa so šéfredaktorkou Forbes Slovensko Luciou Okšovou rozprával Michal Nešpor, partner Crowdberry.
„Príkladom úspešnej investície je spoločnosť GymBeam, ktorá mala v čase investície ročné tržby 20 miliónov eur. Dnes smeruje k 200 miliónom eur,“ uviedol.
Crowdberry umožňuje investovať do malých a stredných firiem s obratom od milióna eur. Cez investičný fond majú túto možnosť aj začínajúce firmy bez tržieb. Dovedna sa podľa Michala Nešpora zatiaľ investovalo 65 miliónov eur od 1200 investorov smerujúcich do 35 firiem.
O tom, ako budovať značku v čase, keď je naša pozornosť roztrieštená do niekoľkosekundových intervalov, porozprával Michal Pastier, spoluzakladateľ a angel investor Darwin & the Machines, GoBigname a autor bestselleru Žltá kniha budovania značky. Upozornil, že spolupráca urýchľuje rast a vyzdvihol aj význam vyčnievania z davu. „Keď všetci robia podcasty, vy napíšte knihu,“ povedal.
Pri rozbehu sa podľa neho často príliš snažíme o dokonalosť a zbytočne „velebíme zložitosť“. „Keď sme propagovali knihu, mali sme len maketu. Kniha sa vtedy ešte len písala. Napriek tomu sa už informácia virálne šírila. Dajte zákazníkom vždy niečo, čo môžu zdieľať ešte pred používaním produktu.“
Stačí chcieť
Druhý blok diskusií otvorili členovia tohtoročnej poroty a alumni Forbes 30 pod 30, ktorí sa tento rok podieľali na zostavovaní aktuálneho rebríčka. O svojich kľúčových kritériách hovorili Viktor Sučka, Co-Founder & Managing Director zo spoločnosti Swida Innovative, Veronika Kolejáková, Co-Founder & COO z Better Stack a Jakub Mačina, informatik a výskumník v oblasti AI.
Zhodli sa na tom, že išlo o veľmi silný ročník a bezpochyby bolo z čoho vyberať. Kým pri firmách boli podľa nich dôležité pozadie a hospodárske výsledky, v iných kategóriách zasa prevažoval potenciálny vplyv na spoločnosť.
So šéfredaktorkou Forbesu v panelovej diskusii potom hovorili aj niektorí členovia Forbes 30 pod 30 2024 – Hugo Repáň, zakladateľ startupu EcoButt, Miroslav Gašpárek, CEO a Co-Founder Sensible Biotechnologies a Tomáš Petrek, CEO a spolumajiteľ spoločnosti GoBigname. Zhodli sa na tom, že keď človek niečo úprimne chce robiť, nestojí ho to tak veľa úsilia.
„Od začiatku sme podnikali tak, aby to neohrozilo naše fyzické, mentálne a rodinné bytie,“ zdôraznil Tomáš Petrek z GoBigname. Miroslav Gašpárek doplnil, že v začiatkoch Sensible Biotechnologies si najčastejšie ukrajovali zo spánku. Dnes ich je však vo firme už 25 a mnohé povinnosti môžu delegovať.
„Dnes máme na Slovensku oveľa viac vyzretých startupov ako pred desiatimi rokmi,“ povedal v nasledujúcej panelovej diskusii pod vedením Lucie Okšovej Peter Kolesár, Partner Civitty.
Spolu s Petrom Pašekom, Managing Director & Partner spoločnosti Accace Slovensko a Majom Porvažníkom, Managing Co-founder z Vacuum Group, diskutovali o tom, ako na Slovensku vytvoriť priaznivejšie prostredie práve pre startupy.
„Nemôžeme si dovoliť čakať na reformu vzdelávania, musíme priebežne hackovať vzdelávanie zboku. Podporovať študentov a vedcov, aby prichádzali s nápadmi ako riešiť problémy sveta okolo nás. Z tých najaktívnejších vzniknú changemakeri, ktorí zmenia aj Slovensko,“ doplnil Peter Kolesár.
