Presvedčili už 80 miest a obcí na Slovensku a prvých 30 v Spojených štátoch amerických. Juraj Gago a Andrej Krúpa, spoluzakladatelia slovenského startupu Simplicity, získali investíciu milión eur a pokračovať chcú expanziou za oceán.
„Mestá so svojimi obyvateľmi stále nedokážu kvalitne a operatívne komunikovať. Ešte viac sa to ukazuje teraz, počas pandémie,“ hovorí Juraj Gago, čo ich viedlo k myšlienke vytvoriť „mesto do vrecka“.
Niektoré samosprávy komunikujú na sociálnych sieťach, kde sa však čoraz častejšie objavuje veľa nekvalitných informácií. „Tie často prekryjú správy, ktoré mesto na sociálne siete napíše, a tak sa k obyvateľom vôbec nedostanú,“ dodáva Gago.
Ani mestské weby nie sú podľa neho dobrou alternatívou. Ľudia ich nenavštevujú a zrejme sa to už ani nezmení.
Správy priamo k ľuďom
„Vybudovali sme preto platformu, ktorá umožňuje mestám s občanmi efektívne a priamo komunikovať. Umiestnia sem všetky dôležité správy, informácie o podujatiach, odstávkach, opravách, prípadne pandémii, či rôzne výstrahy. Obyvatelia, ktorí si mobilnú aplikáciu stiahnu, majú informácie online a môžu sa rozhodnúť, o čom im má chodiť notifikácia,“ hovoria zakladatelia Simplicity.
Aplikácia má momentálne na Slovensku viac ako 100-tisíc používateľov. Vstúpili do nej Liptovský Mikuláš, Trstená, Veľké Leváre, Bernolákovo či Limbach. Z Bratislavy väčšina mestských častí – od Petržalky až po Rusovce.
„Prvýkrát sme nápad dostali, keď sme študovali v Dánsku. Tam sme urobili prototyp pre mesto Trenčín,“ hovorí Andrej Krúpa. „Asi pred tromi rokmi sme potom už na Slovensku urobili k aplikácii technológiu.“
Nechceli urobiť jednorazovú aplikáciu
Obce a mestá si môžu vybrať, aké funkcie budú využívať. Foto: Simplicity
Ich systém funguje ako SaaS (softvér ako služba), pri prieskume trhu totiž našli konkurentov, ktorí zväčša robia takzvané „one shot apps,“ teda jednoúčelové riešenia.
„Mesto zaplatí softvérovú firmu, ktorá jej naprogramuje aplikáciu. Stojí to veľa peňazí, dodávateľská firma ju nemá v správe, aplikácia technologicky starne,“ vysvetľujú.
„My sme to urobili jednoduchšie. Ponúkame softvér, ktorého základ je rovnaký. Prispôsobíme ho požiadavkám mesta či obce. Robíme aj správu za mesačný paušál, aplikáciu stále zlepšujeme. Platforma je zadarmo, mestá platia mesačný poplatok až po využití viacerých modulov alebo po prekročení limitu zaslaných správ.“
Za investormi s číslami
Ako dostali produkt k prvým klientom? „Volali sme do miest, urobili sme aj peknú brožúru, s ktorou sme chodili po mestách,“ smeje sa Krúpa.
„Keď sa nám podarilo presvedčiť istý počet miest, už nám generovali nejaké tržby. Aj pred investormi sme vďaka tomu mali obrovskú výhodu: na rozdiel od mnohých startupov, ktoré nemajú platiacich zákazníkov, sme prišli s tým, že už máme obrat. Nemuseli sme všetko dokazovať, videli, že sme schopný tím a rýchlo sme sa dohodli.“
Významná časť ich rozbehu sa udiala počas pandémie Covid-19. „Korona ukázala reálne aj to, ako dokážeme mestám pomôcť. Dávali sme aplikáciu, na Slovensku sa volá Správy o meste, mestám zadarmo, aby vedeli počas covidu využiť jej jednoduchosť,“ vysvetľuje Krúpa.
