Má síce iba 24 rokov, ale jej biznis už zarába státisíce eur. O čom je reč? O chladenej zeleninovej pizzi. Jesť ju môžu vegetariáni, vegáni a aj tí, ktorí sú alergickí na lepok. Hoci Anna Brožková receptúru prezradiť nechce, jej pizze sa už dnes predávajú vo viacerých obchodoch.
V roku 2019 založila mladá žena firmu Food Natura, ktorá vyrába pizze zo zdravších surovín. Majú o 70 percent menej tuku, o 30 percent menej cukru a ich základ tvorí viac ako z päťdesiatich percent zelenina.
O rok neskôr na trh uviedla tri produkty: Spicy Pumpkin, Goat Beet a Super Green a pripravuje ďalšie. Dnes má jej firma obrat viac ako 400-tisíc eur a Brožková plánuje jej rozšírenie.
Jedlo pre všetkých
Tento lukratívny nápad sa jej zrodil v hlave už počas prvého roku štúdia na Anglo-American University v Prahe. „Študovala som marketing a komunikáciu a neustále som snívala o vlastnom podnikaní. Chcela som prísť s niečím, čo v Česku nikto nikdy nevidel a neochutnal. A tak som spojila svoju lásku k pizzi a zdravému životnému štýlu,“ spomína Brožková na začiatky svojho podnikania.
A svojmu nápadu neochvejne verila. „Pizza je jedno z najobľúbenejších jedál na svete, ale, bohužiaľ, nie je tak zdravé, ako by si väčšina z nás predstavovala. To som chcela zmeniť. Začala som teda premýšľať, ako z pizze urobiť zdravé jedlo, ktoré bude vhodné pre všetky skupiny ľudí. Som pyšná na to, že dnes môžem ponúknuť produkt, ktorý môžu jesť vegetariáni, vegáni aj celiatici,“ vysvetľuje Brožková.
Ochutnávala celá rodina
Svoju prvú receptúru vymyslela doma v kuchyni. „Veľkou oporou mi bola rodina, ktorá mi verila a pomáhala, a to nielen finančne. Všetci do jedného zastávali rolu hlavných ochutnávačov,“ usmieva sa mladá študentka.
Vývoj korpusov bol skutočne náročný. „Začínala som od nuly. Nastali aj také chvíle, keď som myslela, že to vzdám, že zeleninový korpus nie je možné vymyslieť. Cuketa, špenát, tekvica a repa boli všade po celej kuchyni, len korpus nebol hotový. Nakoniec som však receptúru dala dohromady a dnes som veľmi hrdá na to, že som vytrvala. Prezradiť vám ju však nemôžem.“
Čo v korpuse určite je? Veľaa zeleniny a trochu bezlepkovej múky. „V súčasnosti máme v predaji tri druhy pizze. Pizzu Spicy Pumpkin, Goat Beet a Super Green. Máme pripravené dva nové druhy, ktoré by sme chceli ešte v tomto roku uviesť na trh. Zároveň pracujeme na rozšírení nášho portfólia a plánujeme expanziu do zahraničia,“ vymenováva Brožková.
Prerazí aj na Západe?
Anna Brožková ponúka jedinečný produkt, a tak niet divu, že zaznamenáva veľký záujem aj zo Západu.
„Naším cieľom je predávať pizze aj na zahraničných trhoch, čo znamená vysoké nároky na kvalitu firemných procesov kvôli certifikáciám. Mnohí si nedokážu predstaviť, aké je ťažké sa naozaj uchytiť na zahraničnom trhu. Ale myslím, že v dohľadnej dobe sa nám podarí dostať do Nemecka a Holandska,“ hovorí nadšene.
So svojim tímom spustila aj službu rozvážania pizze po Prahe a okolí. „Nedá sa prehliadnuť fakt, že ľudia radi šetria čas a chcú všetko až k dverám. Rozhodli sme sa preto zákazníkom priblížiť. Súčasne sme urobili veľký krok v spolupráci s Dáme jídlo (doručovacia služba v Česku, pozn. red.),“ vysvetľuje Brožková a delí sa o ďalšie plány.
„Ďalší spôsob, ako dostať naše pizze k ľuďom, sú akcie, kde ich môžu ochutnať. Skvelou príležitosťou je pre nás Designblok (medzinárodný festival dizajnu v Prahe, pozn. red.). Strašne ma baví priama reakcia ľudí, keď pizzu ochutnajú,“ dodáva na záver.
Článok vyšiel na Forbes.cz a jeho autorkou je Hana Šímová.