13. mája 2019

Indra Nooyi sa musela prepracovať k tomu, aby jej spoločnosť pochopila, že svet mení svoj postoj voči zdraviu a výžive,” hovorí spisovateľ Stefan Stern o bývalej generálnej riaditeľke spoločnosti PepsiCo.

„Tlačiť do sveta ešte sladšie nápoje a vyprážané snacky teda nebude ten víťazný vzorec,“ dodáva Stern po vydaní svojej novej knihy s názvom How To Be Better Leader. A Indra Nooyi to veľmi dobre vedela, preto v roku 2007 prišla so záväzkom spoločnosti PepsiCo, podľa ktorého chcela znížiť množstvo cukru a sodíka v kľúčových produktoch.

Buďte lepší líder. 9 rád, ako ukážete zamestnancom, že si ich ceníte

Keď sa globálna ekonomika o rok neskôr zastavila a predaj nealkoholických nápojov klesol, tak akcionári kritizovali jej plán. No ona sa naďalej držala svojho poslania, investovala do marketingu a vedúceho tímu namiesto toho, aby plány priškrtila.

Ako rozpoznať lídra

Indra Nooyi je jednou z osobností, o ktorých sa v knihe píše. Autor sa okrem nej venoval aj lídrom ako Ken Frazier (Merck), Jeff Bezos (Amazon) či Mary Barra (General Motors).

Stern vo svojej publikácii napríklad rozpráva príhodu, podľa ktorej Indru Nooyi približne pred 10 rokmi pozvali na obed ľudia z Financial Times. Ona na tomto stretnutí ukázala také sebavedomie a neformálnosť, že mnohí v miestnosti tvrdili, že sa „ešte nikdy nestretli s podobným generálnym riaditeľom.“

Chcete byť lepší líder? Zvážte túto radu: Nerobte chvíľu nič

Podľa Sterna teda veľmi rýchlo uspela v akomsi „teste ľudskosti.“ To, spolu s jej ďalšími vlastnosťami, z nej urobilo skvelú líderku. A tak autor uvádza 7 spôsobov, ako sa po vzore bývalej CEO PepsiCo stať lepším lídrom. Tu sú:

Prvý spôsob: dajte veciam zmysel

Líder musí vedieť detailne vysvetliť úlohy a strategické otázky. „Kto sme. Čo máme urobiť.“ Keď Indra Nooyi odstúpila v roku 2018 z pozície generálnej riaditeľky spoločnosti PepsiCo, tak za pravdu jej vízii dala kríza, ktorá v spoločnosti panuje v súvislosti s obezitou, pre ktorú museli všetky potravinárske a nápojové firmy prehodnotiť svoje produkty.

A ako otestovať, či líder v tomto smere nezlyhal? „Keď sa niekto opýta zamestnancov, čo v práci a vo firme robia, a oni nepoznajú odpoveď,“ píše Stern.

Druhý spôsob: buďte dobrým príkladom

Indra Nooyi inštinktívne pochopila, že lídrov neustále pozorujú kolegovia i zákazníci. „Vďaka svojmu ľudskému prístupu ku všetkým výzvam v biznise išla dobrým príkladom.“

Je paradoxné, že ľudia, ktorí sa chcú v spoločnosti dostať na vyššie pozície, často zabúdajú na to, že ich ostatní ostro sledujú. Presne tak to raz robili i oni, sledovali predsa pokrok svojho šéfa.

Tretí spôsob: držte sa realistického optimizmu

Je potrebné nájsť rovnováhu medzi nadmernou sebadôverou a pesimizmom. „Ak je váš šéf ponurý, tak je to demotivujúce. Nechcete však ani beznádejne ambiciózneho šéfa.“

Počas obeda s ľuďmi z Financial Times bola Indra Nooyi „bystrým a osviežujúcim hosťom, zároveň tiež ukázala svoju sebavedomú, prístupnú a neformálnu stránku.“

Štvrtý spôsob: buďte tiež seriózni

„Chceli by ste pracovať pre lídra, ktorý sa zaujíma len o seba?“ Leadership je v skutočnosti o službe, obetovaní sa a ozaj tvrdej práci. A to dobrí lídri vedia. „Nooyi si uvedomila, že PepsiCo slúži rodinám a má v ich živote svoje miesto.“

Piaty spôsob: prinášajte výsledky

Ak sa nič nezmení, tak v skutočnosti nič nemeníte. „Mali by ste robiť rozhodnutia, ktoré vedú k výsledkom.“ Do roku 2012 sa Indre Nooyi podarilo navrátiť PepsiCo do formy, vďaka čomu dokázala odraziť snahu aktivistického investora, ktorý sa pokúšal o rozvrat tejto firmy.

Stern toto vníma ako osobitý problém v neziskovom sektore, kde „lídri zlyhávajú pomaly,“ pretože často je prístup k príjmom a zisku celkom odlišný od biznisu.

Šiesty spôsob: vzdelávajte sa

Vrcholová pozícia nie je vaša cieľová čiara. Treba pokračovať v učení sa a to platí ako pre lídra, tak i pre spoločnosť. „Zabezpečte, že sa spoločnosť učí tým, že sa budete učiť vy sami. Treba ju zastupovať navonok, no taktiež do nej niečo prinášať.“

Siedmy spôsob: starajte sa o rozvoj budúcich lídrov

Zabezpečte, aby ste spoločnosť pri odchode zanechali v lepšom stave, než v akom ste ju sami našli. To dokážete, ak nájdete dvoch alebo troch ľudí, ktorí budú dosť dobrí na to, aby vás nahradili.

Napríklad nástupcom Indry Nooyi je Ramon Laguarta, ktorý pre spoločnosť PepsiCo pracuje už celých 22 rokov. „Keď sa dostanete na vedúci post, tak si začnite prirodzene hľadať svojho nástupcu.“

Hlavné foto: SITA/AP

Prispievateľ John Welsh píše pre Forbes.com o leadershipe.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk