6. augusta 2018

Z rodinnej firmy Tenarry zameranej na recyklovanie odpadu vytvoril Peter Monosi v priebehu pár rokov medzinárodne pôsobiaci podnik na poli spracovania plastov. Za bránami Tenarry sa však neskrýva len inovatívna optická separačná linka, ale aj charita.

Optická separačná linka (foto: Tenarry)

Podľa spotrebiteľských údajov si až 97 % slovenských domácností kupuje balenú vodu. Ako je možné, že sme sa ešte neutopili v mori plastov? Za týmto nezanedbateľným faktom stojí aj slovenská rodinná spoločnosť Tenarry, ktorú vedie Peter Monosi spolu s manželkou Berenikou. Dnes je Tenarry jedným z najvýznamnejších spracovávateľov plastových fliaš, ktoré do slovenskej firmy prúdia aj zo zahraničných trhov.

Hodina alebo storočie

Náskok pred konkurenciou drží Tenarry najmä vďaka inováciám. Najnovším prírastkom v ich arzenáli je v Európe unikátna moderná optická separačná linka, ktorá dokáže vďaka inteligentnému optickému rozpoznávaniu identifikovať prichádzajúci typ odpadu na páse, rozlíši, či sa jedná o papier, kartón, nápojový kartón alebo priehľadnú plastovú fľašu alebo plastový obal od kozmetiky a rozpoznaný odpad automaticky zatriedi pomocou zabudovaných vzduchových trysiek. Keďže sa Tenarry od roku 2016 úzko špecializuje na výkup a triedenie plastových fliaš, zvyšný vytriedený odpad posielajú príslušným spracúvateľom po celej Európe. PET fľaše, ktoré optická linka vyčistí od nežiaducich kontaminácií a roztriedi podľa farieb, z Tenarry miznú závratnou rýchlosťou. Kým v prírode by sa rozkladali viac než jedno storočie, v Tenarry ich dokážu spracovať rýchlosťou až tri tony za hodinu a následnej ich odosielajú klientom, ktoré plastu vdýchnu nový a ekologický život.

Foto: Tenarry

Peter Monosi, CEO Tenarry, hovorí: „Takúto úroveň technológií sme v Tenarry nemali k dispozícii vždy. Firmu sme budovali svojpomocne od základov, bez dotácií či podpory. Začínali sme s ručnými lismi a ručnými separačnými linkami. Môžem preto s hrdosťou povedať, že sme túto firmu postavili vlastnými rukami.“ V porovnaní s novou optickou linkou, ručným triedením a pri plnom nasadení desiatich ľudí triediacich odpad na linke dokázali za hodinu v Tenarry spracovať približne 700 kilogramov odpadu.

Dobrá práca a dobré činy

Ruky a myseľ však nie sú jediné časti tela, čo v Tenarry v biznise spracovania PET fliaš využívajú. Do biznisu zapojili aj srdce. Jedna z činností, ktorá odlišuje v Pezinku sídliacu firmu od konkurencie, je charita. Fungujúca na dnes už virálnom princípe zbierania vrchnákov z plastových fliaš z nealkoholických nápojov. Ak ste sa niekedy stretli so zbieraním vrchnákov, je pravdepodobné, že sa jednalo o dobročinný projekt firmy Tenarry. Tieto vrchnáky pretaví firma vo finančnú pomoc vo výške ich plnej hodnoty na trhu druhotných surovín. Samotný proces ich spracovania a výkupu zabezpečujú na vlastné náklady s cieľom maximalizovať finančnú pomoc potrebným.

Foto: Tenarry

Kam pomoc smeruje? O tom rozhodujú samotní zberatelia, ktorí majú možnosť vybrať si projekt alebo konkrétneho onkologického pacienta, ktorého chcú podporiť. Rovnakým mechanizmom pomáha Tenarry školám alebo občianskym združeniam zaobstarať si nové športové alebo vyučovacie pomôcky. Školy v okolí Bratislavy sa do tohto projektu zapájajú už piaty rok.

Projekt zbierania vrchnákov na Slovensku organizuje Tenarry už od roku 2006, keď s týmto druhom ekologickej charity začali na Slovensku ako prví. Tento dobročinný rozmer podnikania má v rodinnej firme na starosti Berenika Monosi, manželka Petra Monosiho. Projekt hodnotí pozitívne: „Štatistiky, ktoré sme si robili v roku 2017 ukazujú, že sme vyzbierali 253 ton vrchnákov z plastových fliaš. Mohli sme tak podporiť až 47 detí a 22 škôl celkovou sumou 48-tisíc eur.“

Slovenská rodinná firma Tenarry tak rúca mnohé zaužívané stereotypy o podnikaní. V priebehu svojho fungovania dokázali ustáť dve krízy na trhu s odpadom, úspešne sa venujú ekologickej činnosti bez toho, aby využívali štátne dotácie či podporu, cieľavedome investujú do inovácií a najmä, aj v doslova špinavom biznise si dokážu zachovať čisté srdcia.

Tento článok je BrandVoice vytvorený v spolupráci so spoločnosťou Tenarry.