21. decembra 2017

Stôl za stolom, hangár plný ľudí, jeden vedľa druhého, hluk, nesústredenosť, stres a pocit, že človek je nepodstatné koliesko v stroji. Pripomína vám to open office? Presne tak by to v práci nemalo vyzerať. Kancelária budúcnosti bude všetko, len nie toto. Flexibilná, živá, s príjemnou atmosférou, súkromím a miestom na stretávanie kolegov. Pracujete v takej?

Keď v roku 1964 prišiel Herman Miller s konceptom nového druhu „kancelárie“, ľudia mali open office po krk. Vymyslel to, čomu sa v USA hovorí cubicle – malá kója s nízkymi stenami, ktorá premenila kancelárie na veľkú lego stavebnicu. Nápad mal priniesť súkromie a flexibilitu. Nevyšlo, ľudia začali „cubicles“ nenávidieť a vrátili k open office. Ani ten nie je vždy výhra. Preto mnohí snívajú o vlastnej kancelárii s možnosťou sústrediť sa na prácu. To už nepríde. Ďalším krokom je koncept Next Office™. Kombinácia kaviarne, lobby, industriálneho priestoru, oddychovej miestnosti s gaučom či dokonca posteľou. A čosi aj pre ľudí, ktorí preferujú súkromie.

Čo je to Next Office™?

Moderné kancelárie v Silicon Valley sa stali katedrálami interiérového dizajnu mileniálov. Vyznávajú sa v nich hodnoty inovatívnosti, merateľnej produktivity, kvality sociálnych väzieb, zábavy, oddychu i súkromia.

Aj takto sa dá získať chvíľa súkromia na sústredenú činnosť či telefonát. Foto: Kinnarps

Už v predpovedi na rok 2017 uviedla analytická spoločnosť Deloitte, čo bude ťahať produktivitu a iniciatívu zamestnancov. Kľúčovými slovami boli autonómia, flexibilita, malé tímy, investovanie do ľudí, čas na oddych a dobré podmienky na pracovisku. Podľa predpovedí výskumnej spoločnosti Forrester bude rok 2018 rokom, keď sa 20 percent šéfov firiem popáli – ujde im vlak digitalizácie. Už teraz sú zamestnanci vďaka laptopom mobilnejší a prichádzajú na chuť flexibilite času a priestoru.

Koncept Next Office™ je preto flexibilný, prispôsobiteľný zamestnancom, s dôrazom na zdravie a rovnováhu medzi prácou a oddychom, so zreteľom na ergonómiu, pohodu, vzájomné stretnutia a efektívne využívanie priestoru. Osobný stôl sa dostáva do úzadia, vlastná kancelária je mŕtva. Sedieť za jedným stolom od deviatej do piatej je minulosťou. Takmer 92 percent mileniálov si žiada flexibilitu, uvádza prieskum Deloitte. Napríklad aj home office, ktorý podľa výskumu Stanfordskej univerzity dokázal zlepšiť výkon zamestnanca o 13 percent.

Sedenie je nové fajčenie

Flexibilita neznamená len možnosť pracovať z domu. Sedenie možno označiť za nové fajčenie, epidémiu, z ktorej pramení množstvo chorôb.

„Ideálny office má rôzne priestory pre rôzne potreby. Každý má možnosť zmeniť svoju polohu,“ hovorí odborníčka na ergonómiu v práci z ErgoidWork Jane Ahlinová. „Stoly sú nevyhnutnosť, ale v ideálnom prípade by mali byť nastaviteľné,“ dodáva s vysvetlením, že pomôcť môže práve tzv. standing desk. Teda čas od času striedať sedenie a státie pri počítači.

„Ergonómia je často definovaná ako veda zaoberajúca sa tým, ako pracovné nástroje a pracovné prostredie vplýva na ľudí. Ak si z toho máte odniesť len jedno slovo, sú to ľudia,“ vysvetľuje CEO spoločnosti Kinnarps AB.

Ľudia na prvom mieste

Rob Stuthridge sa ako konzultant venuje ergonómii a behaviorálnej psychológii. Tvrdí, že pracovné prostredie je zrkadlom našej duše, dokáže stimulovať alebo brzdiť náš potenciál. „Excesívna kontrola zabíja kreativitu, spomaľuje firmu a je svojím spôsobom neľudská,“ hovorí. Cieľom je myslieť do budúcnosti a orientovať sa pri tvorbe pracovného prostredia na ľudí a procesy. „Najľahšia cesta, ako rozvinúť kreativitu a ergonómiu, je postaviť človeka na prvé miesto,“ dodáva.

Zamestnávatelia pri objednávaní nábytku často iba odhadujú, čo ich zamestnanci potrebujú. „Dnes je rozumnejšie brať na zreteľ počet zamestnancov, aktivity, ktoré vykonávajú, kde ich vykonávajú a podľa toho plánovať pracovisko,“ hovorí Henrik Axell z Kinnarps AB. „Pracovisko budúcnosti bude viac zamerané na jednotlivca a založené na aktivitách, ktoré naozaj vykonáva,“ dodáva. V Kinnarps pre tieto účely využívajú know-how partnerskej spoločnosti Flowscape AB a pomocou získaných dát navrhnú kanceláriu tak, aby sa v nej ľudia cítili pohodlne, boli produktívnejší a kreatívnejší.

Zelený office

Office budúcnosti je zelený, ekologický a sebestačný. PwC v prieskume tvrdí, že klimatické zmeny a ekologické zmýšľanie posunie firmy a ich HR na novú úroveň – budú držať trend s myšlienkami minimalizovania negatívneho vplyvu na životné prostredie. Ekológia šetrí peniaze – kvalitný materiál a flexibilne navrhnutý office si nevyžaduje neustály nákup nového nábytku.

Zelený office nie je futuristický ideál. Inšpirovať sa možno u najlepších. Zástancom zelených kancelárií je Norman Foster, architekt zodpovedný za novú miliardovú centrálu Apple.

Pracovné prostredie ako komunikačný nástroj

Idea pracovného priestoru budúcnosti vychádza z výskumov, ktoré sa stretávajú na jednom mieste – a to doslova. CEO nórskej telekomunikačnej firmy Telenor Jon Fredrik Baksaas tvrdí, že office nie je len nehnuteľnosť, je to komunikačný nástroj – treba v ňom vytvoriť miestnosti, kde sa budú ľudia stretávať. Práve takéto zóny vedú k lepšej produktivite, kreativite a dobrému pocitu na pracovisku.

Harvard Business Review cituje výskumy Jennifer Magnolfiovej, ktorá sa venovala coworkingovým priestorom v 52 krajinách sveta. Respondenti pozostávali z 1500 ľudí, ktorí využívali takéto pracoviská. Až 75 percent uviedlo zvýšenú produktivitu, 80 percent si rozšírilo sieť biznis kontaktov.

Magnolfiová sledovala aj konkrétnu firmu Zappos. Spoločnosť zmenila klasický open office na nové moderné pracovisko. Stal sa z neho priestor pripomínajúci coffee shop, thajskú reštauráciu, interiér starého kostola, lobby kasína a korporátneho apartmánu naraz. Ľudia sa stretávali, nesedeli na jednom mieste, mali tiché miesta na sústredenú činnosť. Po šiestich mesiacoch sa ukázal 78-percentný rast vzájomnej pomoci pri riešení problémov a 84-percentný rast počtu nových lídrov, ktorí navrhli a tvorili nové projekty.

Tento článok je BrandVoice vytvorený v spolupráci  s Kinnarps.