9. septembra 2020

Je čas zbúrať všetky kamenné obchody a presunúť sa do online? Zatiaľ ešte nie. Ale ak sa pohrávate s myšlienkou, že to konečne roztočíte aj v e-commerce, práve pre vás je určený tento návod.

Patríte k ľuďom, ktorí vždy túžili po slobode v rozhodovaní, chopili sa šance a rozhodli sa vyskúšať si podnikanie na vlastnej koži? Alebo ste typ človeka, ktorý pociťuje maximálne šťastie, keď sa mu podarí dosiahnuť niečo výnimočné, a má dobrý pocit z kvalitnej sebarealizácie?

Ak ste na tieto otázky odpovedali „áno“, čítajte ďalej. Možno teda máte úspešný biznis, relatívne stabilné obraty, zamestnávate ľudí a všetko prebieha presne tak, ako má. Len jedna vec vám nedá spávať: každý (vrátane vašej konkurencie) sa zaoberá digitalizáciou svojho biznisu a postupnou transformáciou do online. Len vy sa tomu akosi bránite. Myslíte si, že váš súčasný obchodný model vám vyhovuje, a nevidíte dôvod meniť niečo, čo funguje.

9 vecí, ktoré musíte vedieť, kým sa rozhodnete presunúť svoje podnikanie do online

Radi vás vyvedieme z omylu. V článku sme pre vás pripravili praktický návod, v ktorom si povieme viac o tom, prečo je dôležité váš obchod digitalizovať. A bez ohľadu na to, v ktorom odvetví pôsobíte.

Spojazdniť e-shop nie je zložité. Treba to však robiť poriadne

Riešení a možností je na trhu veľmi veľa. Ale ktoré si vybrať? Je lepšie „krabicové“ riešenie od slovenskej firmy alebo sa treba obrátiť na overené svetové značky? Nie je práve pre mňa lepšie, aby mi e-shop nakódovali na mieru? Alebo stačí, ak si e-shop „poskladám“ z open source (voľne dostupných) zdrojov a potom si ich len upravím podľa vlastných predstáv?

Programátori a developeri, ktorí vyvinuli vlastné systémy na tvorbu e-shopov, vás budú presviedčať, že práve ich riešenie je to najlepšie. Podelíme sa s vami o skúsenosti našich klientov a ukážeme vám, ako si správne vybrať cestu, ktorá vám bude najviac vyhovovať.

Čo sa v článku dočítate:

  • Ako rýchlo sa dá založiť e-shop.
  • Ktoré digitálne riešenie je vhodné práve pre váš biznis (krabica vs. vlastný vývoj).
  • Ako vyzerá práca na komplikovanom e-shope.
  • Na čo si treba dať pozor a o čo zákazníci často zakopnú.
  • Ako postupovať pri výbere dodávateľa riešení.
  • Na záver pár praktických rád.

Ako si vybrať to najlepšie riešenie

Krabicové riešenie je pre vás najlepšie, ak:

  • nechcete za neistý výsledok vyhadzovať ťažké peniaze,
  • ak nemáte ešte vyprofilovaný konečný počet produktov, neviete, či ich budete mať 100 alebo 100 000,
  • netrváte na zložitých, sofistikovaných alebo najnovších nástrojoch,
  • chcete všetko riadiť z domu,
  • nechcete e-shop integrovať s ďalšími systémami, napríklad so skladom či účtovníctvom,
  • ešte neviete, či budete chcieť expandovať do zahraničia.

Jednoducho, ak je to začínajúci projekt, ktorý nemáte úplne doriešený, tak je pre vás najlepšie „krabicové“ riešenie od niektorej zo slovenských digitálnych firiem. Na mesačný paušál si pripravte zhruba 20 eur.

Startup možno rozbehnúť za pár tisíc eur.
Vývoj vlastnej aplikácie treba nechať na záver

Takto začnete s nízkymi fixnými mesačnými nákladmi. Viete sa pohodlne rozbehnúť a otestovať, či je e-shop (produkt) dostatočne konkurencieschopný. Ak sa niečo nepodarí na prvýkrát, nevešajte hlavu a vyskúšajte niečo iné. Len tak zistíte, čo funguje a čo, naopak, nie.

Najskôr si vyberte moduly a pokračujte grafickým návrhom. V cene by mal byť aj webhosting. Integrovaná platobná brána je niečo, čo bez debaty potrebujete, firma by vám k nej mala ponúknuť aj kvalitnú technickú podporu. Web vnímajte ako predajňu, kde musíte veci stále zlepšovať. S tým vám pomáhajú programátori.

Ak plánujete expandovať do sveta, vyskúšajte systém Shopify. Má k dispozícii pluginy, ktoré prispôsobujú všetky obchodné operácie aktuálnej slovenskej aj európskej legislatíve. S dobrými nastaveniami vám pomôže technicky zdatný človek. Alternatívami môžu byť aj systémy Shoptec alebo Shoptet.

V prípade, že máte k dispozícii štedrejší rozpočet, neurobíte chybu, ak sa rozhodnete pre väčšie krabicové systémy UI42,  Selio alebo Creative sites. Určite vás to stále vyjde lacnejšie ako interný programátorský tím.

Nevýhody krabicových systémov

Krabicové riešenia ponúkajú iba obmedzené možnosti prispôsobenia e-shopu špecifikám vášho podnikania a potrebám vašich zákazníkov. Vedzte, že systémy robené na kľúč nemáte vo vlastných rukách, nie ste vlastníkom kódov a musíte sa prispôsobiť meniacim sa podmienkam zo strany firiem, ktoré ich vlastnia.

Zároveň je možné, že váš biznis vyrastie natoľko, že prestanú postačovať vašim potrebám a skôr či neskôr budete potrebovať dorobiť veci na mieru. Vtedy bude nutné priplatiť si za drahšie prvky v krabicovom riešení alebo prejsť na open source.

Riešenia pre firmy, ktoré chcú rapídne expandovať

Úplne iným prípadom sú väčšie firmy s ambicióznejšími zámermi. Slovenský trh je pre ne malý, majú vyššie rozpočty na marketing a digitalizáciu, majú viac subdodávateľov, prevádzkujú komplikované účtovníctvo, zložité skladové systémy s tisíckami produktov aj zásielkový systém. Zároveň majú komplikované účtovníctvo. Pre nich bude riešenie v krabici nepostačujúce.

Prípadová štúdia e-shopu Kellys

Naša agentúra projekt takéhoto sofistikovaného e-shopu realizovala spoločne so slovenským výrobcom bicyklov Kellys. Na tomto príklade vám ukážeme, aký je to zložitý proces.

Kellys majú nádherné bicykle, a preto požadovali, aby bol ich e-shop rovnako premakaný. Každý produkt musel byť na web nahratý v 360-stupňovom pohľade, aby si ho zákazník vedel pozrieť zo všetkých uhlov. Takáto unikátna prezentácia bicyklov je na webe naprogramovaná špeciálne pre potreby zákazníka.

Produktová ponuka okrem 360-stupňovej fotografie tiež obsahuje detailnú špecifikáciu bicykla s ikonami, prispôsobeným porovnaním veľkosti rámu s výškou človeka a číselné geometrické opisy bicykla. Podmienkou zo strany zákazníka tiež bolo, aby bol e-shop integrovaný do vizuálne a obsahovo príťažlivého prezentačného webu, ktorý bude obsahovať napríklad fullscreen prezentačné video alebo profily jazdcov tímu Kellys.

Klient rovnako očakával možnosť kedykoľvek realizovať zásadné zmeny až prestavby celého riešenia. Toto sa ukázalo ako kľúčové napríklad pri rapídnom nástupe e-bikov – klient na základe aktuálnych trendov vyhodnotil, že predaj a ďalšie smerovanie značky Kellys je úzko späté práve s e-bicyklami. Preto sme celé riešenie prispôsobili tak, že e-biky sú v ponuke e-shopu top prioritou.

