Azda každému z nás niekedy v živote vykĺzla z úst polopravda či lož. Pomyselným kameňom by nemohol hodiť nikto, keďže nikto nie je bez viny. Ako však možno odhaliť sústavného klamára v tíme? A kedy sa z klamstiev v pracovnom prostredí stáva skutočný problém?
Definovať túto hranicu nie je vôbec zložité. Je jasná a viditeľná, pretože jej základom je zámer. Je rozdiel klamať na dennom poriadku, a urobiť to vo výnimočných prípadoch, aby pravda neublížila druhým ľuďom. Kým teda lži neškodia, zostávajú nepovšimnuté, no podľa Tomáša Fülöpa, kouča a konzultanta vzdelávacej organizácie Topcoach.sk, treba zbystriť v momente, keď je ich používanie časté. Ako sa to vo firme prejaví? „Typickými znakmi sú tvrdý kontroling či byrokratizácia na všetkých úrovniach hierarchie,“ konštatuje.
Volajú ho ľudský detektor lži. Cliff Lansley odhalí klamstvo za 7 sekúnd
„Prísť na to, že nám niekto klamal, nie je príjemné. Táto skúsenosť nás vedie k tomu, že sa snažíme klamárovi vyhnúť,“ hovorí Zuzana Kocúrková, koučka a trénerka Topcoach.sk. „Sú situácie, keď používame takzvané biele klamstvá. Ide o malé, nevinné klamstvá, aby sme nenarušili vzťahy a nepokazili radosť druhým. Napríklad, keď sme v práci dostali knihu, ktorú už máme, a nechceme pokaziť kolegom radosť. Stane sa tiež, že zaklameme v ťažkých momentoch, aby sme druhému nesťažovali jeho prežívanie situácie.“
Vidíte ten rozdiel?
Lži treba riešiť, nie tolerovať a ignorovať
Tým najväčším problémom klamstiev v pracovnom prostredí je podľa dvojice odborníkov postupný úpadok dôvery v tíme. Ak sa tento problém objaví, tak netreba stáť so založenými rukami a čakať, ako sa situácia vyvinie. To je jednosmerný lístok na miesto, na ktoré sa nikto z nás dostať nechce. „Môže sa stať, že prirodzenou súčasťou správania sa postupne stávajú klamstvá, ktoré sú čoraz závažnejšie,“ upozorňuje Kocúrková, podľa ktorej klamári v tíme ohrozujú pohodu, morálne zásady, rozbíjajú tím a zároveň robia zlé meno firemnej kultúre.
O tom, ako možno spoznať klamára v tíme hovoria Tomáš Fülöp a Zuzana Kocúrková. Foto: Topcoach.sk
Rovnako negatívnym scenárom je, keď sa firma rozhodne lži ignorovať či tolerovať. Podľa Fülöpa sa v takomto prípade stávajú organizačnou normou. „Prenikajú ako vírus naprieč celou firemnou hierarchiou a infiltrujú sa všade, kde ich tolerujú. Takto postupne naštrbujú dôveru.“ Ako si teda s nimi poradiť? Kocúrková jednoznačne radí určiť jasné hranice, ktorých prekročenie nebude v žiadnom prípade akceptované. A všetci členovia tímu by ich mali veľmi dobre poznať.
Prečo zostávame v práci, v ktorej sme nešťastní. Často za to môžu 3 druhy strachu
Klamstvám v tíme možno podľa Kocúrkovej predchádzať i prevenciou, napríklad v podobe vytvárania priaznivej pracovnej atmosféry. „Vhodným nástrojom je realizovať denné stand-up stretnutia či mítingy v konkrétnom čase,“ dodáva. V takomto prostredí by mal manažér komunikovať s členmi tímu o tom, ako si plnia jednotlivé úlohy, aké problémy majú, a pomáhať s ich riešením. „Odpovedá sa na otázky čo najstručnejšie a konkrétne, čím sa zníži priestor pre odvádzanie pozornosti a klamanie,“ vysvetľuje odborníčka.
Ako odhaliť klamára v tíme?
Prísť na to, že máte v tíme klamára, nie je podľa dvojice odborníkov jednoduché. Existujú však náznaky, ktoré by mohli vypovedať o tom, že zámer zamestnanca nie je práve čestný. Tomáš Fülöp radí v 5 bodoch po vzore metodiky bývalého experta FBI Joe Navarra, a Zuzana Kocúrková pridáva ďalších 7 tipov:
- Pohoda a nepohoda. Pokiaľ zamestnanci hovoria pravdu, majú tendenciu prežívať pocit pohody, ich neverbálne prejavy sú bodrejšie a energickejšie. V prípade vedomej nepravdy v sebe prechovávajú vnútorný pocit viny, a podvedome svoje gestá eliminujú. Javia sa strnulejší.
