15. októbra 2019

Tomáš Červenka mal jedenásť rokov, keď vytvoril webovú stránku pre amatérsky cyklistický tím. Učil sa na nej programovať ešte v čase, keď internet fungoval iba pomocou pevnej linky. Pripojenie na internet bolo zdĺhavé a v slovenskej domácnosti nebolo bežné. Google bol u nás neznámy a sociálne siete takmer neexistovali. Z mimoškolského projektu MTBiker sa za ten čas stal najväčší cyklistický web s vlastným e-shopom v strednej Európe s vlaňajším obratom 2,9 milióna eur. 

Koncom deväťdesiatych rokov horská cyklistika na Slovensku pomaly získavala popularitu, organizovali sa preteky, avšak často zlyhávala komunikácia medzi cyklistickou komunitou. „V tom období vychádzali ročenky pre cyklistov, kde sa uvádzali dátumy pretekov. Akékoľvek zmeny dátumov alebo informácií o pretekoch sa ťažko zverejňovali. Neraz sa stalo, že ľudia prišli na preteky, ktoré boli zrušené. Neboli také možnosti ako dnes. Dnes už je to veľmi jednoduché, máme sociálne siete a rôzne portály,“ rozpráva Tomáš o motivácii založiť stránku MTBiker.

Začal už na základnej škole

Cyklistický portál začal programovať ešte počas základnej školy. „Spočiatku na ňom boli publikované najmä informácie o pretekoch, výsledky, reportáže a fotografie. Ako som sa učil programovať, pridával som ďalšie sekcie.“ Na stránke pribudlo diskusné fórum, bazár a možnosť pridávať fotografie či komentáre.

4 dôvody, prečo vysadnúť na bicykel aj na jeseň.
Choďte do práce a na výlet

„Potom ako tieto sekcie a možnosti vznikli, cyklisti začali navštevovať portál čoraz viac. Aktivita bola vyššia a vyššia, ako rástlo percento ľudí s pripojením na internet,“ spomína Tomáš. „Nebola to cielená stratégia budovania komunity. Bolo to o tom, že nebolo miesto, kde by sa cyklisti mohli stretávať. Takto sa to postupne znásobovalo.“

Reklama
Predajňa bicyklov a cyklistických potrieb MTBiker v Hrádku, okres Nové Mesto nad Váhom.
Predajňu v Hrádku otvorili pár mesiacov po tom, ako spustili e-shop. Foto: Archív MTBiker

Komunita vytvárala obsah stránky, ktorej sa Tomáš venoval po večeroch štúdia informatiky v Anglicku. Po niekoľkých rokoch fungovania začali s Tomášom spolupracovať Slavo Tomík a Martin Palenčík, ktorí pre MTBiker pracujú dodnes. Prvé príjmy získavali z prenájmu reklamných plôch na stránke. „Po čase sme sa zamysleli, či pôjdeme ďalej smerom, kde budeme predávať inzertné plochy a biť sa o reklamné príjmy s Facebookom a Googlom, alebo využijeme to, že máme dosah na komunitu a technologickú expertízu na to, aby sme vybudovali integrovaný e-shop. Rozhodli sme sa pre druhú možnosť.“

Z onlinu do retailu

V roku 2015 spustil MTBIKER svoj e-shop. „Prvý rok sme boli virtuálny e-shop bez vlastného skladu, ale rýchlo sme pochopili, že to tak fungovať nebude. Zákazníci potrebujú vidieť fyzickú základňu predajne, neradi kupujú z garážových virtuálnych e-shopov. Takže po pár mesiacoch, ako sme spustili e-shop, sme otvorili aj predajňu a vlastný sklad.“

Keď zrepasoval prvý, nikto mu neveril.
Dnes má jeho bicykel doma aj Peter Sagan

Predajňu postavili v Hrádku pri Považskom Inovci. Očakávaním bola lepšia skladová dostupnosť a rýchlejšia logistika. Koncept obchodu poskytuje zákazníkovi okrem predaja možnosť testovania bicyklov na cyklistických trasách v teréne či účasť na rôznych akciách a organizovaných výjazdoch.

Testovanie bicykla na cyklistickej trase v areáli firmy MTBiker.
Testovanie bicykla na cyklistickej trase v areáli firmy. Foto: Archív MTBiker

Za rok 2018 mal MTBiker obrat 2,9 milióna eur so ziskom okolo 170-tisíc. V tomto roku očakávajú 50 % rast. Cieľov do budúcna majú viacero, jedným z nich je expanzia do zahraničia. „Chceli by sme spraviť niečo, čo je na trhu unikátne. Nerobiť ďalší e-shop, ktorý vie konkurovať len cenou, ale zamerať sa na integrovanie zaujímavého obsahu, či už je to video alebo textový obsah priamo s produktami,“ hovorí Červenka.