V projekte sme nemohli nič podceňovať. Preto sme opustili ľahšiu cestu a e-shop nie je pripravený na základoch vopred hotového systému. Radšej sme oslovili našu sesterskú firmu SCR technologies, jedného z trhových lídrov vo vývoji custom softvérov.

Sky is the limit

Ak máte ešte viac peňazí a viete, že potrebujete vyvinúť nejaký megazložitý systém (napr. ako predajca leteniek Pelikan.sk, prípadne predaj automobilov, exkluzívne a drahé produkty ako šperky, umenie atď.),  odporúčame, aby ste si na vývoj riešenia vybrali skúsenú a renomovanú softvérovú spoločnosť, ktorá vám vďak bohatým skúsenostiam z rôznych segmentov dokáže efektívne doručiť kvalitné a overené riešenie.

Keďže podobné spoločnosti pracujú na zákazkách naprieč rôznymi obchodnými odvetviami, stopercentne vedia, ktorým chybám sa treba vyhýbať. Odporučia tú najlepšiu cestu a upozornia vás na nedostatky. Profíkmi sú oni, nie vy, preto je lepšie nechať si od nich poradiť.

Vývoj na mieru šitého riešenia vám odporúčame aj v prípade, ak potrebujete e-shop napojiť na vaše podnikové, účtovné alebo skladové systémy, ktoré už vo firme používate. Podobný postup bol aj v prípade Kellys, kde sme sa napájali na custom skladový systém, alebo pri spoločnosti Golem Club, kde e-shop spolupracuje s interným systémom na správu užívateľov a fitnes passov a členstiev. Rôzne typy integrácií ponúkajú úplne neobmedzené možnosti zapojiť nový e-shop do už existujúceho softvérového ekosystému.

Keďže systémy na mieru sú dodávané väčšinou ako dielo, stávate sa ich vlastníkom. Každá ďalšia investícia do úprav systému je teda investíciou do vášho vlastneného nástroja. Po dodaní tohto systému si môžete následne najať vlastných developerov, ktorí sa budú o e-shop starať, rozvíjať a prispôsobovať ho aktuálnym trendom, ktoré sa v sektore e-commerce menia prakticky nepretržite.

Jedinou nevýhodou je, že na úspešné riadenie interného vývojárskeho tímu potrebujete mať vysoko zdatné interné riadenie tímu vývojárov. Môžete to dosiahnuť vlastným zapojením, pokiaľ máte dostatočné znalosti a skúsenosti, alebo si môžete najať človeka, ktorý na základe svojich vedomostí a svojej praxe dokáže interný vývoj efektívne riadiť. Asi mu budete musieť poriadne zaplatiť, čo sa odrazí vo vyšších nákladoch, no ak to pretavíte do biznisových výsledkov, ktoré vám budú generovať nový obrat, je to tá správna cesta.

Ak sa vám do formovania interného IT tímu nechce, vývoj a správu e-shopu môžete zveriť do rúk skúsenej externej full service agentúry. Postará sa nielen o dizajnový návrh a realizáciu riešenia, ale zabezpečí aj podporu predaja prostredníctvom digitálneho marketingu. Všetky návrhy a implementácie kampaní prebiehajú pod jednou strechou, čo vám ušetrí celkové náklady.

Najčastejšie problémy zákazníkov

Často sa stretávame so situáciou, že za nami príde klient, ktorý sa v prípade ambiciózneho riešenia spoľahol na služby jediného freelancera. Tu je na mieste jedno varovanie: ak plánujete projekt, o ktorom už vopred viete, že bude zložitý a náročný, nespoliehajte sa na to, že vám ho spraví jeden človek. Nič neušetríte a ešte si aj zarábate na problémy.

