28. augusta 2018

Jeden z najobľúbenejších mokov, voňavá káva, sa teší obľube v domácnostiach i na pracoviskách. A na rovinu si to priznajme, mnohí bez nej nedokážeme ráno prežiť ani minútu. A tak sme sa porozprávali s Marekom Fajčíkom, majiteľom pražiarne kávy EBENICA COFFEE, ktorý nám okrem iného prezradil i to, ako si pripravíte chutnú kávu nielen doma, ale tiež vo firme. 

Kultúra pitia kávy sa podľa slov majiteľa spoločnosti EBENICA COFFEE v posledných rokoch na Slovensku posúva výrazne dopredu. Ľudia sú totiž rozcestovanejší a viac sa zaujímajú o to, čo jedia a pijú. „Tak, ako chlieb chutí najlepšie priamo od pekára, tak aj káva chutí najlepšie priamo od pražiara,“ hovorí Fajčík pre Forbes.sk.

Keď záľuba prerastie do biznisu

Počiatočným impulzom pre vznik EBENICA COFFEE bola inšpirácia zo zahraničia. Marek Fajčík v rámci zamestnania veľa cestoval, a vďaka tomu mal možnosť ochutnať kávy kvalitnejšie, ako v tom čase ponúkal slovenský trh. A práve tento čierny mok sa stal jeho záľubou, kupoval a ochutnával produkty európskych pražiarní, a mnohé dokonca i sám navštívil.

Káva a tvrdý metal? Mad Drop

Postupom času to ale prerástlo do myšlienky venovať sa káve na profesionálnej úrovni. „Prvotný nápad dovážať niektorú zo zahraničných značiek na Slovensko veľmi rýchlo vystriedala myšlienka založiť si vlastnú značku kávy. A tak v roku 2009 vznikla EBENICA COFFEE,“ spomína na začiatky.

Dnes túto značku poznajú ľudia na Slovensku i v zahraničí, čomu evidentne pomohlo i vysoké hodnotenie v medzinárodnej súťaži Coffee Review. Tam sa kávy EBENICA zaradili medzi najlepších 10 espresso káv Európy.

káva ebenica coffee marek fajčík
Marek Fajčík, majiteľ pražiarne EBENICA, ktorá sídli v Modre. Foto: archív EBENICA COFFEE

Spoločnosť svoju pôsobnosť začínala v čase vrcholiacej finančnej krízy, takže podľa slov Mareka Fajčíka by to nešlo bez dávky vášne, viery a nadšenia. Podarilo sa mu však skĺbiť finančný kapitál s výberom vhodných ľudí, ktorí mu pomohli s rozvojom firmy. Aj preto aktuálne rastú rýchlejšie ako trh. Nadobudnuté financie reinvestujú do rozvoja spoločnosti, čo im prináša stabilitu, a zvládajú tak i export do ďalších krajín.

Od ananásu po zázvor. Káva môže mať 110 chutí a o väčšine ani netušíte

Konkurencia v kávovom biznise na Slovensku rastie, no v EBENICA COFFEE si s tým ťažkú hlavu nerobia. Sú totiž presvedčení, že najlepšie je ísť vlastnou cestou. Marek Fajčík hovorí, že káva je úžasne globálnou záležitosťou. Zelené kávové zrná nakupujú z celého sveta – Južnej Ameriky, Karibiku, Ázie i Afriky.

A toto nám majiteľ značky EBENICA porozprával o kávových tipoch a trendoch:

  • Výber kvalitnej kávy

Tú najlepšiu kvalitu dosiahnete podľa slov Mareka Fajčíka tak, že si kúpite čerstvú kávu priamo z pražiarne. Tam vám totiž vedia povedať viac o jej pôvode a čerstvosti praženia. „Vyhnete sa tak kúpe mačky vo vreci,“ usmieva sa. Tak, ako si od odborníka necháme poradiť pri kúpe vína, by sme si mali nechať poradiť aj pri kúpe kávy.

Dôležitým faktorom je i výber kávy podľa obľúbeného spôsobu prípravy – tu vám opäť najlepšie poradí pražiar, ktorému poviete, ako si kávu zvyčajne pripravujete. Nielen samotný druh kávy, ale aj spôsob prípravy ovplyvní jej chuť (sladkosť, horkosť, kyslosť), a tým i celkový zážitok z jej pitia. „Inak chutí káva z Brazílie, inak z Etiópie. A chuť kávy výrazne ovplyvňuje aj spôsob jej praženia,“ dodáva majiteľ EBENICA COFFEE.

  • Príprava kávy v pohodlí domova

Po správnom výbere kávy a jej vhodnom skladovaní je podľa Mareka Fajčíka dôležité, aby ste pri každom spôsobe prípravy dodržiavali určité pravidlá a odporúčané postupy.

Chutnú kávu si môžete pripraviť i doma. Naučte sa správny spôsob jej prípravy a ten dodržujte. Foto: archív EBENICA COFFEE

„Či už si kávu pripravujete na espresso kávovare, filtrujete, alebo robíte cez moka kávovar, z každej prípravy viete dostať kvalitnú kávu, ktorá je chutná i zdraviu prospešná,“ dodáva Fajčík.

  • Instantná káva

„Myslím si o nej to isté, čo si myslia milovníci kvalitného čaju o tom granulovanom či kuchári o instantnej zemiakovej kaši,“ hovorí majiteľ EBENICA COFFEE. A instantnú kávu jednoducho neodporúča piť.

  • Čierny mok vo firme

Dnes je podľa slov Mareka Fajčíka jednoduché priniesť výbornú čerstvú kávu a komplexné zabezpečenie kávovaru do malej firmy i do veľkej korporácie. Podľa medzinárodných štúdií je práve tento voňavý mok jedným z najlepších zamestnaneckých benefitov.

EBENICA COFFEE chodí do firiem robiť degustácie a vyberá tie kávy, ktoré ich zamestnancom najviac chutia. „Ruka v ruke s výberom kávy ide kvalitný kávovar a jeho pravidelný servis. Káva, kávovar a servis sú tri piliere, na ktorých stojí kávová kultúra vo firme,“ hovorí.

  • Kávove trendy

Stúpajúcim trendom vo svete i na Slovensku je práve nakupovanie kávy v pražiarni, a nie v supermarkete. Ľudia chcú poznať, z akej oblasti i od akého farmára ich káva pochádza. Rovnako skúšajú rôzne metódy jej prípravy.

„Káva už dávno nie je len obyčajným nositeľom kofeínu, ale celodenným spoločníkom, na ktorý sa tešíme doma, v práci i pri stretnutiach s priateľmi v obľúbenej kaviarni,“ dodáva majiteľ spoločnosti EBENICA.

Hlavná foto: Pixabay