Online platformu Simplicity budovali dva roky. „Nechceli sme okolo nej robiť hneď na začiatku veľký rozruch,“ pokračuje Gago. „Potrebovali sme si najskôr overiť, či produkt funguje. Keď sa to podarilo, povedali sme si – poďme získať zdroje, aby sme mohli ísť na väčší trh. Ani inde totiž mestá nemajú žiadny vlastný spôsob komunikácie, využívajú najmä Facebook.“
Projekt vznikol pod firmou Perry, ktorú dvojica založila krátko po skončení štúdií. Okrem iného zastrešuje aj akcelerátor Perry Talents, ktorý pomáha nádejným startupom uplatniť sa na trhu. Zakladatelia po prvý raz zažiarili pred štyrmi rokmi ako autori úspešnej motivačnej knihy pre mladú generáciu s názvom Hlava 20. O dva roky neskôr vyšla aj ich druhá publikácia Hlava 21.
„Pri Simplicity uvažujeme podobne ako pri ostatných startupoch, ktoré podporujeme,“ pokračuje Gago. „Povedali sme si – ak je úspešná na Slovensku, poďme to vyskúšať aj v zahraničí.“
Sú susedmi Facebooku
Od začiatku hľadali investora s medzinárodnými skúsenosťami, ktorý dokáže pomôcť s prepojením na kľúčové zahraničné trhy. Ako prvú získali investíciu od venture kapitálového fondu Zero Gravity Capital, ktorý spravuje a investuje prostriedky Slovak Investment Holdingu.
„Partner Zero Gravity Roy Ramon pracoval pôvodne v Intel Capital, teda jednom z najväčších fondov, ktorý investoval do mnohých úspešných startupov,“ hovorí Gago. Office si založili v známom startupovom meste Palo Alto. „Je to preto, že náš prvý klient bolo mesto Menlo Park, kde sedí aj Facebook,“ hovorí Gago. „Bývalá starostka mesta Catherine Carlton sa v USA stala súčasťou našej dozornej rady.“
Aktuálne však budujú tím na Slovensku. „Nechceme odísť, momentálne máme tridsať ľudí a chceme tu vybudovať špičkový tím. Pridávajú sa k nám ľudia, ktorí robia vo svetových startupoch,“ pokračuje Krúpa.
Integrovať celé mesto
Obaja veria, že aplikácia má veľký potenciál, pretože to nie je len jednoduchý a ucelený spôsob, ako komunikovať. „Integrujeme aj všetky ďalšie činnosti, môže to byť parkovanie, zvoz odpadu a ďalšie, pre ktoré vzniká v mestách množstvo samostatných aplikácií. Naša platforma funguje v meste, je jedna. Keď príde do mesta niekto, kto zavedie napríklad parkovací systém, pre ľudí ho zobrazíme,“ vysvetľuje Krúpa.
Keď sa zamyslíte nad biznisom, ktorý by mohla aplikácia postupne vytvoriť, javí sa zaujímavo. „Mesto získa v prvom rade verifikovanú aplikáciu pre seba a s ňou reálny pohľad, koľko má používateľov, čo ich zaujíma, akí sú, ktoré témy otvárajú, aké dávajú podnety,“ začína výpočet Krúpa.
Cez aplikáciu je, samozrejme, možné rozosielať na telefóny správy. Umožňuje tiež vykonávať prieskumy verejnej mienky, napríklad o bezpečnosti, ekológii či o spokojnosti so samosprávou. Používatelia dostávajú iba relevantné správy, čo má tiež potenciál.
„Ak budete chcieť zaparkovať, podľa polohy vám v budúcnosti systém odošle odkaz, ktoré parkovacie miesto je voľné. Ľudia by v budúcnosti mohli cez aplikáciu platiť aj miestne dane,“ načrtáva Krúpa.
Bez osobných údajov
Zatiaľ však registráciu ani osobné dáta od používateľov nežiadajú. Aj preto tému ochrany osobných dát neriešia. „Robíme to preto, aby sa mestá ľahšie spojili s ľuďmi. Používateľov po mene poznať nemusia.“
Možno aj preto je retencia – azda najdôležitejšia metrika v online – veľmi dobrá. Okolo 65 percent používateľov si aplikáciu v telefóne nechá.
„Zo Slovenska nechceme odísť, momentálne máme tridsať ľudí a chceme tu vybudovať špičkový tím,“ hovorí Andrej Krúpa. Foto: Simplicity
Aké sú teda plány na tento rok? „Tisíc miest, viac ako 10 miliónov užívateľov. Momentálne máme hlavný fokus na USA, ale chceme škálovať ďalej, to bude závisieť aj od dohody s investormi,“ hovorí Krúpa. „A popritom chceme aj naďalej združovať schopných, talentovaných ľudí, budovať veľkú medzinárodnú firmu.“
Našli ste chybu? Napíšte na [email protected].