26. októbra 2020

Dokončili ste prvý projekt s veľkým klientom, odovzdali ste svoju časť tímovej práce, alebo ste skrátka v práci robili niečo nové a neviete, ako ste na tom? Je prirodzené žiadať svojho nadriadeného alebo kolegov o feedback? Počkajte! Namiesto spätnej väzby si radšej vyžiadajte niečo lepšie.

Výsledky série pokusov vedených doktorandami Harvard Business School naznačujú, že žiadať o spätnú väzbu nie je vždy to najlepšie riešenie.

Spätná väzba totiž v klasickom slova zmysle – teda ako zoznam toho, čo ste urobili dobre, a čo naopak zle – zvádza k vágnym, nejasným a neosobným formuláciám.

Pokus so spätnou väzbou

Ak si chcete z postrehov ostatných niečo skutočne odniesť alebo sa niečomu priučiť, je podľa výskumníkov lepšie, keď namiesto spätnej väzby zažiadate o konkrétnu radu, v čom by ste sa mali zlepšiť.

Jeden z pokusov, na základe ktorých s odporúčaním prichádzajú, vyzeral nasledovne: 200 ľudí malo posúdiť motivačný list, pomocou ktorého fiktívna osoba žiadala o pozíciu súkromného učiteľa pre deti.

Zo 150 odporúčaní sme vybrali tie najčastejšie.
Sedem top rád, ako byť lepší

Polovica účastníkov mala posudzovať žiadosť v štýle bežnej spätnej väzby, druhá polovica mala žiadateľovi poskytovať konkrétne rady, čo by mal na žiadosti vylepšiť, aby pozíciu získal.

Účastníci, ktorí poskytovali klasickú spätnú väzbu, podľa očakávaní inklinovali k nejasným a veľmi všeobecným formuláciám. „Myslím si, že kandidát spĺňa väčšinu požiadaviek. Má skúsenosti s deťmi a vie učiť. Je to podľa môjho názoru vhodný kandidát,“ napísal jeden účastník prieskumu.

Radšej si vypýtajte radu

Na druhej strane tí, ktorí mali prichádzať s radami, urobili fiktívnemu uchádzačovi ďaleko väčšiu službu. Napríklad mu odporučili, aby do žiadosti pridal predchádzajúce skúsenosti s učením detí alebo ideálny učebný plán pre sedemročné dieťa. Skrátka, konkrétne a praktické rady, podľa ktorých by sa mohol žiadateľ ihneď riadiť.

Ako si výskumníci vysvetľujú závery tohto pokusu? Spätná väzba je spojená s hodnotením predchádzajúcich výkonov a len ťažko sa v nej darí sformulovať možné budúce zlepšenia alebo zmeny.

Naučte sa plniť sľuby.
Alebo sa naučte, že ak si nie ste istí, radšej nič nesľubujte

Na druhej strane, „žiadosť o radu“ už vopred naznačuje, že v budúcnosti môže človek na svojom výkone zapracovať. A od respondentov vyžaduje, aby sa nad svojimi odpoveďami viac zamysleli.

Keď teda nabudúce budete chcieť vedieť, ako na tom ste, formulujte svoju otázku ako žiadosť o radu. Z odpovedí vyťažíte oveľa viac ako zo šablónovitej spätnej väzby.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?