18. septembra 2020

Cieľom každej webovej stránky je, aby na ňu chodilo čo najviac návštevníkov. Nevrazili ste predsa tisíce eur do prípravy a spustenia vášho e-shopu preto, aby skončil zapadnutý niekde medzi miliardami ďalších webov. 

prvom článku sme si povedali viac o tom, čo robiť v prípade, ak váš e-shop zákazníci nevedia nájsť, ako si poradíte s nastavením dôležitých webových prvkov, ako správne čítať dáta, ktoré budete získavať. V neposlednom rade sme si rozdelili online reklamu na základné formáty, ktoré sa bežne používajú.

Už vieme, že dobrý web či e-shop však nerozbehnete bez toho, aby o ňom vaši cieľoví zákazníci vedeli. Ideálnym spôsobom, ako stránku dostať medzi ľudí, je investovať do online reklamy. To však samo o sebe nestačí, zároveň totiž musíte mať e-shop kvalitne optimalizovaný pre webové vyhľadávače. Voláme to SEO a v článku si povieme, prečo je táto služba kľúčová pre vaše podnikanie v online priestore.

Foto: Unsplash

Najskôr základy: čo je SEO?

Anglická skratka SEO znamená Search Engine Optimization – v preklade „optimalizácia pre vyhľadávače“. Cieľom SEO je, aby Google (a iné vyhľadávače) rozpoznal vašu stránku, správne ju zaindexoval (spracoval ju a uložil do vyhľadávacej databázy) aj s relevantnými kľúčovými slovami alebo výrazmi a na základe správnych nastavení stránku zobrazil na popredných miestach. Ideálne na prvej strane. 

Na prvé prečítanie sa vám tento proces môže javiť ako pomerne jednoduchý, no zdanie klame. Je to veľká veda a na to, aby sa váš web zobrazil na popredných miestach, musíte najskôr splniť viacero podmienok. Poďme sa na ne pozrieť detailnejšie.

Reklama

Podnikatelia a sociálne siete.
10 dôvodov, prečo by ich mali využívať

SEO faktor č. 1: Responzívny dizajn

Digitálny svet sa čoraz viac presúva do mobilov a väčšinu nášho online času trávime prehliadaním internetu cez mobilné zariadenia. Prvým dôležitým krokom by teda mala byť optimalizácia vašej stránky pre mobilné zariadenia. Odborne ju nazývame responzívnou stránkou (alebo stránkou s responzívnym dizajnom).

Keďže Google chce sprostredkovať zákazníkom najlepší možný zážitok z prehliadania, dáva do popredia weby, ktoré sú responzívne. A ako zistíte, či je vaša stránka taká je? Je to veľmi jednoduché: stačí si ju otvoriť vo webovom prehliadači na mobile a následne zmenšiť okno. Ak sa stránka automaticky prispôsobuje veľkosti displeja, je to OK – máte responzívnu stránku. 

SEO faktor č. 2: Rýchlosť webu

Ľudia neznášajú čakanie. Týka sa to aj surfovania po nete. Každou zbytočnou sekundou, ktorú vaša stránka potrebuje na načítanie, strácate potenciálnych zákazníkov. Preto by ste mali dbať na to, aby jej načítanie trvalo maximálne 2,5 sekundy. Ako rýchlo reaguje práve vaša stránka, zistíte pomocou viacerých šikovných a bezplatných online nástrojov, napríklad na PageSpeed Insights.

Najčastejšie chyby, ktoré robia podnikatelia online:
predávajú ako v nákupnom centre

SEO faktor č. 3: Obsah webu

Predstavte si, že na internete sú viac ako 4 miliardy stránok, samozrejme, nie všetky sú aktívne. Aj tak je to nepredstaviteľne obrovské množstvo obsahu. Google preto miluje, ak narazí na stránku, ktorá je niečím výnimočná a obsahuje prvky, ktoré sú inovatívne a nevídané. 

Google vás za túto snahu dokáže patrične odmeniť. Máme pre vás dobrú radu: dbajte na to, aby ste na stránke mali zaujímavý a jedinečný obsah. Ak ste na pochybách a domnievate sa, že na webe je predsa už všetko a čo nového by ste mohli vymyslieť práve vy, recept je jednoduchý: použite inovatívne nástroje (napríklad umelú inteligenciu), zaujímavé grafické prvky, urobte stránku zábavnou, interaktívnou. 