„Pre motiváciu a inšpiráciu nových podnikateľov je dôležité ukazovať a medializovať úspešné firmy a zakladateľov firiem, ktorí sa snažia presadiť. Preto tento rok reštartujeme náš koncept a budeme sa snažiť dať do pozornosti úspešné slovenské startupy a podnietiť mladých ľudí, aby sa pridali nebáli rozbehnúť vlastné podnikanie.“
Peter Pašek bol v diskusii trochu skeptickejší. „Dalibor Cicman a jeho GymBeam je obrovský úspech, ale porovnajme ho s celkovým výkonom ekonomiky. Ročne vytvorí 0,02 percenta slovenského HDP a trvalo 5 až 7 rokov, kým firmu vybudoval. Z pohľadu startupovej scény by sme teda potrebovali 50 Daliborov v horizonte 5 až 7 rokov, aby ekonomika narástla aspoň o jedno percento ročne,“ vysvetlil.
Nestratiť kontrolu
O tom, že aj na Slovensku môže vzniknúť startup s globálnym potenciálom však hostí vzápätí presvedčili Peter Komorník, spoluzakladateľ Slido a Peter Irikovský, spoluzakladateľ Exponey.
„Kľúčové veci fungovania firmy Slido po akvizícii Cisco sme si dohodli dopredu. Spísali sme si ich na papier, ktorý síce nemal právnu silu, ale po akvizícii mi veľmi pomohol udržať ciele a smerovanie Slido správnym smerom a vyhnúť sa nezmyselným zmenám. Vďaka tomu papieru museli prípadné zmeny presadzovať a zdôvodňovať vo vyšších úrovniach manažmentu ľudia, ktorí chceli u nás niečo zmeniť a nie my. Urobilo to veľmi veľa,“ odporučil Peter Komorník.
Udržať si rovnaký model fungovania bolo po akvizícii dôležité aj pre Petra Irikovského. „Američania nás podcenili, ale po čase zistili, čo dokážeme a vytiahli viacerých našich ľudí do vedúcich pozícií aj napriek egu. Firma stále výrazne rastie a robí investorovi radosť,“ vysvetlil.
Pravda ako priorita
O význame diskomfortu, umení počúvať a snahe zachovať si autenticitu so šéfredaktorkou Forbesu v pódiovom rozhovore hovoril Denis Kováč, autor podcastu Mozgová atletika a knihy Asociálne prasa a tiež člen rebríčka Forbes 30 pod 30 2023.
Ďalšia diskusia však hostí opäť vrátila do sveta starupov. Diskutovali v nej Jakub Jurových, zakladateľ & CEO Deepnote a Juraj Masár, zakladateľ & CEO Better Stack, ktorí svoje softvérové firmy rozbiehali v Prahe. Zhodli sa na tom, že Slováci sú vo vývoji softvérov veľmi dobrí. To, ako ich predať, sa však ešte musia naučiť.
„Keď človek založí firmu, chce spolupracovať s každým jedným šikovným človekom, ktorého dovtedy stretol,“ povedal Jakub Jurových.
O tom, čo robiť a čo určite nerobiť, keď sa startupu nedarí podľa pôvodných plánov zasa rozprávali Andrej Kiska ml., Startup fouder a dlhoročný investor a partner fondu Credo Ventures a Andrej Petrus, Chief investment officer v ZAKA VC, ktorý je tiež členom Forbes 30 pod 30 2023.
„Startup je vlastne predávanie biznisu, ktorý neexistuje. A nikto nevie na 100 percent garantovať, že raz naozaj existovať bude. Hrana medzi tým, čo je budúcnosť, ktorá sa stane, ktorá sa hádam stane a o ktorej startupista hovorí, že sa stane, lebo to sľúbil pred rokmi, je veľmi tenká,“ vysvetlil Andrej Kiska ml.
„V určitom okamihu sa môže stať, že vízia sa nenapĺňa tak, ako sme si naplánovali. Vtedy je zlomový bod, keď by sa zakladateľ mal postaviť pred investorov a priznať, že to tak na 90 percent nebude. To je ale ťažké, a na to človek potrebuje silným etický kompas.“
Doobedný blok uzavrela Ema Müller, autorka, influencerka a zakladateľka komunity Som bohyňa, všetky sme.
„Snažím sa robiť veci, ktoré ma bavia. Ak to nebaví mňa, nemôžem očakávať, že to bude baviť moje publikum,“ povedala o budovaní svojej osobnej značky.
Stačí polrok
Hoci v doobedných diskusiách na pódiu Forbes 30 pod 30 viackrát zaznelo, že pri hľadaní investora by sa firmy nemali pozerať iba na peniaze, práve ich prínosu sa venovala ďalšia panelová diskusia.
Pod vedením Lucie Okšovej sa v nej rozprávali Andrej Viceník, člen predstavenstva a vrchný riaditeľ úseku Firemné bankovníctvo vo VÚB, Peter Dittrich, Chief Investment Officer a podpredseda predstavenstva SIH a Pavel Pribiš, Co-Founder Boataround.
