Zľavomat nebude platiť pokutu za postupy, pre ktoré firmu prešetroval Protimonopolný úrad Slovenskej republiky. Úrad o tom rozhodol bez toho, aby konštatoval, či firma porušila zákon alebo nie. Firme hrozila pokuta v miliónoch eur.
Zľavomat je najväčší zľavový portál na Slovensku, ktorý prevádzkuje česká skupina Slevomat. Protimonopolný úrad začal situáciu preverovať už na jar minulého roka pre podozrenia zo zneužívania dominantného postavenia na trhu. Úradníci zisťovali, či Zľavomat skutočne obmedzuje svojich klientov v inzerovaní na konkurenčných zľavových portáloch.
Strážcov trhu rozhýbal podnet od siete FaxCopy, následne počas niekoľkých mesiacov oslovili desiatky zľavových portálov a podnikateľov, ktorí využívajú ich služby. Na základe získaných informácií začal protimonopolný úrad konanie vo veci možného zneužívania dominantného postavenia na trhu.
Zľavomat obvinenia odmietal, jeho šéf Erik Richnák pre Forbes vyhlásil, že firma nikdy v minulosti neuplatnila žiadnu sankciu, ak si obchodný partner na spoluprácu vybral iného dodávateľa.
Hrozila pokuta v miliónoch eur
Ak by úrad uzavrel vec pokutou, jej výška mohla dosiahnuť milióny eur. „Maximálna výška pokuty je ohraničená desiatimi percentami zo súčtu celosvetového obratu všetkých osôb patriacich do príslušnej skupiny,“ hovorí partnerka advokátskej kancelárie Havel & Partners Lenka Štiková Gachová.
Česká skupina Slevomat v roku 2022 dosiahla tržby vyše 120 miliónov eur, samotný Zľavomat ako organizačná zložka firmy Slevomat.cz na Slovensku dosiahol tržby 7,2 milióna eur. Slevomat je tiež súčasťou väčšej skupiny – britskej Secret Escapes.
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky prešetrovanie uzavrel s konštatovaním, že konanie Zľavomatu mohlo mať za následok posilňovanie vlastnej pozície na trhu, postupné vytláčanie existujúcich konkurentov či vytváranie bariér pre vstup nových hráčov. Úrad pripustil aj dopad na spotrebiteľov, keďže bez efektívnej súťaže medzi zľavovými portálmi môžu mať prístup k nižšiemu počtu ponúk s nižšou kvalitou a za vyššie ceny.
Úrad napokon predbežne vyhodnotil, že konanie Zľavomatu by mohlo predstavovať zneužívanie dominantného postavenia na trhu. V rozhodnutí z konca januára však súčasne rozhodol, že spoločnosti nedá finančnú pokutu. Zľavomatu miesto toho uložil tzv. záväzky, ktoré musí firma dodržať po dobu piatich rokov.
Záväzky miesto pokuty
Materská firma portálu sa v nich zaviazala, že nebude od predajcov a záujemcov o spoluprácu vyžadovať záväzok ponúkať tovary alebo služby výhradne cez web zlavomat.sk, nebude od nich žiadať záväzok ponúkať tovary alebo služby na Zľavomate za nižšiu alebo rovnakú cenu ako u konkurencie alebo cez vlastné offline predajné a marketingové kanály.
Firma sa tiež zaviazala zverejniť tlačovú správu s informáciou, že zo zmluvných vzťahov vypúšťa doložku exkluzivity ako podmienku spolupráce a pri inzercii na Zľavomate bude požadovať od predajcov len cenu nižšiu ako majú na vlastných online kanáloch. Firma sa napokon zaviazala upraviť v tomto zmysle obchodné podmienky, zmluvy s partnermi a obchodnú prax.
„Toto umožní predajcom slobodne sa rozhodnúť, na ktorých zľavových portáloch budú svoje služby ponúkať bez toho, aby boli sankcionovaní spoločnosťou Zľavomat,“ zdôraznil Protimonopolný úrad SR s tým, že sa súčasne obnoví priestor pre konkurentov, „čo môže v budúcnosti priniesť lacnejšie služby, nové prístupy, vyššiu kvalitu a rozsah poskytovaných služieb“.
„Javí sa, že Protimonopolný úrad SR začal v posledných rokoch používať v menej závažných prípadoch inštitút záväzkov,“ uviedla partnerka advokátskej kancelárie Havel & Partners Lenka Štiková Gachová s tým, že uprednostnil rýchlu nápravu na trhu pred ukladaním sankcií, z čoho majú podľa nej ostatní hráči na trhu aj spotrebitelia rýchle pozitívne výsledky.
Podobným riešením uzavrel úrad aj podozrenia na zneužitie dominantného postavenia v prípade Slovenskej pošty či podozrenia zo zakázaných vertikálnych dohôd pri spoločnosti HP.