28. augusta 2020

Jednou z najväčších výziev, ktorým dnes čelia firmy, je efektívne manažovanie ľudí rôznych generácií. Po prvý raz v histórii tvorí pracovnú silu až päť rôznych generácií – od takzvaných tradicionalistov (dnes už väčšinou na dôchodku) až po Generáciu Z. Každá z nich má vlastný štýl práce, skúsenosti, pohľad na svet, očakávania a motivácie. Každá generácia navyše so sebou prináša vlastné stereotypy, hodnotenia a nazeranie na členov tých ostatných generácií.

Staršia generácia zvykne na mladších kolegov hľadieť ako na generáciu, ktorá si nárokuje pravdu a ktorá je navyše lenivá. Preto je pre nich ťažké brať mladých kolegov vážne, zvlášť, ak je ich šéfom niekto oveľa mladší a podľa predpokladov aj menej skúsený. Mladú generáciu tiež vnímajú ako konkurenciu a obávajú sa, že im „ukradne“ ich miesta vo firme.

Buďte lepší líder. 9 rád, ako ukážete zamestnancom, že si ich ceníte

Mladšia generácia zase starších kolegov vníma často ako neflexibilných ľudí, ktorí majú strach z nových technológií a sú príliš zaseknutí v zabehaných spôsoboch práce. Mladí môžu oplývať nadšením a snahou zavádzať vo firmách nové nápady, ale niekedy môžu zlyhať pre nedostatok trpezlivosti. Aj preto stále pretrváva na pracoviskách konflikt medzi staršími a mladšími generáciami kolegov.

Manažéri však môžu uspieť vo vedení multigeneračných tímov, ak sa budú riadiť nasledujúcimi piatimi tipmi:

1. Podporujte spoluprácu zdieľaním vedomostí.

Spôsob, ako maximalizovať vzdelávanie všetkých generácií v tíme, spočíva vo vytvorení priestoru, kde sa zamestnanci – zástupcovia rôznych generácií – môžu o svoje poznatky podeliť. Ak vytvoríte dvojice ľudí v tímoch, ktoré sa skladajú zo zástupcov rôznych generácií, napríklad počas zaúčania nového zamestnanca na pracovisku, je to skvelý spôsob, ako zvýšiť schopnosť ich spolupráce a učenia sa jeden od druhého.

7 spôsobov, ako byť lepším lídrom
po vzore bývalej CEO spoločnosti Pepsico

Laura Spawn, CEO a spoluzakladateľka spoločnosti Virtual Vocations, manažérov varovala pred tým, „aby nepodcenili hodnotu nových perspektív, ktoré môžu do projektov vniesť mladší kolegovia, obzvlášť vtedy, keď sa skombinujú so skúsenosťami a poznatkami tých kolegov, ktorí už v danom odbore pracujú viac rokov.“

2. Hľadajte vhodné spôsoby komunikácie.

Tradične sa informácie k ľuďom dostávajú cez jediný kanál, zvyčajne cez formálne e-maily. Ale nová generácia zamestnancov informácie absorbuje inak ako jej starší kolegovia. Jeden štýl komunikácie nebude vyhovovať všetkým generáciám v tíme. Preto by mali manažéri využívať rôzne formy komunikácie, aby zasiahli všetky kolegov.

Komunikácia zároveň pomáha prelomiť ľady a lepšie sa navzájom pochopiť. Najväčšia chyba, ktorú robia mnohí manažéri, je tá, že so všetkými ľuďmi v tíme zaobchádzajú rovnako, či už sa to týka spôsobu komunikácie, alebo ich očakávaní od zamestnancov. Takýto prístup však nefunguje a navyše ešte viac rozširuje medzigeneračnú priepasť.

Pre manažérov by mala byť prioritou konzistentná spätná väzba, hodnotenie schopností jednotlivých ľudí v tíme, identifikácia problémových oblastí, poskytnutie možností na rozvoj a pomoc ľuďom pri učení sa nových vecí, aj keď sa v nich necítia úplne komfortne. Anonymné prieskumy sú tiež dobrým spôsobom, ako získať od ľudí spätnú väzbu a hľadať nové riešenia.

3. Jasne definujte očakávania.

Aby všetci chápali, o čo nám vo firme ide, je dôležité, aby si manažéri stanovili ciele a jasne definovali očakávania. Kolega dvadsiatnik či kolegyňa tridsiatnička môže totiž chápať rôzne veci inak ako niekto, kto má po päťdesiatke. Manažéri budú najúspešnejší vtedy, keď vopred jasne definujú svoje očakávania od ľudí a zároveň budú dostatočne flexibilní a rýchli v ich prispôsobovaní podľa aktuálnych potrieb.

Staršej generácii môže napríklad dlhšie trvať, kým sa v novom systéme či technológii „zahrejú“, čo môže spôsobiť, že spočiatku nebudú schopní plniť očakávania manažérov. Pravidelná a častá kontrola stavu situácie manažérom umožní zistiť, s čím majú zamestnanci problémy a kde by bolo možné ich doškoliť, aby svoju prácu zvládali lepšie.

4. Riešte rozličné potreby ľudí férovo a flexibilne.

Flexibilita je dôležitá pre všetky generácie. Kým mladší kolegovia môžu potrebovať nejaký čas napríklad na riešenie situácií súvisiacich s ich malými deťmi, starší kolegovia môžu potrebovať čas na riešenie prípadných zdravotných problémov (ktoré pribúdajú s vekom). Je preto dôležité mať otvorenú myseľ, nikoho nesúdiť a byť flexibilný.

Multigeneračné pracovisko sa skladá z ľudí v rôznom veku, rôznych spoločenských vrstiev, majú rozličné štýly práce či záujmy. Nemôžete ku každému pristupovať rovnako. Ryan Lally, zakladateľ a hlavný konzultant v spoločnosti Lally Media, hovorí, že „ak niekomu nanútite nejaký štýl práce, s ktorým zjavne nie je kompatibilný, je to recept na pohromu.“

Nová generácia pracovníkov v kombinácii s pandémiou koronavírusu navyše jasne spoločnostiam ukázala, že práca na diaľku môže fungovať, a že tradičných osem hodín v kancelárii nie je kľúčom k produktivite.

5. Nezaobchádzajte so všetkými rovnako.

Ak so všetkými zaobchádzate rovnako, nedosiahnete rovnováhu. Každá generácia má iné spoločenské normy, postoje, očakávania a štýl komunikácie či práce. Nakoniec však všetci chcú jedno a to isté – chcú uspieť, chcú, aby ich schopnosti boli ocenené, aby mali radosť z práce a boli súčasťou tímu, a aby cítili podporu.

Manažér by mal ku každému pristupovať férovo a zároveň s vedomím výziev, ktoré prinášajú jednotlivé generácie. Prekonať problémy by mal s pomocou školení, vedenia ľudí, pravidelnými otázkami, povzbudením a podporovaním svojich zamestnancov.

Autorkou článku je Heidi Lynne Kurter. Pre Forbes US píše o kariére.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?