4. októbra 2019

Lapo Elkann je z času na čas zlý chlapec rodiny vlastniacej impérium priemyselných drahokamov. Vnuk Gianniho Agnelliho známeho počas jeho života aj pod prezývkou kráľ Talianska, je plný prekvapení. Ako sám  vyhlásil, padol na úplné dno, ale bez toho by si vraj nevedel vychutnať svoje úspechy.

Lapo je aj dnes jedným z hlavných akcionárov v skupine Exor, ktorá rodine Agnelli/Elkan slúži ako investičná spoločnosť a holdingový vrchol ich podnikov. Rodina vlastní cez Exor podiely vo Fiat-Chrysler, v týždenníku The Economist, v zaisťovni Partner Re a v spoločnostiach skupiny CNH (stavebné a poľnohospodárske stroje). Firmy z rodinného košiara odhadom tvoria viac ako 4 % talianskeho HDP.

Keď je auto staršie ako šofér. Boli sme na návšteve v renovačnej dielni Hollen Oldtimer

Z aktívneho pôsobenia vo Fiate musel Lapo po svojom drogovom škandále v roku 2005 odísť, no sám seba označuje aj dnes za fanúšika automobilky z Turína (veď je jedným z najväčších akcionárov). Lapo si po nútenom odsune z rodinného impéria založil svoj vlastný biznis a pod názvom Italia Independent sa táto spoločnosť zaoberá reklamou, filmovou tvorbou, módnym dizajnom a výrobou okuliarov. Slovo Independent má aj vytetované na svojom predlaktí ako pripomienkku svojej nezávislosti. Ako často hovorieva: „Ľudia si myslia, že som naivný, ale ja som skutočne vybudoval svoje firmy z nuly.“ Naráža tak na fakt, že sa narodil do rozprávkovo bohatej rodiny a verejnosť si môže myslieť, aké úžasné zázemie mal – jednoducho „povolanie vnuk“.

Lapo Elkann a jeho životná cesta

Narodil sa v New Yorku a keď mal 17 rokov, poslal ho dedko Giovanni Agnelli do jednej z fabrík na výrobu skútrov Piaggio. Tam pod pseudonymom Lapo Rossi dva mesiace pracoval na montážnej linke. Pred robotníkmi z továrne sa tváril ako syn montéra z Peugeotu, až ho raz v televízii kamera zachytila po boku jeho deda na zápase ich klubu Juventus Turín. A bolo po utajení.

Po návrate z normálnej 12-mesačnej vojenskej služby skočil priamo do marketingu značky Ferrari v Maranelle. Neskôr študoval v Londýne a tesne po páde dvojičiek mu dedko vybavil ročnú stáž u Henriho Kissingera. Potom opäť už v radoch Fiatu prevzal zodpovednosť za marketingové úlohy a podarilo sa mu prispieť k oživeniu značky spojením automobilizmu a módy – mikiny s historickým logom továrne Fiat.

Séria tragických úmrtí v rodine Agnelliovcov vystrelila bratov Johna a Lapa Elkanovcov do špičkových kresiel impéria. Lapo mal vtedy 26 rokov a na trh uvádzal model Grande Punto. Rýchly životný štýl počas nasledujúcich dvoch rokov a vysoké pracovné nasadenie si vyžiadali svoju daň. V októbri 2005 po troch dňoch v bezvedomí sa Lapo Elkann prebral z predávkovania. Nasledoval pobyt na klinike, kde si odvykala aj Kate Moss, po ktorom sa Lapo vrhol do svojich vlastných aktivít.

Lapo Elkann si skúša okuliare z produkcie jeho značky Italia Independent. Foto: SITA/AP

Spolu s dvoma spoločníkmi zakladá Italia Independent, firmu, ktorá vyrába a distribuuje okuliare. Dnes má viac ako 180 zamestnancov a 15 veľkých predajní v metropolách sveta. Firmu už stihol uviesť na milánsku burzu, no nedávno ju musel kapitálovo posilniť a prijať medzi akcionárov venture kapitálovú spoločnosť Creative Ventures. Tá za 6 miliónov eur získa 25 % akcií.

Zachraňuje priemyselnú architektúru

Vášeň k autám si Lapo v posledných rokoch napĺňa v inom projekte. V Miláne zrekonštruoval ikonickú stavbu čerpacej stanice AGIP z 20. rokov minulého storočia, v ktorej sa na mieru upravujú najrôznejšie autá z produkcie skupiny Fiat. No nielen autá, ale aj lietadlá či chladničky. Ako vraví Lapo, v Garage Italia spájame odvetvia, ktoré sa nikdy predtým nezdali spojiteľné.

Vyrába textilné etikety. Prvý rok zarobil 40-tisíc korún, dnes má tržby viac ako 1,6 milióna eur

Nedávno sme mali možnosť Lapa Elkanna vidieť na Veľkej cene Talianska, kde v depe stajne Ferrari oslavoval víťazstvo ich jazdca Charlesa Leclerca. Bolo vidno, že chuť do života tomuto dedičovi impéria nechýba a zároveň nemal zjavne problém sa družiť s „obyčajnými“ mechanikmi. Hádam sa už nebude nikdy musieť odrážať od dna.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk