Najväčší zľavový portál na Slovensku čelí podozreniu, že zneužil dominantné postavenie na trhu.
Zľavový portál Zľavomat sľubuje, že už nebude od hotelov, autoservisov či kozmetických salónov vyžadovať propagačnú exkluzivitu a nižšie ceny ako u konkurencie. Môže tak predísť vysokej pokute od štátu.
„Zo zmluvných vzťahov vypúšťame tzv. exkluzivitu ako zmluvnú podmienku spolupráce,“ uviedla firma, ktorá predáva zľavové kupóny na skipasy či výmenu pneumatík, v návrhu, ktorý poslala Protimonopolnému úradu. Snaží sa tým uzavrieť vec, ktorú úrad rieši už viac ako pol roka.
Najväčší zľavový portál na Slovensku Zľavomat totiž čelí podozreniu, že zneužil dominantné postavenie na tuzemskom trhu a v boji s konkurenciou používal neférové praktiky. Protimonopolný úrad začal v marci tohto roka preverovať, či prevádzkovateľ portálu porušil zákon o ochrane hospodárskej súťaže.
Strážcovia trhu firmu podozrievajú, že obmedzila možnosti obchodných partnerov propagovať a predávať služby a tovary aj na konkurenčných zľavových portáloch, prípadne ich predávať za nižšiu alebo rovnakú cenu ako na Zľavomate. „Dozvedeli sme sa, že Zľavomat dal hotelom na výber. Buď budú spolupracovať len s ním, alebo ich produkty nebude predávať vôbec,“ upozornil napríklad Peter Kóša, CEO spoločnosti, ktorá na Slovensku prevádzkuje zľavový portál Travelking.
Pokuty v miliónoch eur
Prevádzkovateľovi Zľavomatu hrozí za porušenie zákona vysoká pokuta. „Maximálna výška je ohraničená desiatimi percentami zo súčtu celosvetového obratu všetkých osôb patriacich do príslušnej skupiny,“ hovorí partnerka advokátskej kancelárie Havel & Partners Lenka Štiková Gachová.
Portál prevádzkuje eseročka Slevomat.cz – organizačná zložka Slovensko, ktorú vlastní česká skupina Slevomat. Tú v roku 2017 kúpila britská skupina Secret Escapes zameraná na luxusné dovolenky, ktorá pôsobí vo viac ako dvadsiatich krajinách Európy, Severnej Ameriky a Ázie.
Kým Slevomat vykázal vlani celkové tržby v prepočte takmer 35 miliónov eur, britská „matka“ Secret Escapes dosiahla viac ako 120 miliónov eur. Pokuta by tak mohla dosiahnuť až 12 miliónov eur.
„Pokuty za porušenia súťažného práva sú jedny z najciteľnejších štátom ukladaných sankcií,“ hovorí právnička Lenka Štiková Gachová. Ak úrad rozhodne o zneužití dominantného postavenia, pokutu podľa nej ukladá prakticky vždy. Môže však rozhodnúť aj o tom, že pri výpočte zohľadní len obrat dotknutý protisúťažnou praktikou firmy – v tomto prípade aktivity podnikateľa na Slovensku.
Samotná slovenská časť skupiny pod značkou Zľavomat dosiahla vlani tržby vyše 7,2 milióna eur.
Na rozhodnutie vo veci má úrad lehotu do marca 2026.
Firma zatrúbila na ústup
Šéf firmy, ktorá stojí za Zľavomatom, podozrenia z protisúťažných praktík odmietol. „Zľavomat dlhé roky presadzuje úplne opačný princíp, a to absolútnu slobodu a flexibilitu voľby dodávateľa. Nikdy v minulosti sme neuplatnili žiadnu sankciu, ak si obchodný partner na spoluprácu vybral iného dodávateľa či našu konkurenciu,“ uviedol v marci tohto roka pre Forbes Erik Richnák, CEO slovenskej pobočky spoločnosti Slevomat.cz.
Firma pritom mala v obchodných podmienkach doložku o exkluzivite, teda záväzok obchodného partnera ponúkať tovar alebo služby výhradne prostredníctvom portálu Zľavomat.
Po pol roku sa však firma rozhodla ustúpiť a navrhla vec uzavrieť „po dobrom“. Začiatkom októbra doručila úradu zoznam opatrení, ktoré za zaväzuje prijať, aby rozptýlila podozrenia z porušovania zákona.
