21. februára 2018

Od momentu, kedy Michael Aldrich prepojil domáci televízor s pevnou telefónnou linkou a objednávkovým počítačom a vynašiel tak online nakupovanie, ubehlo skoro 40 rokov (1979) a trh sa stal komplexným. E-shopy rástli a rastú veľmi rýchlo a je už štandardom expandovať zo svojej domoviny nielen do susedných krajín, ale aj do ďalších krajín sveta.

„Veľa ľudí sa však popáli, pretože so zahraničným trhom nemajú žiadne skúsenosti. Pre úspech je dôležité, aby ľudia vedeli, na čo sa pri expanzii majú pripraviť a na čo si dávať pozor. Najlepšie je sa učiť na chybách ostatných a pri expanziách sa chýb deje veľa,“ hovorí Ján Široký, Managing Partner zo spoločnosti Globalize.us, ktorá pomáha prekonávať bariéry pri vstupoch na zahraničné trhy.

Ecocapsule spustili výrobu. Prvá ide do Japonska

Prinášame vám preto niekoľko krajín, do ktorých sa podľa odborníka oplatí ísť a príklady, na čom sa mnohí v minulosti bolestne popálili. Na začiatok vybral Ján Široký dve:

Na Čínu potrebujete právnika

Čína je najväčší e-retailový trh na svete s rapídne rastúcou strednou triedou a tým pádom na prvý pohľad zaujímavý pre všetkých. No na rozdiel od exportu z Číny, ktorý je dotovaný štátom, je import do Číny veľmi limitovaný. Všetko, čo má hodnotu vyššiu ako 8 amerických dolárov, je považované za luxusný produkt a má značnú daňovú prirážku, preto veľa importérov uvádza často nižšie čísla na dovozných papieroch.

Taktiež sú v Číne množstevné obmedzenia na mnoho produktov, napríklad alkohol a iné potraviny ako detská výživa. Posielať ju vo väčších množstvách do Číny je prakticky nemožné, resp. ostala by vám na hraniciach, kým by sa nepokazila. Po jednom kuse ju možné posielať je, avšak tu potom budú náklady na prepravu príliš vysoké. Taktiež je často potrebné absolvovať testy nezávadnosti importovaných produktov.

Martinus v roku 2018 chystá redizajn Gorily aj nové kamenné predajne

Všetky štandardy, obmedzenia a regulácie je možné dohľadať na vládnych stránkach, ktoré bývajú preložené do angličtiny. Sú však často aktualizované a najskôr sa aktualizuje čínska verzia, potom anglická. Preklad môže trvať aj niekoľko týždňov a môže byť s chybami. Prioritu má čínska verzia, čiže sa nemožno odvolať na to, čo bolo napísané po anglicky. Je vhodné mať čínskeho právnika, ktorý vám s aktuálnymi informáciami poradí a bude vás priebežne informovať o zmenách v legislatíve, ktoré sa vás týkajú.

Potrebujete zákazníka upokojiť

Ukrajina zažíva boom v e-commerce a medziročný rast trhu je na úrovni 35 %, preto sa pre expanzie stáva Ukrajina veľmi zaujímavou. Pre Ukrajincov je nakupovanie cez internet ešte stále nové, preto pri internetovej objednávke až 59 % z nich čaká, že im zavolá predajca a potvrdí objednávku. Ak sa tak nestane, väčšina si myslí, že boli oklamaní a v lepšom prípade vám panicky “zaspamuje” zákaznícku podporu a náklady sa vám zvýšia iba tu.

V horšom (a tiež častom) prípade zákazník ide do banky a požiada o tzv. cashback, čiže zrušenie platby. Banka predajcu a banka platiteľa potom vyšetrujú, kde sa stala chyba a obchodníka tento proces stojí okolo 30 eur za každý jeden prípad.

Odhliadnuc od cashbacku a nákladov na podporu predaja, ktoré sú už samé o sebe vysoké, stratíte tiež peniaze za poštovné a platenú reklamu, ktorou ste pritiahli zákazníka k objednávke. E-shop takto môže stratiť tisícky eur a renomé hneď po vstupe na trh. Je teda vhodné mať natívne hovoriaceho človeka na telefóne, ktorý bude vašich zákazníkov “upokojovať”.

Nabudúce vám povieme, na čo si dať pozor na bulharskom či americkom trhu.

Titulná foto: Ján Široký v Hongkongu. Foto: Archív Ben Yang