Slovenská značka Nehera má takmer storočnú tradíciu. V poslednej dekáde však zažíva nebývalý rozkvet: dostala sa na jeden z najprestížnejších fashion weekov a zákazníci po celom svete ju prijali ako alternatívu špičkových značiek.
Za rukopis Nehery sa dá označiť funkčný komfort, nadčasové strihy a tlmené farby. Jej minimalistický dizajn umožňuje zákazníkom vlastnú interpretáciu a oslovuje široké spektrum ľudí.
Motto „Less is beautiful“, čiže v jednoduchosti je krása, nie je v tomto prípade iba prázdnym heslom. Nehera si kladie za cieľ osloviť zákazníkov z celého sveta a mimoriadne silnú základňu má v Južnej Kórei a Japonsku.
Príbeh značky sa začal písať už v 30. rokoch minulého storočia. Vizionársky československý podnikateľ Jan Nehera vtedy otvoril svoju prvú predajňu s textilným tovarom. V priebehu pár rokov sa ich počet vyšplhal na závratných 130.
Nehera sa však nebál ani zahraničnej expanzie a ďalšie pobočky ste tak mohli nájsť aj v nórskom Osle, švédskom Štokholme a dokonca v Afrike. Nazvať ho odevným Baťom tak nebolo ďaleko od pravdy.
Posuňme sa však o 60 rokov neskôr, do konca 90. rokov, keď si Neheru v múzeu obchodu všimol slovenský podnikateľ a marketér Ladislav Zdút so svojou manželkou Bibianou. V tom čase sa už niekoľko mesiacov pohrávali s myšlienkou založenia vlastného podnikania, ktoré by presiahlo hranice Slovenska.
A pretože dizajn je univerzálnym jazykom, rozhodli sa zamerať na túto oblasť. „Hľadali sme firmu, ktorá by vzdala úctu vysokej kvalite textilného priemyslu medzivojnovej Československej republiky. A na Nehere nás zaujal jej na svoju dobu neskutočne moderný obchodný model,“ spomína Ladislav Zdút.
„Vzhľadom na cenu práce a kvalitu materiálov bolo jasné, že sa cenovo musíme pohybovať vo vyššom strede alebo na pomyselnom spodku luxusného tovaru. Od začiatku sme tak veľmi dobre vedeli, že sa nemôžeme orientovať iba na slovenský trh, ale globálne,“ približuje.
Dodáva, že síce aj na Slovensku by sa našlo dosť klientov, ktorí by boli ochotní si za kvalitu priplatiť, no v zahraničí je koncentrácia potenciálnych zákazníkov predsa len vyššia.
A kde inde začať ako priamo v epicentre módneho priemyslu – v Paríži. Nehera sa tam prvýkrát ukázala na týždni módy v septembri 2014. Dúfali v to, že ich minimalistická estetika sa tam stretne s väčším pochopením ako na rodnom Slovensku, kde vyvolávala skôr úsmev a obrovské otázniky.
Išlo však o obdobie výrazných log a farieb. „Prišli sme vtedy s našou estetikou do proticyklu. Mali sme tri objednávky a z toho sa dve zrušili. Išlo o veľmi pomalý proces, pretože sme spočiatku nemali šťastie na zalistovanie od veľkého distribútora, podľa ktorého sa ostatní nákupcovia orientujú,“ dodáva ďalej.
Avšak to manželov neodradilo a odvtedy sa na parížskom týždni módy s prehliadkou či showroomom ukazujú.
Cesta k úspechu si však vyžadovala obrovskú disciplínu, ako zdôrazňuje Ladislav Zdút.
„Keď nedokážete ten odev vyrobiť, nie je nositeľný alebo nedodržíte termín, veľmi ľahko na vás zabudnú. Potom príde niekto iný, kto všetky tieto požiadavky splní, a je jedno, či bude z Francúzska či Ameriky,“ poznamenáva.
Aj preto nemožno v žiadnom ohľade poľaviť, ak chcete v zahraničí uspieť. „Je tiež potrebné mať šťastie, čo je faktor, ktorý sa často podceňuje,“ myslí si Zdút.
Zlom prišiel, keď sa značke podarilo nadviazať kontakt s juhokórejským obchodom Boontheshop špecializujúcim sa na luxusnú módu. Vďaka minimalistickej identite a vysokej kvalite začala byť Nehera považovaná za alternatívu známych značiek, ako je Celine alebo The Row, a získala si tak priaznivcov v Ázii.
Nehera pritom upustila od tradičnej štruktúry s jedným kreatívnym riaditeľom. Namiesto toho sa snaží zamestnávať predovšetkým Slovákov, Čechov, Rakúšanov alebo Maďarov, ktorí nabrali skúsenosti vo svetových módnych metropolách.
Jedným z charakteristických znakov sa pre značku stal ľan. V poslednej kolekcii jar-leto 2024 môžete nájsť až šesť druhov tohto materiálu a dôvod to má jednoduchý. Okrem príjemnej textúry sa pri výrobe spotrebuje oveľa menej litrov vody ako napríklad pri bavlne.
„Snažíme sa o udržateľnosť v tej tradičnej forme. Teda vrátiť sa späť ku koreňom a veci robiť tak, ako sa robili predtým, lokálne,“ vysvetľuje Zdút.
Do budúcna sa pohráva s myšlienkou otvorenia ďalších kamenných predajní, v súčasnosti má concept store v centre Viedne. Ročný obrat značky sa už niekoľko rokov po sebe pohybuje okolo hranice 2,6 milióna eur.
„Budúci rok nám ukáže, či sa nám podarí túto hranicu prekonať. V našom parížskom showroome nás však počas týždňa módy navštívili významní klienti so záujmom stať sa distribútormi. Situácia sa tak začala obracať v prospech našej značky. Sami to nazvali trendom ‚quiet luxury‘,“ zakončuje majiteľ s úsmevom.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Natalie Holzknecht.