4. mája 2020

Štart dlho očakávaného dokumentu o jednej z najúspešnejších sponzorských spoluprác všetkých čias presunuli Netflix a televízia EPSN po záplave žiadostí od divákov na moment, keď v USA práve vrcholila epidémia. Prináša príbeh o časoch, keď americký sen ešte fungoval.

Prvé dve časti desaťdielneho seriálu sa venovali spomienkam Jordanových spoluhráčov z 90. rokov, ako boli Scottie Pippen, Dennis Rodman, či koučovi Philovi Jacksonovi. Cez víkend prišlo na biznisovú časť príbehu prvého športovca, ktorý sa stal globálnym biznisovým fenoménom.

Podstatou všetkého boli dva slogany: „Je to o topánkach“ (It´s Gotta Be The Shoes) a „Buďte ako Mike“ („Be Like Mike“).

Kanye West je miliardár – tiež vďaka teniskám.
A už ani nemusí hodnotu svojho majetku preháňať

Značka Nike vždy patrila medzi najväčších Jordanových sponzorov – aj z finančnej, aj z marketingovej stránky. Od prvého podpisu sponzorskej zmluvy v roku 1984 mu podľa prepočtov amerického Forbesu celkovo zaplatila 1,3 miliardy dolárov. Z basketbalistu urobila spoločenskú ikonu.

Ide o najlukratívnejšiu sponzorskú spoluprácu všetkých čias, ale asi aj o tú najefektívnejšiu. Jordan totiž z firmy, ktorá bola trochu na okraji, pomohol vybudovať jednu z najväčších a najhodnotnejších značiek spotrebného tovaru na svete.

Stodesať centimetrov bola výška skokov Michaela Jordana v najlepších sezónach jeho kariéry. FOTO: SITA, AP

Na vrchole popularity totiž sledovalo jeden zápas finále NBA s Jordanom v priemere takmer 30 miliónov divákov. Keď v roku 2003 s basketbalom skončil, padli čísla počtu divákov takmer na polovicu, a na hranicu 20 miliónov sa dostali až v roku 2016.

Symbol Nike „Swoosh“ je dnes najmä vďaka nemu všadeprítomný. V polovici 80. rokov to tak však nebolo ani náhodou. Adidas bol v tržbách o 50 percent väčší a dokonca aj nováčik Reebok v roku 1987 v tržbách Nike predstihol. Converse mal zasa podporu hviezd NBA, ako boli Magic Johnson, Larry Bird či Julius Erving.

Federerov rekord: zarobil 95 miliónov, kraľuje rebríčku tenistov a tenistiek

Na univerzite hrával Jordan v Conversoch. Keď ho draftovalo Chicago Bulls, najprv smeroval k Adidasu. Jeho agent David Falk, ktorý vymyslel slogan Air Jordan, to však videl inak. Jordana presvedčil, aby si ponuku Nike aspoň vypočul. Basketbalista tak dostal návrh na trojnásobok vtedy najväčšej zmluvy na tenisky v NBA – päť rokov, po pol milióna dolárov ročne.

Prvé tenisky však NBA zakázala, keďže porušili ligové pravidlá o farbách. Nike pokutu zaplatila a v roku 1984 z udalosti urobila ikonickú reklamu. „Dňa 15. októbra Nike vytvorila revolučnú novú basketbalovú topánku,“ čítal hlas, zatiaľ čo Jordan dribloval. „Dňa 18. októbra ju NBA diskvalifikovala. Našťastie, NBA vám nemôže zakázať, aby ste ju nosili.“

Prvých Air Jordanov sa počas 12 mesiacov predalo za 100 miliónov dolárov. A ešte minulý rok zarobil Jordan od Nike asi 130 miliónov dolárov, čo je štvornásobok oproti LeBronovi Jamesovi, ktorý mal najlepšiu zmluvu z aktívnych hráčov.

2,1 miliardy a rastie

James a zosnulý Kobe Bryant pomohli v 90. rokoch a na začiatku nového tisícročia Nike vybudovať biznis v Číne. Dnes má značka v basketbale prakticky monopol: vrátane Jordanovho brandu má až 86-percentný podiel. Top deväť tenisiek vyrába Nike a 77 percent hráčov NBA nosí túto značku.

Jordan má aktuálne majetok v hodnote 2,1 miliardy dolárov, a v poslednom období, keď väčšina miliardárov schudobnela, on zbohatol. Stúpla totiž hodnota klubu Charlotte Hornets, v ktorom má väčšinový podiel. Aktuálne druhý najbohatší športovec je Tiger Woods s 800 miliónmi.

Ako hráč zarobil Jordan celkovo o čosi menej ako 100 miliónov dolárov. Ak zarátame aj príjmy od sponzorov, prvý vrchol dosiahol v roku 1997, keď získal až 78 miliónov dolárov.

Po odchode z NBA klesol jeho ročný príjem na menej ako polovicu. Od roku 2006 však krivka opäť strmo stúpa – v roku 2015 už nad 100 miliónov dolárov ročne.

Nike: trikrát väčšia firma ako Adidas

Nike zasa vďaka nemu urobilo trpaslíkov z Adidasu a ďalších niekdajších obrov. Tržby 40 miliárd dolárov za 12 mesiacov sú dnes oproti časom pred Jordanom až 43-násobné a predovšetkým sú o 60 percent vyššie ako má Adidas. Trhová hodnota Nike je trikrát vyššia.

Samotný Jordan Brand vykázal ešte za fiškálny rok do mája 2019 tržby 3,1 miliardy dolárov, čo bolo iba osem percent celkových tržieb Nike. Rastie však rýchlejšie a podiel na celkovej hodnote značky má zrejme vyšší. Hodnota tejto značky je určite vyššia ako 10 miliárd, za 35 rokov vygenerovala miliardy dolárov v ziskoch a najmä obrovskú popularitu pre materský brand Nike.

„Čo je najlepšie, sme stále len v začiatkoch diverzifikácie Jordanovho portfólia,“ povedal bývalý CEO Nike Mark Parker v decembri, keď po prvý raz oznamoval štvrťročné tržby Jordan Brand nad hranicou miliardy dolárov. „A pokračujeme, na sviatky prichádza Jordan 11 Bred. Dopyt po jednej s najžiadanejších tenisiek všetkých čias uspokojíme nevídanou mierou,“ dodal.

Z marcového prepadu – zo 100 dolárov na 60 – sa cena akcií Nike už relatívne zotavila. Od apríla sa pohybuje medzi 80 a 90 dolármi.

Autor Kurt Badenhausen píše v americkom Forbese o peniazoch a športe

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?