8. mája 2020

Každý deň netrpezlivo kontroluje poštu, ale výsledok je stále rovnaký: nič, nič a nič. Na dlhý list nedostáva Michael Cullen žiadnu odpoveď. Nadáva na to, no s odstupom času sa práve nulová reakcia ukáže ako požehnanie pre biznis, vďaka ktorému sa podnikavý Američan zapíše do histórie.  

Michael Cullen je totižto „vynálezcom“ supermarketu. Ten prvý otvoril v roku 1930 v opustenej garáži, ktorú si prenajal na rohu 171. ulice a Jamaica Avenue v newyorskej štvrti Queens 

Zrodenie kráľa

Názov legendárnej štvrte odkazuje na kráľovnú a k nej patrí kráľ – v tomto prípade Kráľ Kullen. Pod názvom, ktorý vychádza z priezviska zakladateľa, funguje reťazec supermarketov King Kullen v Spojených štátoch amerických do dnešného dňa. V porovnaní s konkurenciou síce nie je najväčší, no prvenstvo mu už nikto vziať nemôže.  

Za prvým supermarketom na svete stojí Michael Cullen. Foto: Forbes Česko/King Kullen

Týmto prvenstvom sa pritom mohla chváliť spoločnosť Kroger Stores. Pre ňu Cullen pracoval, keď ho napadla prevratná inovácia: nový typ samoobslužného obchodu s dostupnými cenami, ktoré by mali zaručiť veľké objemy tovaru so samostatnými oddeleniami pre rôzne typy produktov, prepracovaným marketingom a množstvom miest na parkovanie.  

Svoj koncept spísal Cullen do šesťstranového listu a poslal ho prezidentovi spoločnosti Kroger. „Podľa môjho názoru by takýto obchod mohol dosiahnuť až desaťnásobne väčší zisk oproti bežným prevádzkam,“ písal v ňom. 

Následné čakanie na odpoveď bolo dlhšie, než na aké si zvykli ľudia čakajúci v radoch vtedajších obchodíkov, v ktorých predavač za pultom plnil požiadavky jedného jediného zákazníka. Vlastne to bolo ešte horšie. Nakupujúci si síce rad vystáli a tovaru sa dočkali, no Cullenova korešpondencia zostala bez odpovede.  

Dvakrát skrachovala a vyhlásila bankrot. Následne zarobila milióny dolárov na spreji proti zápachu

Syn írskych prisťahovalcov bol aj napriek tomu o svojej vízii pevne presvedčený. U Krogera dal výpoveď a nápad zrealizoval na vlastnú päsť v opustenej garáži. Muž s prenikavým pohľadom nanosil do vypratanej garáže nielen potraviny, ale tiež hygienické potreby či príslušenstvo do automobilov. V supermarkete „číslo jedna tak bolo v ponuke zhruba tisíc položiek.  

K rozkvetu nákupnej ríše paradoxne prispela i hospodárska recesia, do ktorej sa otvorenie obchodu trafilo. Stávka na pohodlný, no predovšetkým lacný nákup, nemohla nefungovať. Zatiaľ čo ostatných podnikateľov ekonomická kríza dusila, Cullen so svojím zámerom expandoval.  

Dobová ponuka King Kullen z roku 1933. Foto: Forbes Česko/In The Vintage Kitchen

Počas šiestich rokov od otvorenia premiérového obchodu zasvietila značka King Kullen na 17 ďalších supermarketoch, ktorých obrat predstavoval šesť miliónov dolárov.

Štart dynastie Trumpovcov?
Starý otec prezidenta dodával druhom Jacka Londona pijatiku a dievčatá

Situované boli spravidla v priestoroch bývalých fabrík či skladov na okrajoch miest, pri ktorých sa dalo ľahko a zadarmo parkovať. Interiér bol účelne jednoduchý a počet obsluhujúcich zamestnancov bol zredukovaný na nevyhnutné minimum. Novinkou bolo tiež zavedenie nákupných košíkov.  

Prvá konkurencia

Koncept bol úspešný a zároveň ľahko napodobiteľný. Zarovno s originálom tak začali vyrastať i supermarkety iných spoločností. Patrila k ním samozrejme aj firma, ktorej prezident neuznal Cullenov list hodným odpovede.

Už v roku 1936 stálo v 85 amerických mestách 1 200 supermarketov a zo Spojených štátov amerických sa nákupné svätostánky šírili do celého sveta. Do Československa dorazili s oneskorením, v ceste im totiž stála železná opona.  

Takto vyzerali obchody pred príchodom supermarketov King Kullen. Foto: Forbes Česko/In The Vintage Kitchen

Za prvý supermarket v Československu je označovaný veľkoobchod Mana, ktorý bol otvorený 6. júna 1991 v Jihlave. Dnes to znie neuveriteľne, ale podľa pamätníkov chodili do Many zájazdy až zo Slovenska. Mimochodom, v rovnakom objekte sa obchod stále nachádza, teraz v ňom svoj tovar ponúka reťazec Albert.  

Muž bez konkurencie:
Ako Malcolm Forbes vybudoval z malého vydavateľstva známu značku

Dobytie sveta Michael Cullen nezažil. Zomrel náhle v roku 1936 po operácii slepého čreva. Vdova po zosnulom manželovi biznis prebrala a v 21. storočí ho prevádzkuje už štvrtá generácia Cullenovcov. Slušný úspech na to, že jeho list skončil v koši!  

Autorom článku je redaktor Forbes Česko Filip Saiver

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?