28. mája 2020

Startup Eyerim, ktorý mení spôsob predaja značkovej optiky, si v čase koronakrízy pripísal na konto nové investície v celkovej výške 1,7 milióna eur. Fakt, že k finalizácii dohody s dvoma investičnými skupinami došlo napriek obdobiu najväčšej neistoty, ukazuje podľa CEO Martina Zahuranca vieru v budúcnosť e-commerce.

Do jedného z najrýchlejšie rastúcich slovenských startupov zainvestoval 1,5 miliónov eur fond Eterus Capital, ktorý má súkromného správcu, spoločnosť Wood & Company. Pri posudzovaní investície zohrala podľa jeho riaditeľa Borisa Kostíka úlohu kvalita, kompetentnosť a motivácia kľúčového manažérskeho tímu a zakladateľov, no aj pozícia startupu na trhu, škálovateľnosť biznisu, dobrý produkt a ich rastový potenciál.

Spoluzakladateľka e-shopu eyerim:
Dnes sa už každý nazve influencerom. A potom pýta produkty zadarmo

Zvyšných 200-tisíc eur pripojili 3TSCapital Partners. Skupina, za ktorou stojí prevažne investičný fond amerického technologického gigantu Cisco, už do Eyerim investovala tretíkrát. Do startupu vstúpili v roku 2017 s viac ako miliónovou investíciou a minulý rok doň naliali ďalších 700-tisíc eur.

Ďalšie plány

Najnovšiu investíciu, ktorá je celkovo pre Eyerim štvrtou v poradí, oslavuje startup len pár dní po piatom výročí od spustenia prvej verzie ich webu a prvej objednávky. „Prostriedky z predchádzajúcich kôl boli určené primárne na rapídnu geografickú expanziu a odvážny marketing. Teraz chceme na kvalitných základoch rozširovať povedomie o značke a budovať služby, ktoré zákazníkom prinesú ešte viac hodnoty, ako sa nám darilo doposiaľ. Chceme posúvať skostnatený eyewear segment ešte výraznejšie do 21. storočia a do online sféry,“ hovorí CEO Martin Zahuranec. Ich devízou je nástroj na skúšanie okuliarov cez webkameru Magic Mirror.

Momentálne je Eyerim aktívny v 14 krajinách a pohráva sa s myšlienkou vyskúšať prvé trhy za hranicami EÚ. Foto: archív Forbes

Ďalším z plánov Eyerim je jeho transformácia z obrovského e-shopu na skutočnú online optiku. Veľkým medzníkom preto bolo spustenie vlastnej značky Eyerim collection ešte minulý rok. „Nákup dioptrických okuliarov sa snažíme reformovať tým, čo na trhu doposiaľ často chýbalo – transparentnosťou od prvého kliku a demokratickými cenami,“ hovorí Zahuranec.

Od práce v Malajzii, Vietname či Viedni po CEO startupu 2018.
Takto Martin Zahuranec budoval eyerim

Vplyv korony

Na realizácii spomínanej investície pracovali už od septembra minulého roka. Prichádzať k finalizácii a ísť do tuhého však podľa Zahuranca začalo práve v čase najväčšej neistoty na trhu, keď už bola globálna recesia neodvrátiteľná. „Bolo to už obdobie, keď venture kapitál ako taký vyschol a partner jedného z najprominentnejších a najaktívnejších západoeurópskych VC fondov ikonicky vyhlásil, že ‚fundraising is dead‘,“ vysvetľuje. Obe strany sa však zhodli na tom, že v e-commerce je budúcnosť.

Pozitívom aktuálnej situácie bolo podľa CEO rýchle naštartovanie projektov, na ktorých stojí ich budúcnosť – čiže iniciatívy, ktoré umožňujú nákup dioptrií z pohodlia domova. Foto: archív Eyerim

Startup, ktorého valuácia už prekročila 10 miliónov eur, uzatvoril minulý rok s tržbami na úrovni takmer 7 miliónov eur. Tento rok plánovali rásť aspoň o polovicu, no karty zamiešal príchod koronavírusu. „Spočiatku to bol chaos, ktorý sme sa snažili manažovať s čo možno najchladnejšími hlavami. Biznis plán sme premodelovávali do zbláznenia, zahŕňal aj scenár dlhodobého poklesu obratu o 75 percent. Popri tom sme okamžite prijímali interné opatrenia, pripravovali sme sa na najhoršie,“ hovorí Zahuranec a dodáva, že za prvé dva týždne „lockdownu“ im klesla návštevnosť o viac ako 30 percent.

Nakoplo ich uvedomenie si, že pandémia SARS z roku 2003 stála za vznikom Alibaby a čínskeho e-commerce ako takého. „Uvedomili sme si, že v tejto situácii máme na pleciach veľkú zodpovednosť. A to nám do žil nalialo kopec dodatočnej podnikateľskej motivácie,“ uzatvára Zahuranec.

O Eyerim

Eyerim založila v roku 2015 štvorica mladých ľudí: Martin Zahuranec, člen Forbes rebríčka 30pod30 z roku 2018, Andrea Zahurancová, členka Forbes rebríčka top slovenských startupistiek a tohtoročného 30pod30, Branislav Ramšák a Yassaman Omidbakhsh, ktorá riadila aktuálne investičné kolo.

Jeden z najrýchlejšie rastúcich e-shopov v regióne v súčasnosti pôsobí v 14 krajinách, ďalšie obsluhuje prostredníctvom .com domény. Jeho vlaňajšie tržby sa pohybovali na úrovni okolo 7 miliónov eur. Minulý rok získal aj ocenenie „Startup roka“ na startup súťaži CESAwards.

Okrem už spomínaných investorov zainestovali do eyerimu v minulosti aj fond PSIS, ktorý je aj spolumajiteľom Petit Pressu, vydavateľa denníka SME, slovenský fond Neulogy Ventures, ktorý v začiatkoch poskytol startupu seed investíciu 200-tisíc eur a neskôr premenil predkupné právo za ďalších 300-tisíc eur a angel investori- bratia Sameliakovci.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?