Firma sa zaviazala, že po dobu troch rokov nebude od predajcov či potenciálnych partnerov žiadať, aby ponúkali tovar alebo služby výhradne cez Zľavomat. Správu o úprave obchodných podmienok plánuje zverejniť a vystaviť na svojom webe po dobu jedného roka.
Tento postup zákon pripúšťa. Či budú opatrenia postačovať na nápravu situácie na trhu je na rozhodnutí Protimonopolného úradu. Ak úrad navrhované záväzky vyhodnotí ako dostatočné, vydá rozhodnutie, ktorým Zľavomat zaviaže na plnenie týchto záväzkov a vec ukončí.
„Vo všeobecnosti sa súťažné úrady k ukladaniu záväzkov prikláňajú v situáciách, keď uprednostňujú rýchle vyriešenie veci a nápravu na trhu pred ukladaním sankcií,“ vysvetľuje právnička kancelárie Havel&Partners Gachová. Inštitút podľa nej využívajú aj zahraničné súťažné úrady či Európska komisia.
Slovenský úrad túto možnosť zatiaľ využil v troch prípadoch a podľa zverejnených dokumentov ju považuje za vhodnú aj v tomto prípade.
Úrad predbežne súhlasí
Strážcovia trhu ešte čakajú, či niekto k navrhnutým záväzkom prevádzkovateľa Zľavomatu predloží pripomienky. Cieľom tohto „testovania“ je zistiť, či je riešenie spôsobilé napraviť situáciu na trhu. Ak nie, „účastník konania môže úradu predložiť nové znenie záväzkov,“ informovala Forbes hovorkyňa Protimonopolného úradu Andrea Oľšavská.
„Vnímame veľmi pozitívne, že štát túto situáciu rieši, pretože klienti chceli predávať aj cez nás, ale nemohli,“ hovorí Zdenko Hoschek, zakladateľ a CEO konkurenčného zľavového portálu ZľavaDňa.
„Právo je v tomto prípade tak trochu bezzubé, my ako konkurenti dosiahneme Pyrrhovo víťazstvo, no skutočným víťazom je Zľavomat, ktorý niekoľko rokov uplatňoval exkluzivity a vyviazne z konania bez pokuty a s podstatne lepšou pozíciou na trhu,“ namieta Peter Kóša, CEO spoločnosti, ktorá na Slovensku prevádzkuje zľavový portál Travelking.
Faktom podľa neho je, že Zľavomat roky agresívne uplatňoval exkluzívne spolupráce, či cenové zvýhodnenie a aj vďaka tejto stratégií naďalej posilňoval svoje postavenie na trhu a eliminoval konkurenciu. „Zľavomat toto svoje jednanie vo formulovaných záväzkoch už ani nijako nepopiera,“ dodal s tým, že firma zváži podanie pripomienok.
Časové obmedzenie je bežné
„Otázky radi zodpovieme hneď po oficiálnom uzavretí tohto konania,“ zareagoval na otázky Forbes Erik Richnák s tým, že firma nechce narúšať doposiaľ otvorený proces.
Obmedzenie trvania na tri roky je podľa právničky štandardné. „Neznamená to, že po uplynutí danej doby sa podnikateľ môže vrátiť k predchádzajúcim obchodným stratégiám,“ hovorí Gachová. „Pokiaľ by k tomu došlo, vystavoval by sa riziku nového správneho konania v tej istej veci,“ dodáva hovorkyňa Oľšavská.
Zľavomat dosiahol na Slovensku v minulom roku tržby viac ako 7,2 milióna eur. Druhý najväčší zľavový portál na Slovensku ZľavaDňa vlani vykázal tržby 1,4 milióna eur. Spolu s webstránkou Travelking tvoria títo traja hráči takmer celý trh zľavových portálov na Slovensku.
Protimonopolný úrad v minulosti uložil viaceré pokuty za zneužívanie dominantného postavenia. Ostatnú, v sume 1,18 milióna eur, potvrdil vlani humenskej spoločnosti Chemes za to, že podnikateľom v priemyselnom parku Chemes znemožňovala odoberať plyn či elektrinu od tretích strán alebo si ich samostatne vyrábať.
Najvyššiu pokutu doposiaľ uložil úrad Slovak Telecomu v roku 2005 za nesprístupnenie miestnych vedení iným podnikateľským subjektom. Telekomunikačný operátor však uspel na súdoch, ktoré pokutu vo výške 29,4 milióna eur zrušili.