- Asynchrónia. Ak v rozhovore so zamestnancom prevláda pohoda, po čase sa nevedome začnú vaše gestá synchronizovať. Prekrížite ruky, nevedomky to urobí aj on. Ak sa synchrónia v rozhovore neobjavila ani po dlhšom čase, môže to indikovať nepohodu z dôvodu zamestnancovej neúprimnosti.
- Výskyt adaptérov. Adaptéry pomáhajú klamárovi ventilovať stres z vysloveného klamstva. Medzi tie najčastejšie patrí šúchanie stehna, instantné prekríženie nôh, alebo poťahovanie goliera na košeli.
- Dotyky tváre. Tento prejav si zachovávate z detstva. Keď ste ako deti zaklamali, podvedome ste si zakryli ústa. S pribúdajúcim vekom tento jav nezmizol, iba ste sa ho naučili skultivovať. Namiesto zakrytia úst si v poslednej chvíli klamár pošúcha ústa, nos či oči.
- Poloha očí. Ak zamestnanec fabuluje či prikrášľuje, jeho oči často smerujú k pravej, teda tvorivej mozgovej hemisfére. Pokiaľ pri rozhovore smeruje pohľad vľavo nahor, zo strany človeka oproti, môže to znamenať snahu o dotváranie pravdy.
- Pri odhaľovaní klamstva sa nemôžete spoliehať iba na neverbálne prejavy, štúdie naznačujú, že je potrebné brať do úvahy aj lingvistické prejavy. Tí, ktorí vedome klamú, sa pripravujú vopred na klamstvo a vedia, koho chcú oklamať. Používajú strategické jazykové vyjadrenia, zámernú lož. Keď chce zamestnanec získať prospech, zbaviť sa svojej zodpovednosti, nepríjemnej agendy a „hodiť“ ju tak na druhého.
- S klamstvom môže rásť počet slov. Nazýva sa to „Pinocchio efekt“. Zamestnanec hneď spustí množstvo slov, aby nenastali námietky aj pri prejavoch nezáujmu druhého.
- Klamanie opomenutím, zatajovaním. Ide o úmyselné opomenutie pravdy v situácii, ktorá vyžaduje zverejnenie. Napríklad, keď zamestnanec nezaznamenal svoj nedostatok do formulára.
- Keď hovorí o sebe nepoužíva slovo „ja“, vyjadruje sa v tretej osobe.
- Zamestnanec hovorí menej detailov pri popisovaní činnosti ako osoba, ktorá hovorí pravdu. Klamár premýšľa viac o svojich odpovediach, hľadá slová, chce ukončiť rozhovor.
- Takzvané psychologické dištancovanie sa možno pozorovať aj na fyzickej úrovni. Ide o držanie si určitého odstupu od druhého, neprístupné gestá, prekríženie rúk či časté hľadenie na hodinky.
- Pri klamstve sa u väčšiny ľudí zvýši búšenie srdca, dýchanie. Nemusí to tak byť vždy. Spontánne, pre zníženie psychického vypätia, môže zamestnanec používať viaceré koncentrované upokojujúce gestá zamerané na pohupovanie na pätách, odkláňanie sa, šúchanie si rúk, chytanie sa za vlasy či za krk.
HR tip na záver: Ako si klamstvá nepustiť do tímu?
Zuzana Kocúrková o pohovore: Využite behaviorálny štruktúrovaný rozhovor. Pýtajte sa na opis konkrétnej situácie, v ktorej bola schopnosť preukázateľná. Ide o dopytovanie sa, aké kroky potenciálny zamestnanec robil. Pozorujte, kde je rozpor. Pohovor smerujte na popis konkrétnych situácií v minulosti, ktoré riešil. Pri iba pozitívnych/negatívnych schopnostiach, jednoznačnom dodržiavaní všetkých predpisov, sa dopytujte na opak požadovaného správania. Ide o takzvaný protidôkaz.
Tomáša Fülöp o prvom dni v zamestnaní: Pohovorte si o klamaní s každým tímovým nováčikom ihneď po jeho nástupe. Obvykle postačí otvorene vysvetliť, že sa stal súčasťou tímu, v ktorom sa veci pomenúvajú pravým menom, a to aj vtedy, ak sa to bude ťažšie počúvať. Takto sa členovia tímu môžu manažérovi otvorene priznať, keď úlohy nestíhajú, a manažér sa zase môže spoľahnúť, že nebudú hľadať neetické skratky.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]