Trh s IT špecialistami je veľmi dynamický a freelancer vám nevie garantovať kontinuitu údržby a vylepšení, aj keď to, samozrejme, bude sľubovať. Dlhoročnú a intenzívnu spoluprácu vie zabezpečiť iba agentúra, ktorá svoje znalosti a skúsenosti prenesie do projektu, zaručí vám zastupiteľnosť, manažment kvality, rýchlosť a stabilitu riešenia.

Opäť jeden príklad z praxe: participovali sme na veľmi perspektívnom projekte predaja bytov bez realitky. Žiaľ, neskončilo sa to dobre. Zistili sme, že na ňom pracoval tím freelancerov (klient chcel ušetriť), špeciálne poskladaný pre tento projekt. Videli sme v projekte veľký potenciál, keďže v susedných krajinách tento model biznisu dosahuje parádne čísla. Výsledok? Napriek veľkým očakávaniam programátori neboli schopní projekt dokončiť ani za 2 roky, dodali nekvalitný kód, ktorý nevedel nikto efektívne opraviť a investorovi došla trpezlivosť a financovanie projektu zastavil.

Aj vy ste cieľovka

Skúste si sami seba predstaviť ako zákazníkov. Výhodné ceny produktov pre vás určite nie sú jediným rozhodujúcim kritériom nákupu. Ak na vás stránka nepôsobí dôveryhodne, je neprehľadná, chýba detailný popis produktov, je vysoko pravdepodobné, že na nej nenakúpite.

Mnoho firiem pri prevádzke e-shopov tiež zabúda na štruktúrovanie nákupných kategórií, filtrovanie produktov či pohodlný registračný a nákupný proces. Bez týchto atribútov sa k vám objednávky nebudú hrnúť, práve naopak, vyskočí vám počet odchodov zo stránky. Nezanedbajte ani prehľadný a jednoduchý dizajn.

Ako si vybrať dodávateľa a čo robiť pri jeho zmene

Rozhodne vám odporúčame uzavrieť dobrú „predmanželskú“ zmluvu, ktorá vám bude pri potenciálnom rozchode s IT firmou oporou. Špecifikujte v nej, že práva na vaše dáta máte vy, stanovte si jasné pravidlá na ich správu. Dbajte na to, aby ste dáta vždy dostávali v štruktúrovanej podobe a aby sa s nimi v prípade migrácie dalo ľahko manipulovať.

Ešte pred podpisom zmluvy si obehnite viaceré firmy. Preverte si trh, zistite, ktoré firmy majú dobré meno a môžete sa na ne spoľahnúť. V kvalitnej firme vám budú klásť relevantné otázky:

  • Aký je rozpočet na projekt?
  • Aké ambície máte s projektom?
  • Máte ambíciu ísť na zahraničné trhy?
  • Chcete e-shop integrovať s vaším skladovým, účtovným alebo iným systémom?

Až na základe vašich odpovedí vám vypracujú presnú technickú špecifikáciu, nebudú vám sľubovať hory-doly a upozornia vás na nesprávne uvažovanie. Dobrým ťahom je kontaktovať existujúcich zákazníkov firmy, ktorá sa vám pozdáva. Opýtajte sa ich, ako sa im s dodávateľom spolupracuje, vypýtajte si od nich referencie. Pomôže vám to rozhodnúť sa správne.

Môžete využiť aj služby profesionálnych konzultantov, ktorí vás celým procesom prevedú a upozornia vás na prípadné úskalia. Majú cenné skúsenosti a na vyhodnotenie konkrétnej ponuky nepotrebujú viac ako pár hodín. Napríklad kolegovia z SCR technologies vypracovávajú aj špecifikáciu zadania do tendrov. Vyberali by sme zrejme z IT firiem, ktoré robia weby a majú obrat viac ako 500 000 – 600 000 eur. Takéto firmu už majú skúsenosti aj históriu a vedia dobre poradiť.

