6. apríla 2020

Rozbiehajúca kríza dopadla na letecké spoločnosti medzi prvými. Vlády žiadajú o kapitál na preklenutie obdobia, kým lietadlá stoja na zemi, prosia o odpustenie daní či predpisov, počas “nelietania”. To je však len začiatok.

Štvrť bilióna, teda 252 miliárd dolárov. Taký by mal v tomto roku byť pokles tržieb leteckých spoločností na celom svete v súvislosti s pandémiou Covid-19. Vyčíslila ho ešte pred koncom marca analýza leteckej asociácie IATA.

Exkluzívna reportáž z New Yorku:
Nemocnice sú preplnené a takmer dva milióny ľudí bez práce

Letecké spoločnosti majú väčšinou peňažné rezervy na menej než tri mesiace. Odhady IATA hovoria, že príjmy na „pasažiero-kilometre“ (tzv. RPK) klesnú v roku 2020 medziročne o viac ako 38 percent.

Lietanie má vysoké fixné a „nízkovariabilné“ náklady, tvoria až 49 celkových nákladov (najmä výdavky na lízing, poistenie a údržbu). Výpadok príjmov od pasažierov tak spôsobí, že letecké spoločnosti veľmi rýchlo spália všetky likvidné rezervy.

Reklama

Mínus 61 miliárd za štvrťrok

Podľa Bloombergu sa len za druhý štvrťrok 2020 predpokladá, že sektor schudobnie o 61 miliárd dolárov. Len refundácie za zrušené lety sa odhadujú na 35 miliárd dolárov.

Situácia v letectve pritom bola zložitá aj bez epidémie. Rok 2019 znamenal koniec pre 178 rokov starého operátora Thomas Cook z Británie alebo Aigle Azur, pred piatimi rokmi druhú najväčšiu leteckú spoločnosť vo Francúzsku.

Je preto možné, že následkom ekonomickej mizérie vyvolanej epidémiou, sa trh vyčistí a prežijú len najsilnejšie spoločnosti. Letectvo je však špecifické, o záchranu sa preto budú snažiť nielen investori, ale aj vlády, s cieľom zachrániť vlajkové spoločnosti.

Cena ropy klesá na rekordne nízke hodnoty.
Naposledy toľko stála v roku 2002

Príkladom môže byť Dubaj, ktorého vláda kapitálovo podporí spoločnosť Emirates. Ako uvádza thenational.ae, má letecký prepravca pre púštny štát strategický význam. Vďaka leteckej preprave sa stal najväčším leteckým uzlom na svete.

Emirates zamestnávajú viac ako 105-tisíc ľudí, ktorí pristúpili na zníženie platov o 25 až 50 percent. Vláda nešpecifikovala výšku finančnej podpory, no je jasné, že v tomto prípade je možné povedať „sky is the limit“. V štvrtok 2. apríla Emirates  oznámili, že 6. apríla obnovia lety do Londýna, Frankfurtu či Paríža, Bruselu či Zürichu – najprv vraj jednosmerne…

Lietadlá parkujú, obloha je prázdna

Odpoveďou na situáciu bolo u mnohých prepravcov zaparkovanie lietadiel. Jedným z nich je tretí najväčší lowcost prepravca na svete Easyjet. Jeho lietadlá boli 30. marca 2020 celoplošne uzemnené až do odvolania. Do 29. marca vykonali 650 takzvaných repatriačných letov, domov priviezli 45-tisíc cestujúcich.

Rovnaké rozhodnutie prijal aj najväčší nízkonákladový prepravca Ryanair. Na firemnom twitteri 30. marca oznámil, že predlžuje uzemnenie lietadiel do 9. apríla. Šéf Ryanairu Michael O´Leary sa vyjadril, že na základe skúseností z Číny sa dá predpokladať, že plný letový plán sa nepodarí obnoviť zrejme ani v máji.

Ku koncu marca dosahoval výpadok leteckej prepravy okolo 40 percent, na zemi bolo okolo 8 500 lietadiel. V USA poklesol počet pasažierov podľa údajov bezpečnosti letovej prevádzky až o 87 percent.

Niektoré spoločnosti by si mohli pomôcť, ak sa dokážu rýchle preorientovať na cargo. Je však pravdepodobné, ako píše publicista o letectve Dean Donovan na Forbes.com, že lietanie už nikdy nebude rovnaké.

Súčasný objem prepravy sa vráti možno o tri až o päť rokov a ceny asi až o ďalší rok neskôr. Celková podoba letectva však už vtedy bude iná: iné budú počty pracovných ciest, iné dovoleniek, zmenia sa používané typy lietadiel, inak bude vyzerať mapa prepojení, či podiel lowcostových alebo charterových spoločností.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?