8. novembra 2021

Košická spoločnosť Horti, ktorá dováža, balí a distribuuje ovocie i zeleninu a pestuje kapustu pre vlastnú výrobu kvasenej pochúťky, sa tento rok zaradila k oceneným firmám v súťaži Diamanty slovenského biznisu. V pandemickom roku 2020 jej tržby narástli o takmer 24 percent na 12,3 milióna eur. Do konca roka chce tiež dokončiť výstavbu nového závodu na výrobu kvasenej kapusty a čalamád v Maďarsku.

Súťaž Diamanty slovenského biznisu každoročne vyhlasuje 12 najúspešnejších a zdravo rastúcich slovenských firiem v kategóriách Bratislava, Západ, Stred a Východ. Firma Horti v nej v kategórii za východné Slovensko získala tretie miesto.

Majiteľ firmy Tibor Horváth pre Forbes.sk porozprával nielen o začiatkoch podnikania, ale aj o ďalších plánoch. „Moja práca ma baví a rovnako sú nastavení aj ľudia vo firme, chceme rásť.“

Tibor Horváth počas slávnostného gala večera Diamanty slovenského biznisu. Foto: Marek Mucha

Začiatky firmy Horti, ktorá vlani zamestnávala viac ako 100 ľudí, siahajú do roku 2007. V úvode podnikania firma kvasenú kapustu nakupovala z Poľska a na Slovensku ju balila a predávala. Čoskoro však začala s výrobou vlastnej kvasenej kapusty. Biznis rástol a aktivity firmy aj portfólio jej produktov sa rozšírili. Ich najväčším trhom však naďalej zostáva Slovensko.

Horti sa netají svojou ambíciou stať sa jednou z top slovenských spoločností v oblasti predaja čerstvého ovocia a zeleniny a nadnárodným výrobcom kvasenej kapusty. Aj keď vlani a tento rok počas kovidových obmedzení zaznamenali výpadok tržieb v oblasti gastrosegmentu, nahradili ho priamym zásobovaním maloobchodných prevádzok.

Reklama

Ako sa to začalo

Firma vznikla v roku 2007. Aké boli začiatky vášho podnikania?

Začínal som v otcovej firme, ktorá sa venuje veľkoobchodu ovocia a zeleniny, to bolo asi v roku 2000. Pracoval som popri štúdiu. Odkedy sme (v roku 2004, pozn. red.) vstúpili do EÚ, hlávková kapusta bola stále lacná a nevedeli sme, čo s ňou. Tak mi napadlo, že by sme mohli nakladať, kvasiť a baliť kyslú kapustu.

V 2007 som založil Horti, kúpil som prvú baliacu linku. Najskôr som kyslú kapustu kupoval z Poľska a balili sme ju na Slovensku. Podnikali sme v Košiciach, neskôr sme začali kapustu kvasiť sami v prevádzke v Bzenove pri Prešove.

Poďme do súčasnosti, o 14 rokov neskôr. Aktuálne už staviate nový závod na výrobu kvasenej kapusty a čalamád v maďarskej obci Hidasnémethy (asi 30 km južne od Košíc, pozn. red.). Ako ste na tom s prácami?

Beží výstavba. Ide o cezhraničný projekt, kde funguje spolupráca medzi slovenskou a maďarskou stranou.

Investícia do závodu

Aká veľká bola investícia do závodu?

Investícia je okolo 1,2 milióna eur, z toho 70 percent je spolufinancovanie štátu.

Prečo ste sa rozhodli postaviť ju v Maďarsku a nie na Slovensku?

Už viackrát sme sa pokúšali dostať s našimi produktmi na maďarský trh a veríme, že keď bude závod v Maďarsku, bude to pre nás ľahšie.

Rast aj počas pandémie

Firma úspešne zvládla aj obdobie covidových obmedzení. Vďaka čomu vám rástli tržby?

Prevzali sme na priame zásobovanie asi 220 predajní Coop. Už skôr sme mali nejakých 350 maloobchodných predajní, takže celkovo sme mali nejakých 570 obchodov na priame zásobovanie, sú to predajne od Fresh cez Coop či CBA, hlavne na východe Slovenska.

Spoločnosť, ktorá zakladá svoj biznis na kvasenej kapuste, rastie. Foto: archív spoločnosti Horti

Ako sa podľa vašich skúseností správali zákazníci počas pandémie?

V obchodoch ľudia šaleli. Predávali sa hlavne potraviny, ktoré sa dajú uskladniť, ako zemiaky či cibuľa. Dopyt bol vysoký.

Zmenili sa nákupné návyky

Dalo by sa povedať, že ľudia začali aj pod vplyvom pandémie viac nakupovať zdravé potraviny?

Určite sa ľudia začali zdravšie stravovať. Pomohlo aj to, že sa o tom veľa píše v médiách, na sociálnych sieťach. A vidno to aj na spotrebe či nákupných zvyklostiach. Vo veľkom sa predávajú napríklad šaláty, ktoré sa predtým až v takom množstve nepredávali, rukola, rôzne šalátové mixy, výhonky a podobne. Na začiatku pandémie napríklad z pultov na nejaký čas zmizol zázvor, citrón, cesnak… A ceny leteli hore. Na druhej strane však gastrosegment úplne vyhorel…

Aký podiel z tržieb vám dovtedy generovalo gastro?

Reklama

Bolo to okolo 30 percent a kleslo to asi na päť percent. Zvyšok tvoril maloobchod. Gastro sa medzičasom začalo pomaly spamätávať, ale ako vidíme, teraz sa situácia opäť zhoršuje. Uvidíme, čo to prinesie.

Jediná cesta je hore

Aktuálne dokončujete aj webstránku a e-shop. V akej fáze je tento projekt?

Čo sa týka e-shopu, ten už je pripravený. Ale v septembri sme menili softvér hlavne preto, že sa u nás všetko menilo z offline módu do online. Bolo to veľa práce, ale museli sme to spraviť, hlavne kvôli aktuálnym údajom, ktoré sa týkajú skladových zásob.

Takže roky 2020 a 2021 vám dali poriadne zabrať…

Áno, ale my sme vo firme nastavení na rast, na expanziu. Rástli by sme aj keby nebol covid. Jediná cesta je hore. Stále chceme rásť.

V roku 2020 vaše tržby narástli o 24 percent. Viete už odhadnúť, aký bude rok 2021?

Rastieme ďalej, naším plánom bol rast okolo 20 percent, to sa asi nepodarí. Ale okolo 10 – 12 percent to bude určite. Stále máme rezervy a je čo zlepšovať.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?