4. novembra 2020

V novom projekte Moderná krajina sa pýtame osobností z obálok Forbesu, čo treba spraviť, aby bolo Slovensko v 21. storočí úspešné. Projekt sme spustili pri príležitosti 10. výročia vstupu značky Forbes na slovenský trh. Jeho cieľom je prezentovať názory a odporúčania hlasu slovenského biznisu a vytvoriť platformu, ktorá bude šíriť ich myšlienky ako inšpiráciu pre diskusiu o tom, ako posunúť Slovensko a urobiť z neho modernú krajinu a super miesto na život.  

V tomto rozhovore Matej Tóth, olympijský víťaz v chôdzi na 50 kilometrov, upozorňuje, že deťom, pre ktoré je telesná výchova jediným zdrojom pohybu, musíme poskytnúť šancu, aby si aspoň trochu zacvičili. Pretože zdravé deti sú úplným základom toho, aby krajina mohla byť v budúcnosti úspešná.

 

V roku 2018, keď Národné centrum zdravotníckych informácií po prvý raz zverejnilo štatistiky o nadváhe slovenských detí, diagnostikovali detskí lekári nadváhu u 2,9 percenta detí a obezitu u ďalších 0,86 percenta.

S diagnózou „obezita a iná nadmerná výživa“ sledovali pediatri takmer 1,5 percenta detí, v absolútnych číslach išlo o takmer 14-tisíc pacientov do 18 rokov.

O budúcnosti zatiaľ môžeme len špekulovať, zdravý rozum však napovedá, že pandémia koronavírusu tejto štatistike nepomôže. Obmedzenia športovania či telesnej výchovy v školách zrejme prinesú aj takýto neželaný efekt.

Neľutujte sa, váš problém nie je najväčší na svete, hovorí Matej Tóth, ako prežiť ťažké obdobie

Od roku 2017 sa O2 Športová akadémia Mateja Tótha zameriava na štvorročné až jedenásťročné deti, v minulom školskom roku ich v jej programoch pravidelne cvičilo takmer dvetisíc. Od založenia má akadémia už viac ako 5 000 absolventov.

Na jar však musela svoje tréningy prerušiť. Ako reakciu priniesla sériu videí s cvičeniami, určenými do domácich podmienok. V aktuálnom školskom roku je však športovanie detí ohrozené ešte vážnejšie.

O tom, ako čelia núdzovej situácii, rozpráva Matej Tóth.

Čo ste sa z prvej vlny pandémie naučili?

Na jar nastala situácia, ktorá preverila našu pripravenosť, tak v akadémii, ako v školstve a športe ako takom. Telesná a športová výchova je predmet, ktorý sa len ťažko vyučuje teoreticky alebo dištančne. V prvej vlne pandémie sme spoločne s O2 zareagovali veľmi rýchlo a už tri týždne po zatvorení škôl mohli deti pokračovať v tréningoch s projektom „Telesná na doma“.

Išlo o sériu 24 inštruktážnych videí. Mali veľký úspech a viac ako 400-tisíc pozretí. Na druhej strane, tréningy prostredníctvom videí sa nedajú porovnať s reálnym tréningom, keďže v takomto prípade nemáte spätnú väzbu a viac-menej sa spoliehate, že deti chcú a dokážu robiť všetko správne.

Dúfali sme, že to bude len dočasné riešenie. Bolo však dobré, že naša iniciatíva prišla. Deti videá využívali, a nielen deti, ale aj učitelia, ktorí si začali preposielať linky. A my sami sme sa dostali do situácie, že sme na diaľku učili nielen naše deti v akadémii, ale aj mnoho ďalších v rámci telesnej výchovy.

Jarnú dištančnú výuku učitelia zväčša hodnotili slovami, že to síce zvládli, ale len neradi by sa k nej vracali. Zdá sa, že to platí aj pre vás.

Snažím sa na vec pozerať zo širšej perspektívy. Táto situácia nás mnoho naučila. Už nejaký čas uvažujeme nad aplikáciou inovatívnych a digitálnych technológií v našom tréningu. Je to smer, ktorým ide aj Ministerstvo školstva, pre ktoré je digitalizácia školstva jednou z priorít. Druhá vlna pandémie realizáciu týchto riešení len urýchľuje.

Musím však skonštatovať, že stále máme na Slovensku mnoho detí, pre ktoré je telesná výchova v školách jedinou organizovanou pohybovou aktivitou. Fakt, že aktuálne im cvičenie vypadlo, pokladám momentálne za tú najväčšiu výzvu. Oproti prvej vlne je situácia o to vážnejšia, že to už netrvá dva-tri mesiace. Už to trvá osem mesiacov. A veľa detí za celý ten čas nemalo takmer žiadnu pohybovú činnosť. Mám veľké obavy, čo to urobí s celou touto generáciou.


Čo hovorí Peter Krutil, CEO Slovenskej sporiteľne

Mateja obdivujem. Za jeho profi prístup, zodpovednosť a perfekcionizmus na ceste k víťazstvám. Rovnaký rešpekt si zaslúži aj za to, že zvládol počas aktívnej športovej kariéry so svojim bratom vybudovať a manažovať športovú akadémiu. To je naozaj výnimočné. Naviac v akadémii prináša zaujímavé inovácie a digitálne novinky. Profitujú z toho deti po celom Slovensku a veľmi rád si podľa jeho videí zacvičím aj ja. Som hrdý, že môžeme byť ako partneri akadémie od začiatku pri tom. V Slovenskej sporiteľni sme mu verili v ťažkých časoch a veríme mu aj teraz. A spolu s nami si Matej môže povedať #MAMNATOKIO.