Skúste produkt opísať vlastnými slovami, nahrajte pútavý obrázok, fotografiu či unikátne video. Samozrejme, pri tvorbe stránky nezabudnite na správny výber kľúčových slov, ktoré sú pre váš produkt či službu dôležité. Odporúčame vám obrátiť sa na skúsených SEO profíkov, ktorí presne vedia, čo majú robiť.

Foto: shutterstock.com

SEO faktor č. 4: Ako byť pre Google čitateľný

Staré a pravdivé porekadlo hovorí, že nemému ani vlastná mať nerozumie. Niečo veľmi podobné platí aj pre Google. Ak vašu stránku nedokáže „prečítať“,  nemôže vás ani dostať na prvé pozície vo vyhľadávaní. Skúste mu to teda uľahčiť a držte sa týchto pravidiel:

  • Zaindexujte stránku v Google Search Console a sprístupnite Sitemap.
  • Zadefinujte správne kľúčové slová pre vašu stránku, kategórie, podstránky a produkty.
  • Napíšte jedinečné Meta nadpisy a Meta popisy.
  • Vytvorte správnu hierarchiu nadpisov.
  • Využite štruktúrované úryvky.
  • Všetky obrázky označte správnymi Alt Tag.

Ak niečomu nerozumiete, poverte týmito krokmi vašu digitálnu agentúru alebo šikovného SEO špecialistu. S textami na web, ich správnou dĺžkou a vhodnou štruktúrou vám zas pomôže copywriter. Nezabudnite im však jasne komunikovať, aké ciele (konverzie) chcete dosahovať a detailne opísať vaše produkty či služby.

SEO faktor č. 5: Pekné a zrozumiteľné URL

Správna hierarchia URL (alebo webových adries) je základ, netreba však zabúdať aj na vzhľad URL. Aj vy určite preferujete, ak môžete kliknúť na zrozumiteľnú adresu, ktorá vyzerá napríklad takto www.somnagoogle.sk/rady-a-tipy/ako-sa-dostat-na-prvu-poziciu, a nie takto www.somnagoogle.sk/kategoria/clanok/12365489.

Foto: stock.adobe.com

SEO faktor č. 6: Nebráňte sa sociálnym sieťam

Vaša stránka by sa mala kamarátiť aj so sociálnymi sieťami. Dnes je to naozaj nevyhnutná podmienka na úspech. Väčšina stránok to však vníma tak, že stačí mať dole v pätičke ikonku, ktorá je presmerovaná na váš firemný profil na sociálnej sieti a je to vybavené. Veľký omyl. Skúste sa zamyslieť, koľkí návštevníci vašej stránky na tú ikonku reálne klikli. A koľkí vôbec tušia, že tam je. 

Obsah vašej stránky by preto mal byť ľahko zdieľateľný na sociálnych sieťach. Znamená to umožniť návštevníkom, aby mohli zdieľať vaše produkty, stránky, obrázky či videá jedným klikom. Túto možnosť dokážete na stránku dostať vďaka nasadeniu jednoduchého pluginu či rozšíreniam.

SEO faktor č. 7: Vypnite na webe nepotrebné prvky

Google neznáša, ak sú na weboch zapnuté prvky Flash a Javascript (skúsený webový dizajnér vám detailnejšie vysvetlí prečo). Dôvod je jednoduchý: nedokáže ich prečítať. Javascript síce stránke dodá zaujímavé funkcie či luxusnejší vzhľad, no aj tak ho skúste obmedziť len na tie najnutnejšie funkcie. Ak ho už na stránke máte, zvážte, či ho naozaj potrebujete. Prípadne ho nahraďte niečím, čo je pre Google čitateľnejšie.  

Naše odporúčanie na záver: práca so SEO sa nikdy nekončí. Nemyslite si, že stačí stránku optimalizovať raz a máte vyhraté. Ani vaša konkurencia nespí a ťažko získanú pozíciu môžete ľahko stratiť. SEO je preto beh na dlhú trať a trpezlivý proces, ktorému sa budete musieť pravidelne venovať. O to sladšia však bude odmena v podobe dobre vyladenej a úspešnej stránky. 

Autorkou je Miriam Holá, Performance Director v agentúre SCR interactive, ktorá sa špecializuje na slovenské firmy malej a strednej veľkosti. V agentúre veria na poctivý marketingový výskum prepojený so silným výkonnostným marketingom.

Článok je súčasťou septembrovej špeciálnej série Digitalizácia biznisu a prechod na online marketing, kde odborníci firmám radia, ako pomocou kvalitného e-shopu a dobrého marketingu zvýšiť tržby spoločnosti.

Reklama

Doteraz sme vám priniesli:

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?