20. septembra 2020

Je to škaredé káčatko či škaredá labuť? Je to superjachta!

Keď som prvý raz videla fotografie tohto konceptu jachty, myslela som si, že to je vtip. Po dlhšom pátraní a zaujímavých rozhovoroch s človekom, ktorý je za kreatívnou genialitou (či šialenstvom) Avanguardie, sa ukazuje, že vtip to určite nie je.

Na nápade talianskeho dizajnéra Pierpaola Lazzariniho sa pracuje už päť rokov. Čo sa začalo ako fantázia človeka, ktorý testuje hranice automobilového dizajnu, sa stalo projektom s potenciálom pre reálny svet. Lazzarini verí, že nejaké odvážne lodenice sa projektu chytia.

Idea je zobrať si inšpiráciu z prírody, hovorí Pierpaolo Lazzarini. „Veríme, že príroda nám dáva potrebné dizajnérske tvary, aby sme z nich vytvorili nové koncepty. Založili sme projekt na labuti, ktorá je aj naším logom, lebo veríme, že pri pohybe, pri jedle, skrátka pri všetkom je to jedno z najelegantnejších zvierat.“

Je zjavné, že krk, ktorý sa v neutrálnej polohe dvíha do zakrivenej polohy ako krk labute na vlnách, a po sklopení sa dotkne hladiny, aby sa premenil na čln, je unikátny rozlišovací znak tejto lode.

Ponorka, lietajúce auto, jetboard. Čo si miliardári prikupujú k autám

Aj keď koncept je to zaujímavý, vytvoriť dizajn nebolo ľahké. „Za päť rokov sme vyskúšali mnoho spôsobov, ako dosiahnuť finálny tvar. Otestovali sme asi šesť rôznych verzií,“ hovorí Lazzarini. „Najprv sme mali ako krk skutočný žeriav, čo fungovalo dobre, ale z pohľadu dizajnu to nebolo veľmi pekné. Problém bol dosiahnuť, aby to vyzeralo cool, a nie ako žeriav.“

Foto: LAZZARINI DESIGN STUDIO
Hlava Avanguardie sa mení na čln. FOTO: LAZZARINI DESIGN STUDIO

Celý koncept pôsobí dosť uletene, ale dizajnér tvrdí, že v lodeniciach sa bude dať postaviť – ak si budú konštruktéri veriť. Záujemcovia, ktorí by si loď chceli kúpiť, si však musia uvedomiť, že zatiaľ čo „spodok“ lode je rokmi overený, krk budú musieť majstri v lodeniciach skutočne dať z papiera na vodu.

„Je to koncept a všetko funguje, ale v realite, keď to niekto bude vyvíjať, pravdepodobne dizajn krku trochu pozmení. Síce je štýlový, ale možno nie dostatočne funkčný takým spôsobom, akým potrebujeme,“ hovorí Lazzarini.

Cvičenie, práca, varenie… To je denný režim zaoceánskeho jachtára

Prvý koncept počítal s hlavou, ktorá bola v skutočnosti lietadlom. „Museli sme však na vrch postaviť dron, a pristávanie bolo pomerne komplikované,“ hovorí Lazzarini. „I keď je to koncept, chceli by sme vyrábať veci, ktoré fungujú a nie sú to len animované kresbičky. Tak sme sa rozhodli nahradiť ho člnom.“

Hlava je zaťahovateľná. FOTO: LAZZARINI DESIGN STUDIO

Prvá verzia pracovala s možnosťou, že by sa čln na vodu spúšťal, Lazzarini však nechcel, aby sa bezhlavý krk týčil nad jachtou a kazil jej siluetu. Vytvoril tak prototyp, ktorý vidíme dnes.

Telo jachty skrýva garáž, helipad a sklad pre dva člny poháňané prúdovými kapsulami. S ich dizajnom Lazzarini vyhral cenu na veľkej súťaži v roku 2010. Pre niekdajšieho dizajnéra automobilových súčiastok to bol bod obratu a motív otvoriť si vlastné štúdio.

Pod názvom Jet Capsule vyvinulo štúdio rad kapsúl a vodných vozidiel, a tiež koncepty jácht a áut, vrátane lietajúcich. Veľká otázka teraz znie: dosiahol Lazzarini, že lodenice majú záujem? A krátka odpoveď: áno.

„Po niekoľkých článkoch o krku Avanguardie sme začali dostávať otázky z lodeníc v Taliansku a Nemecku. Jedna už má od klienta, pre ktorého postavili stomiliónovú jachtu, aj dopyt. Pýtali sa na žeriav,“ hovorí Lazzarini.

„Staviteľ jácht vždy hľadá nové výzvy. Vo svete lodiarstva, ak niekto povie – nie, toto je príliš ťažké, tak je to čosi, čo staviteľa poteší. Chce stvoriť niečo, čo ešte nikto pred ním neurobil.“

Pierpaolo Lazzarini. FOTO: LAZZARINI DESIGN STUDIO

Avanguardia je prvý zo šiestich zvieracích konceptov, ktoré počas nasledujúcich mesiacov Lazzarini odhalí. Či už sa vám táto jachta páči, alebo nie, zdá sa, že o Lazzarinim ešte budeme počuť.

Rachel Ingram píše na Forbes.com o lietaní a jachtách.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?