17. januára 2020

Lucia Cangárová sa počas materskej dovolenky pustila do vlastného biznisu. V značke Boboo prináša látkové plienky a ďalšie produkty s originálnymi motívmi, ktoré vznikajú v spolupráci so šikovnými slovenskými umelkyňami. Aj keď čaká ďalšie dieťa, podnikania sa neplánuje vzdať.  

Získala ochrannú známku

„Tieto dva roky ubehli ako voda. Hlavnou prioritou bolo udržať značku na slovenskom a českom trhu,“ začína rozprávanie Lucia. Od posledného rozhovoru, ktorý sme spolu viedli v máji 2018, sa v jej biznise udialo niekoľko zmien. V prvom rade usilovne pracovala na získaní ochrannej známky, ktorú sa jej vlani podarilo nadobudnúť. Označuje to za splnenie ďalšej méty, ktorú si v podnikaní určila.  

Firmy sa nesmú pýtať na plány s materstvom. Ženská diskriminácia aj tak potichu prechádza

Ďalšou z jej priorít bolo predstaviť trhu a zákazníckej základni nové motívy, ktoré v značke Boboo zdobia látkové plienky, detské body, tričká či plienkové osušky, a snažiť sa byť konkurencieschopná. Biznis Lucia buduje počas rodičovskej dovolenky, preto je pre ňu najväčšou výzvou nájsť popri všetkých ostatných povinnostiach týkajúcich sa materstva čas na to, aby Boboo fungovalo správne, malo neustále spokojných zákazníkov a pozitívnu spätnú väzbu.   

Lucia pretvára obyčajné látkové plienky na takéto originálne kúsky. Foto: archív Lucie Cangárovej (LC)

Lucia priznáva, že je pre ňu najväčšou odmenou, keď od nej ľudia produkty nakupujú opakovane a radi sa vracajú. „Je to jasná odozva, že sú spokojní a svoju prácu robím dobre,“ konštatuje. Dodávateľov produktov má z Trenčína, Nitry a Košíc. 

Ani postupom času nechcela upustiť od podpory domáceho trhu a malých firiem. Koniec koncov sama veľmi dobre vie, čo všetko to so sebou prináša, keď chcú malí a poctiví podnikatelia prežiť. „Oveľa viac si vážim prácu týchto ľudí,“ dodáva majiteľka Boboo. 

Spolupracuje so slovenskými umelkyňami

Lucia naposledy počas rozhovoru v roku 2018 spomínala, že na tvorbe motívov pre produkty značky spolupracuje s rôznymi umelkyňami. Za uplynulé dva roky sa jej otvorili brány k ďalším zaujímavým ľuďom. S kaligrafičkou Frederikou Fačkovcovou vytvorila plienku s nápisom „Si to najlepšie, čo ma v živote stretlo“, Katarína Králiková z projektu pod názvom Vanilkový kaktus design sa zase podpísala pod viacero motívov produktov a limitovanú edíciu Máj pripravila Lucia s pomocou grafickej dizajnérky a ilustrátorky Silvie Boorovej. V podpore slovenských umelkýň vo svojom biznise pokračuje.  

Prečo ženy zarábajú menej? Je to daň za materskú

Okrem nových spoluprác, ktoré majiteľka Boboo nadviazala, taktiež za uplynulé obdobie predstavila novinku. Ide o takzvanú míľnikovú plienku, na ktorú sa počas nášho posledného rozhovoru ešte len pripravovala. Ide o plienku, na ktorej môžu rodičia zaznamenať rast svojho potomka. Prečo stavila práve na tento produkt? Postrehla totiž, že je mimoriadne populárny mimo Slovenska. „Pri prezeraní rôznych instagramových účtov som si všimla, že prevažne zahraničné blogerky fotia svoje bábätká na míľnikových plienkach alebo dekách,“ vysvetľuje Lucia. 

Keď videla, ako sa tomuto druhu produktov v zahraničí darí, začala sa pohrávať s myšlienkou, že by ich priniesla aj na domáci trh. V tom čase zistila, že žiadni predajcovia podobné veci neponúkajú. „Bolo rozhodnuté. Oslovila som šikovnú Katarínu Králikovú a dizajn bol na svete,“ dopĺňa. Odkedy tieto produkty zaradila do ponuky Boboo, tešia sa veľkému záujmu zákazníkov.  

Do ponuky Boboo pribudla míľniková plienka, na ktorej rodičia môžu zaznamenať rast svojho potomka. Foto: archív respondentky

S míľnikovými plienkami sa Lucia nesústredila iba na slovenský trh. Okrem domácej verzie ponúka tieto produkty aj v českom jazyku. Kde sa jej darí viac? „Na začiatku bola väčšia časť objednávok z Českej republiky,“ prezrádza Lucia. Momentálne je to podľa nej ale vyrovnané a dokonca začínajú prevažovať objednávky zo Slovenska.  

To pripisuje okrem iného aj tomu, že v susednej krajine má Boboo väčšiu a silnejšiu konkurenciu. Viacero firiem podľa nej začalo vyrábať podobné, alebo dokonca identické produkty. Z toho dôvodu sa pustila i do vybavovania ochrannej známky. „A budem pokračovať s touto ochranou aj naďalej,“ dopĺňa. 

Opäť nastúpi na materskú dovolenku

Vo filozofii značky Boboo má Lucia viac než jasno, komentuje ju slovami: „V dnešnej dobe by mala kvalita prevažovať nad kvantitou.“ Najväčších úspechom by podľa nej bolo, keby sa zákazníci naučili podporovať malé a hlavne slovenské firmy. Zdôrazňuje, že za každým takýmto podnikom treba hľadať konkrétneho človeka či rodinu, ktorá si pomocou podnikania plní svoje malé i veľké sny. V súkromnom živote preto sama volí domáce produkty a synovi kupuje oblečenie slovenských značiek.  

Okrem e-shopu prezentuje Lucia značku Boboo aj na sociálnych sieťach. Akú úlohu zohrávajú tieto média v jej biznise? „Vďaka Instagramu a spoluprácam so slovenskými a českými blogerkami sa mi podarilo značku rozbehnúť. Trúfam si povedať, že vďaka tejto sieti sa Boboo posunulo dopredu a môže fungovať,“ hovorí.  

Podľa nej je najlepšia reklama tá, ktorá zákazníkom ukáže, ako produkty reálne používajú ďalší ľudia pri vlastných deťoch. Tým poukazujú na ich kvalitu a dávajú najavo svoju spokojnosť. „Instagram je skvelá forma reklamy, dnes asi najúčinnejšia,“ dodáva Lucia.  

V najbližšom období čaká majiteľku Boboo ďalšia výzva. V marci 2020 by mala totižto nastúpiť na ďalšiu materskú dovolenku. Na fungovaní značky nechce zatiaľ nič meniť, i pri ďalšom potomkovi plánuje svoj biznis posúvať vpred. „Je to záľuba,“ vraví s úsmevom. Značkou si aktívne vypĺňa voľný čas popri starostlivosti o rodinu a predstavuje pre ňu únik do pracovného sveta. Vďaka tomu prichádza na iné myšlienky. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk