30. mája 2021

V posledných rokoch často počuť, že tajomstvom úspechu je jednoducho „nájsť svoje prečo“. Má to základ v legitímnej úvahe: aby ľudia niečo robili, potrebujú mať dôvody, prečo to robia. Potrebujú vnútornú motiváciu. V osobnom rozvoji alebo podnikaní sa „prečo“ rovná zmyslu. TED talk Simona Sineka o tomto princípe sa dostáva do jadra sebaobjavovania a hľadanie odpovede na otázku „Prečo?“ sa spája s osobným naplnením a zmyslom života.

Môže sa to zdať veľmi abstraktné, ale nájsť toto „prečo“ je naozaj dôležité v živote aj biznise. Nájsť hlbší zmysel či účel vašej práce alebo podnikania môže mať významný vplyv aj na váš predaj, na klientov i na váš osobný život.

Avšak tlak z hľadania týchto odpovedí je pre mnohých odstrašujúci. Vysvetlíme vám, čo „hľadanie vášho prečo“ naozaj znamená.

Budúcnosť potrebuje naozajstný zmysel

Niektorí podnikatelia rozbehnú biznis, pretože mali nápad, o ktorom si mysleli, že im pomôže rýchlo zarobiť, a preto pracujú na krátkodobej návratnosti investícií (ROI). Pre iných je možno pokračovanie v tempe, v ktorom sa ich firmy doposiaľ posúvali, nateraz pohodlné a dostatočné na zaplatenie všetkých účtov.

No keď ide o hľadanie zmyslu, nebezpečenstvo tkvie práve v krátkodobom myslení. Ak neexistuje dôvod „prečo“ niečo robíte, je nemožné myslieť v dlhodobej perspektíve. Ak nemáte pevne zakorenený zmysel vášho konania, ste orientovaní len na krátkodobé kroky.

Reklama

Keď sa zamyslíte nad tým, čo práve robíte, viete si predstaviť, že budete pokračovať v tejto práci aj v nasledujúcich rokoch? Robí vám stále radosť? Zhodnoťte svoj celkový dlhodobý plán a to, ako sa spája s tým, čo robíte teraz alebo čo chcete robiť.

Vaše „prečo“ nemôže byť iba dosiahnutie slávy, peňazí alebo úspechu. Musí to byť niečo udržateľnejšie. Ako povedal v jednom príhovore Jim Carrey: „Myslím si, že každý by mal zbohatnúť, presláviť sa a robiť všetko, o čom kedy sníval, aby videl, že to nie je odpoveď.“ Čo okrem peňazí na vašom účte alebo počtu sledovateľov, ktorých máte, vás bude hnať vpred aj ďalších 10 rokov?

To, čo robíte, môže pomôcť iným

Žiadna odpoveď na „prečo“ nie je viac, ako slúžiť iným. V skutočnosti sú ľudia naprogramovaní chcieť pomáhať: presvedčenie, že máme niečo hodnotné, čo vieme ponúknuť, nám dáva pocit, že niekam patríme.

Nájdete oveľa viac uspokojenia, keď pomôžete iným, než keď uspejete a získate niečo len vy osobne. A to platí i vtedy, keď je vašou oblasťou práce predaj.

Erik Fisher je špičkový obchodný konzultant a zakladateľ Intelligent Sales Secrets Academy. Hovorí, že najdôležitejšou zložkou úspechu je myslenie a myslenie sa skladá z pochopenia vášho „prečo“ aj v prípade toho, čo predávate.

Nájsť svoje „prečo“ nemusí vždy znamenať nájsť ten váš jediný celoživotný zmysel, na ktorom budete robiť navždy. Niekedy to znamená len porozumieť súvislostiam toho, čo práve robíte.

„Ak predávate program alebo produkt, pochopte PREČO veríte, že by si ho zákazník mal kúpiť. Aké výhody z toho získa? Ako to zmení jeho život alebo zlepší niektoré jeho aspekty?“ hovorí Fisher. Pokiaľ je vašou motiváciou pomáhanie ostatným, posunie to váš biznis k väčším predajom a aj váš osobný život bude šťastnejší.

Pri práci žiarite šťastím

Znie to ako gýč, ale keď robíte niečo, čo je pre vás zmysluplné, čo je v súlade s vaším „prečo“, rozžiarite sa. Zmysel vášho života nemusí byť len jeden, neexistuje len jeden hlavný bod, ktorý musíte objaviť, aby ste dosiahli skutočné naplnenie a šťastie.

V nedávnom Disney filme Soul prichádza dojímavý okamih, v ktorom si hlavná postava uvedomí, že život nie je len o hľadaní pomyselného svätého grálu, ale aj o hľadaní zmyslu v menších okamihoch. Ako vlastníci firiem budeme mať vždy podradné úlohy, ktoré sa nám nechcú robiť, a vždy narazíme na problémy. Je to prirodzené. Ale ak uprostred všetkého dokážeme nájsť nejaké vlákno vášne alebo hlbší zmysel, naše „prečo“, udrží nás to nad vodou.

V konečnom dôsledku je hľadanie odpovede na otázku „Prečo?“ hľadaním pohonu, ktorý vám umožní pokračovať v náročnej podnikateľskej (aj súkromnej) ceste. Či už je to v náchádzaní zmyslu v rámci vzťahu s jedným klientom, v jednom projekte alebo len v jednom pracovnom popoludní, vaše „prečo“ bude vždy na dosah – a mali by ste ho hľadať vo veľkých aj malých otázkach, ktoré riešite.

Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je prispievateľka Stephanie Burns.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?