Nie každý môže behať, rýchla chôdza je pre každého, hovorí Matej Tóth

Čo s problémom robíte?

Evidujeme obrovský záujem, cvičiť chcú deti, tréneri, školy, rodičia. Prezenčne v telocvičniach, žiaľ, momentálne nemôžeme fungovať. Na vzniknutú situáciu sme zareagovali veľmi rýchlo a v spolupráci s ministerstvom školstva sme pripravili sériu inštruktážnych videí. Sú určené predovšetkým pre školy tak, aby telesné nemuseli byť len teoretické, ale aby si deti mohli zacvičiť aj v triedach.

Pri cvičeniach musíme rešpektovať všetky aktuálne hygienické nariadenia a odporúčania, takže je to pre akadémiu naozaj výzva. Našťastie máme v našej metodike aj množstvo statických cvičení, napríklad posilňovacích, ktoré sa dajú robiť v lavici či na stoličke. Docielime tak, aby sa deti hýbali aj v obmedzených podmienkach čo možno najefektívnejšie.

Videá budú hravé, motivačné, ale predovšetkým, budú dostupné pre všetky deti, nielen deti navštevujúce akadémiu. Chceme ich rozšíriť do čo najviac škôl, aby teoretických telesných výchov mohlo byť čo najmenej.


Čo si myslí Richard Marko, CEO spoločnosti ESET

„Pandémia koronavírusu zvýraznila potrebu vzdelávania z domu. Pri tejto téme je potrebné myslieť aj na deti zo znevýhodnených skupín obyvateľstva, ktoré nemajú prístup k internetu a tak sa nemôžu dištančne vzdelávať. Slovensko by malo prijať „právo na prístup k internetu“ a konkrétnymi krokmi zabezpečiť naplnenie tohto práva pre znevýhodnené deti. Inšpiráciou nám môžu byť napríklad Fínsko alebo Estónsko. V opačnom prípade budeme mať tisíce detí s niekoľkomesačným výpadkom vo vzdelávacom procese.“


Riešil už niekto takéto zadanie – cvičiť v lavici či z lavice?

Aktuálne nevieme o tom, že by sa tejto problematike niekto venoval na celonárodnej úrovni. Môjmu bratovi Michalovi, ktorý v Akadémii pripravuje obsah online Telesnej, však veľmi uľahčuje prácu fakt, že metodiku pred viac ako štyrmi rokmi spracoval tak, že vychádza z inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu. Preto teraz len vyberieme vhodné cvičenia a implementujeme ich do online telesnej.

Osobnosť roka 2016 magazínu Forbes. FOTO: ONDŘEJ PÝCHA

V akadémii napríklad robíme mnoho cvičení s fyzioterapiou a vývojovou kineziológiou, máme cvičenia, ktoré sa výborne dajú robiť aj v rámci statických polôh, či už v sede, alebo v stoji. Spevňujeme tak opornú sústavu a snažíme sa deťom navrátiť správny pohyb, ktorý je u mnohých detí deformovaný nesprávnymi pohybovými vzormi, napríklad dlhodobým sedením.

V akadémii robíme aj s psychologickou prípravou. Ide o cvičenia zamerané na koncentráciu, kde rôznymi jednoduchými podnetmi dokážeme zapojiť telo, aby sa hýbalo a aby sa pritom precvičovala schopnosť detí koncentrovať sa. Tieto cvičenia sú pripravené aj na situáciu, ak by nastalo na školách dištančné vzdelávanie. Deti by mohli mať online telesnú výchovu aj doma.

Aký odhadujete časový rámec?

Myslím, že v tejto situácii je potrebné zareagovať čo najrýchlejšie. Vnímame vôľu niečo s problémom robiť aj zo strany Ministerstva školstva, kde si uvedomujú, že šport na školách je momentálne na tom naozaj veľmi zle.

Prípravy sú v plnom prúde, v novembri plánujeme projekt spustiť. Frekvencia videí by mala kopírovať počet hodín telesnej výchovy na školách – teda dvakrát týždenne. Zatiaľ by malo ísť o 10 hodín, to znamená 10 dielov. Tým by sme mali pokryť hodinovú dotáciu telesnej a športovej výchovy na školách do konca kalendárneho roka.

Budú cvičenia zamerané na malé deti či skôr na väčšie?

Cvičenia sú prioritne zamerané na prvý stupeň základnej školy, s ktorým pracujeme aj my v akadémii. Ale ich využitie bude možné aj vo vyšších ročníkoch, pretože vždy je možné využiť alternatívu v podobe sťažených cvičení. V každom prípade platí, že pôjde o využitie priestoru v rámci triedy. Keď sa bude dať ísť von, budeme apelovať, aby učitelia s deťmi von chodili, aby sa aspoň prechádzali alebo robili vonku nejaké aktivity. A ak nastane situácia, že školy budú zatvorené, sme pripravení aj na túto možnosť.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?