Dajme tomu, že vás váš súčasný IT partner sklamal a chcete ho vymeniť. Legitímny a niekedy aj nevyhnutný krok. No myslite na to, že ak medzi vami a dodávateľom nastanú trenice, budete mať problém dostať sa k vaším dátam, ktoré treba premigrovať k novému dodávateľovi.

Najmä menšie firmy a freelanceri ich považujú za svoje know-how a dáta vám nebudú chcieť poskytnúť. Pre zákazníka to znamená starosti, stratený čas a ďalšie investície. Freelancer často nemá potrebné odborné a kapacitné možnosti, aby vám poskytol rýchlu a bezproblémovú súčinnosť pri odovzdaní projektu.

Pár praktických rád na záver

Responzivita a rýchle načítanie
Dnes sa e-commerce biznis pomaly, ale isto presúva do mobilov. E-shopy, ktoré sú mobile friendly alebo majú vlastné aplikácie, majú prednosť a náskok pred neresponzívnymi e-shopmi. Podriaďte teda dizajn a technológie vývoju pre mobilné zariadenia. Riešili sme to napríklad pri e-shope fitnes centier Golem, kde užívatelia kupujú vstupy priamo na mieste.

Rýchle načítanie stránky/aplikácie je povinnosťou. Existujú štúdie, že ak sa vaša stránka načítava dlhšie ako 3 sekundy, prichádzate o zákazníkov. Rýchlosť domény si môžete skontrolovať na Pingdom speed test, len si vyberte server testovania v Európe.

Recenzie zákazníkov
Na stránke by ste mali mať aspoň 20 hodnotení od (skutočných) spokojných zákazníkov, ideálne aj s najvyššími možnými hodnoteniami. Noví zákazníci si na tom dávajú veľmi záležať a je to pre nich dôležitá vizuálna pomôcka pri rozhodovaní o nákupe.

Najpredávanejšie produkty
Ľudia sú nerozhodné bytosti. Dajte zákazníkom vedieť, ktoré produkty sú populárne a čo si kupujú iní. Tieto položky sa pri nízkej cene objednávky často ocitnú v košíku.

Cenová citlivosť
Otestujte si cenovú citlivosť – dajte 20 % zľavu na celý e-shop, uvidíte, že sa vám násobne zvýši predajnosť. Myslite aj na typ produktov, ktoré ponúkate. Ide o sezónny tovar? Ak áno, má to vplyv na vašu cenovú politiku?

Odlíšte sa
Ak predávate hobby produkty (športové potreby, umenie, dom & záhrada), pracujte s emóciami. Dobrým príkladom sú koničkári: nenakupujú preto, lebo musia, ale preto, že chcú a môžu si to dovoliť. Ak použijete kvalitné a emotívne obrázky, kde je koničkár s krásnym koňom, garantujeme vám, že sa predaj zvýši. Ľudia radi zaplatia viac, ak budú mať pocit, že produkt je pre nich vhodnejší (že je vyrobený práve pre nich).

Dôležitá analytika
Súčasťou moderného e-shopu musia byť pokročilé analytické nástroje. Google a sociálne siete neustále prichádzajú s novinkami, preto potrebujete váš e-shop veľmi často aktualizovať a pridávať nové funkcionality.

Pokročilé cielenie a kvalitný digitálny marketing by mali byť súčasťou každého e-shopu. Keď agentúra optimalizuje kampane, analyzuje hlavne ziskovosť produktov. A to sa bez presnej hodnoty objednávok robiť nedá.

Autorkou je Simona Kubán, CEO v agentúre SCR interactive, ktorá sa špecializuje na slovenské firmy malej a strednej veľkosti. V agentúre veria na poctivý marketingový výskum prepojený so silným výkonnostným marketingom.

Článok je súčasťou špeciálnej série Digitalizácia biznisu a prechod na online marketing, kde odborníci firmám radia, ako pomocou kvalitného e-shopu a dobrého marketingu zvýšiť tržby spoločnosti. Ďalšie články prinesieme v priebehu septembra. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?