„Banky sú pri posudzovaní úverov prudérne. Z každý 100 eur úveru totiž musíme dať 10 eur z vlastných peňazí. Berieme tak na seba riziko. Potrebujeme si preto overiť klienta, aby sme mali istotu, že peniaze dostaneme späť. Zaujíma nás história klienta pri hospodárení a dosahovaní profitu,“ vysvetlil Andrej Viceník.
Peter Dittrich zasa uviedol, že jednou z úspešných firiem, ktorej pomohli, je GymBeam. A práve jej spoluzakladateľ a CEO Dalibor Cicman priniesol svoje rady v pódiovom rozhovore. Svet sa podľa neho rýchlo mení a dnes je čoraz dôležitejšie, aby na to firmy dokázali reagovať. Pomôcť podľa neho môže najmä jasné zadelenie priorít.
„Keď sa firma rýchlo vyvíja, je vhodné neanalyzovať veci príliš dlho. Preto mažeme všetky nápady staršie ako polroka. Keď sa na nich nezačalo pracovať, musia ísť do koša,“ vysvetlil, ako tieto potreby reflektujú v GymBeam.
Aká je Gen Z?
„Človek sa musí naučiť striktnejšie sebaorganizovať a pracovať na sebe, aj keď sa nič nedeje,“ povedal v nasledujúcom paneli pod vedením Simony Gulisovej Jakub Šedivý, hudobník z Lash&Grey a člen aktuálneho rebríčka Forbes 30 pod 30. V diskusii sa predstavil spolu so speváčkou z rovnakej skupiny Kristínou Mihaľovou a podnikateľom a influencerom Filipom „Jovinečkom“ Jovanovičom.
O spotrebiteľskom správaní Generácie Z neskôr diskutovali Tomáš Staňo, finančný riaditeľ BILLA Slovensko, Filip Fandel, CX Specialist v KPMG na Slovensku a Martina Rypáková, Head of Marketing Strategy & Communications v SPP.
„Dáta hovoria, že príslušníci generácie Z sú o 11 percent ochotnejší priplatiť si za produkty, ktoré zohľadňujú udržateľnosť, resp. štandardy ESG. Súčasne – po nedávnej inflácii poklesla táto ochota priplatiť si u generácie Z najmenej,“ vysvetlil Filip Flandel.
„Staršie generácie veria, že chytrý je ten, kto nakúpil veľa za málo. U mladých bude ešte potrebné dosiahnuť nový spôsob uvažovania, ktorý uprednostní kvalitu, vplyv na klímu či udržateľnosť,“ doplnil Tomáš Staňo a dodal, že trh sa musí čoraz viac prispôsobovať aj rastúcemu počtu potravinových intolerancií a alergií.
Príroda v meste
V záverečnom bloku sme na Forbes Business Feste veľa hovorili o budúcnosti. Z hľadisku urbanizmu možné vízie priblížil Ben Willson, autor knihy Urban Jungle. Mestá sú plné prázdnych miest – strechy, ostrovčeky medzi cestami, medzery medzi ľudskými príbytkami, niekde aj celé opustené štvrte.
„Tie by sa dali premeniť na prostredie priateľské pre včely. S istou dávkou kreativity všade dokážeme vytvoriť vhodné podmienky pre návrat prírody. Výsledkom bude mesto, ktoré je zelenšie, pestrejšie, životaschopnejšie a prívetivejšie pre život ľudí, miesto, kde sa ľudia budú radi prechádzať, stretávať sa a žiť,“ zdôraznil.
Odpoveď na otázku, či žijeme v najlepšej alebo najhoršej dobe spolu v diskusii hľadali Matej Ftáčnik, Co-Founder, Vacuumlabs and The Spot Slovakia, Olívia Hurbanová, lektorka a autorka konceptu Future Skills, Highbrows, Michal Horský, líder občianskeho združenia DEMDIS a Zuzana Reľovská, well-being koučka, mentorka a konzultantka.
„Žijeme v dobe paradoxov. Priemerný vek dožitia pred 200 rokmi bol 40 rokov a dnes sa ťahá nad 80 rokov. Aj keď sa to nezdá, dnes máme najmenej konfliktov,“ povedal Michal Horský.
O tom, prečo stojí za to byť pohostinný v záverečnom rozhovore porozprával Martin Hudák, svetový barman, hospitality expert a autor knihy Spiritual Coffee.