Dodáva, že „nechcú byť len klasický e-shop. Chceme tiež zákazníkom poradiť, čo si vybrať, ako riešiť problémy na bicykli a ako si cyklistiku čo najviac užiť. Už teraz to robíme, ale niečo podobné by sme chceli robiť aj v anglickom jazyku pre zahraničný trh.“

Značenie cyklotrás je jeden zo spôsobov, ktorým sa MTBiker snaží podporiť cyklistiku na Slovensku.
Značenie cyklotrás je jeden zo spôsobov, ktorým sa snažia podporiť cyklistiku na Slovensku. Foto: Archív MTBiker

Budovanie vlastnej komunity MTBiker

V rámci Slovenska vidia ešte priestor na rast. „Momentálne investujeme veľa času a energie do marketingu. V našom zmysle to však nie je vyslovene o reklame, ale o podpore cyklistickej komunity,“ vysvetľuje. „Podporujeme rôzne cyklistické akcie, sme partnermi cyklistických maratónov, umožňujeme prihlasovanie na akcie zadarmo a podporujeme značenie cyklotrás v rámci Slovenska. Chceme robiť aktivity, ktoré majú efekt pre cyklistiku a cyklistov na Slovensku.“

Hoci sa Tomáš nepovažuje za experta na internetovú komunitu, podelil sa o niekoľko svojich postrehov. „Moja filozofia je taká, že čím viac voľnosti komunite necháte, tým lepšie to z dlhodobého hľadiska bude fungovať,“ hovorí o diskusiách na internete. „To čo dnes vidíme v komentároch na internete je často vulgárne až odpudzujúce. Niektoré témy sú polarizované a spolitizované, ale práve tieto témy sa u nás vyskytujú len v malom počte. Je ťažké nastaviť pravidlá, aby bol spokojný každý,“ pokračuje.

Cyklisti na cyklotrase.
Viac ako 120 00 cyklistov denne zdieľa na stránke svoje tipy, názory, zážitky a fotografie. Foto: Archív MTBIKER

„Zo skúseností viem, že čím viac sa ako administrátor snažíte usmerňovať diskusiu, tým horšie to bude. Ľudia budú proti tomu rebelovať a to tak, že budú kritizovať alebo proste odídu,“ konštatuje. „Na druhej strane, bez moderátorov sa fórum len ťažko bráni proti spamu, reklamným príspevkom, trollom a témam, ktoré na portál nepatria.“

Ako je na tom cyklistika na Slovensku?

Trend cyklistiky na Slovensku každým rokom narastá, vidno to v mestách aj lesoch. Z bicyklov sa stáva vizitka nositeľa podobne ako auto či dom. „Na pretekoch má viac ako polovica áut nižšiu hodnotu ako bicykle, ktoré sú v nich uložené. Nemám to podložené štatistikou, ale od oka to určite tak je. Cyklistika je možno najdrahšia z klasických športov,“ hovorí Tomáš.

„Cyklistiku berú viacerí manažéri a majitelia firiem aj ako formu voľného času, keď si môžu oddýchnuť. Pre tento segment za posledné roky vyrástli rôzne značky a bicykle, neraz drahšie ako bežné osobné auto.“

Pre Tomáša ako cyklistu je Slovensko rajom pre horskú cyklistiku. „V porovnaní s inými krajinami máme stále veľa lesov a kopcov, ktoré sú krásne zjazdné, takže pre horskú cyklistiku sme zem zasľúbená. Pre cestnú cyklistiku už menej, lebo infraštruktúra je, bohužiaľ, stále veľmi zlá,“ vysvetľuje zakladateľ portálu MTBiker.

A dodáva: „Na našich cestách je to často nebezpečné, ale už sa to zlepšuje. Ľudia sú tolerantnejší voči cyklistom. Stále to však nie je úroveň, na ktorú si človek rýchlo zvykne, keď ide napríklad do Rakúska alebo Talianska, kde sú cyklisti súčasťou premávky.“

V cyklodoprave zaostávame

O cyklodoprave predpokladal, že bude u nás rásť rýchlejšie, ako je tomu v súčasnosti. „Keď som pracoval v Londýne, každý deň som chodil na bicykli do práce. Bolo to výrazne rýchlejšie, ako ísť pešo alebo metrom, autobusom, či autom, ktoré ani neprichádzalo do úvahy kvôli parkovaniu. Nebolo to o tom, že by som chcel bicyklovať, ale bol to najrýchlejší spôsob dopravy,“ spomína Tomáš.

„Ak sa nemýlim, v Londýne až 80 % tržieb cyklistických obchodov tvoria ľudia, ktorí dochádzajú na bicykli. Čiže nie športoví alebo rekreační cyklisti, čo je u nás takmer 100 % našich zákazníkov. V Londýne väčšina ľudí používa bicykel len na dochádzanie, vôbec nie na športové účely. Toto tu u nás ešte nie je, ale ak to niekedy bude fungovať, bude to veľmi zaujímavý segment.“

Tomáš Červenka
Študoval Computer Sciences a Managment na univerzite v Cambridge, kde žil tri roky. Popri škole stážoval v Google ako softwérový vývojár. Po štúdiu šesť rokov pracoval ako CTO v technologickej firme VisualDNA v Londýne. Neskôr otváral jej pobočku v Bratislave a krátko po jej dokončení sa začal venovať platforme MTBiker na plný úväzok. V súčasnosti sa vo firme venuje najmä technologickej stránke a vedeniu firmy. Snaží sa byť tiež na predajni a občas robí aj dovoz bicyklov zákazníkom osobne.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk