29. septembra 2020

Robila inštruktorku lyžovania v Jasnej, keď začala kresliť svoje prvé dizajny na tričká s horskou témou. Pred šiestimi rokmi tak vznikla značka oblečenia Snowflake, za ktorou stojí Anna Hlinková.

Pochádza z Liptovského Mikuláša a v súčasnosti žije v Martine, kde sa aj napriek korona kríze rozhodla v júni otvoriť concept store s názvom Melón, v ktorom okrem vlastnej značky ponúka aj produkty iných slovenských a českých výrobcov.

Ako správna Liptovčanka miluje hory, ktoré sa stali zásadnou inšpiráciou pre vznik značky Snowflake Clothing. Podľa návodov na Youtube sa učila ovládať grafické programy. Trvalo jej asi pol roka, kým vytvorila prvý dizajn.

Ako môžete v čase koronavírusu zachrániť svoj biznis?
Tu je 5 oblastí, kde si viete pomôcť sami

Keď sa potom rozhodla ukázať svoju tvorbu na tričkách prostredníctvom sociálnej siete, posmelili ju pozitívne reakcie. „Tie tričká neboli dokonalé, keď sa na to pozriem spätne. Ale vtedy to bolo maximum, čo som mohla spraviť,“ vraví sebakriticky Anna Hlinková.

Začínala v podstate bez rozpočtu s kusovou výrobou. Vtedy bol Snowflake skôr vedľajšou aktivitou, ktorej sa venovala po nociach. Jej zákaznícku základňu tvorili prevažne kamaráti. „Mám zákazníkov, ktorých mám šesť rokov a prešli si celým vývojom značky a veľmi si ich vážim,“ vraví podnikateľka. Značke sa začala venovať naplno po narodení dcéry v roku 2016.

Ukázať sa svetu

Zásadný moment prišiel po roku fungovania s ponukou prezentovať značku na pretekoch Liptov Ride v Jasnej. Vedela, že je to dobrá príležitosť osloviť nových zákazníkov, no vyžadovalo si to investíciu 10-tisíc eur do tovaru aj prezentačného stánku.

Vtedy jej pomohol manžel Michal. „Za to som mu veľmi vďačná, lebo by sa to rozbiehalo pomaly. Povedal, že mojej myšlienke dôveruje a že ma podporí. Videl v tom potenciál. Bol to vtedy pre mňa veľký obnos peňazí a bála som sa,“ vraví Anička, ktorá od tohto momentu začala vyrábať pod značkou Snowflake produkty v stovkách kusov.

Snowflake Clothing, šiltovka, ručne maľovaná
Pre značku Snowflake Clothing ručne maľuje šiltovky Romana Kopecká. Namaľovala pre nich už vyše 400 šiltoviek, pričom každý kus je originál. Foto: Archív Snowflake Clothing

Zásadná bola pre Snowflake Clothing aj účasť na festivale Grape v roku 2017, kde potešili rozpálených návštevníkov festivalu Chladenými tričkami. Tie chladili v chladničke a počas festivalu mali ľudia možnosť prísť si dať tričko hocikedy opäť zachladiť.

„Značka nie je len o tom, že máme radi hory, sneh a športy, ale je to aj o tom, že každý sme výnimočný, ako také vločky. Jedinečnosť nás všetkých spája. Be unique, be snowflake,“ vysvetľuje nadšená podnikateľka.

Opustila manažérsku pozíciu.
Teraz v Londýne tvorí unikátne módne doplnky harness

Silnú základňu zákazníkov má na Liptove, Turci a v Bratislave, ale čoraz viac prichádzajú objednávky aj z Českej republiky. „Sú to športovci a ‚vločkofili‘, ktorí milujú zimu a sneh. Sme taká komunita, ktorá odratúva minúty, kým začne zima. Páči sa mi, že takýchto ľudí môžeme spájať cez naše oblečenie,“ priznáva podnikateľka, ktorá by so značkou Snowflake Clothing rada prerazila aj na zahraničných trhoch.

Šťavnatý kúsok dizajnu

Snowflake pomaly rástol, keď zistili, že potrebujú priestory, kde by mohli produkty skladovať. Zároveň sa vynorila otázka, prečo by ten priestor nemohol slúžiť aj ako obchod. Rozhodli sa pod jednu strechu prizvať aj spriatelené značky ako Ľúbené, Čapica či Mellow a vytvoriť v Martine concept store s názvom Melón.

Nečakane im však plány narušila koronakríza. „Mali sme otvárať na začiatku apríla. Do detailov sme to mali premyslené a do toho bum! Všetko sa zavrelo. Išli sme bývať na chatu do Jasenskej doliny na mesiac a pol a začali sme šiť rúška,“ spomína Anna.

Žiadaným produktom Snowflake Clothing sú športové čelenky. Foto: Snowflake Clothing

Prirodzene potom prišli úvahy, či v neistej dobe budú pokračovať vo svojom pláne otvoriť kamennú predajňu. „Nevedeli sme, čo bude na druhý deň. Keď sme to vzdávali, tak Matovič povedal, že otvára obchody do 300 štvorcových metrov,“ vraví podnikateľka.

„Manžel išiel zariaďovať predajňu, ja som obvolávala všetky značky a pustili sme sa do toho. Boli sme na polceste a dali sme do toho veľa peňazí, takže už by sme ani nespali, keby sme neotvorili minimálne na mesiac,“ vraví s humorom.

Melón napokon otvorili 1. júna a ani po štyroch mesiacoch fungovania podnikavú športovkyňu neopúšťa nadšenie a má odvážne plány. „Doniesli sme do Martina niečo nové. Som rojko a chcela by som päť takýchto Melónov. Čoskoro by som chcela otvoriť ďalší v Liptovskom Mikuláši a Trenčíne. Zaoberám sa tým, aby bolo možné si ich odkúpiť ako franšízu,“ prezrádza.

Mladá podnikateľka hľadí do budúcnosti cez nové možnosti a riadi sa heslom, že sa netreba vzdávať, a keď je najhoršie, treba sa na to vyspať. „Boli situácie, keď som bola zacyklená a nedarilo sa mi, ale vytrvalosť je najdôležitejšia. Keď vieš zhmotniť myšlienku,  je jedno, či sa ti to podarí o rok alebo dva,“ uzatvára Anna Hlinková.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?