6. októbra 2020

Určite ste už na sociálnych sieťach narazili na fotografie detí s míľnikovými kartičkami, ktoré dlhší čas zažívajú veľký boom. Rodičia si vďaka nim zaznamenávajú, ako ich potomkovia vyzerajú v jednotlivých mesiacoch po narodení, ako rastú, menia sa, naberajú na sile.

Na vlnu popularity týchto spomienkových produktov stavila i košická značka Significant, ktorú v roku 2017 založili Erika Štefániová (54) s dcérou Tamarou (18). Nešlo im však iba o trend, v prvom rade si za produktmi chceli stopercentne stáť.

Všetko sa to začalo prosto, túžbou tvoriť. Eriku čakal nástup do nového zamestnania na pozíciu obchodnej zástupkyne, Tamara študovala na gymnáziu (aktuálne je v maturitnom ročníku), a obe potrebovali niečo, do čoho by mohli investovať voľný čas a čo by im dovolilo kreatívne sa vyžiť.

Tamara spomína, že prvým impulzom bola tehotná známa, ktorej padli do oka míľnikové kartičky zo zahraničia. A keďže na slovenskom trhu absentovali, oslovila ju s prosbou o výrobu. 

Látkové plienky ako umelecké diela?
Majiteľka Boboo dokazuje, že biznis a materstvo idú k sebe

„Tak som to skúsila a podarilo sa,“ vraví s úsmevom. Tento okamih bol prelomový, uviedol do chodu udalosti. Produkt začal zaujímať čoraz viac ľudí, ktorí sa ozývali s vlastnými žiadosťami. Každý chcel svoje míľnikové kartičky.

Dopyt napokon prirodzene vyústil do založenia značky Significant. Dvojica si na začiatok zaobstarala kvalitnú tlačiareň, grafický program a ďalšie materiály. Sprvu sa v ponuke zamerali na tento jediný výrobok. 

Férový produkt sa predáva jednoducho

Od začiatku fungovania značky Significant sa gymnazistka venovala výrobe produktov, zatiaľ čo mamka sa sústreďovala na objednávky, komunikáciu so zákazníkmi, prezentáciu na sociálnych sieťach či spolupráce napríklad s Lindou Babušík Adamčíkovou (Lapkinn), Tatianou Židekovou, Zuzanou Mračkovou, Rebekou Wechsler (Style of Becca) a ďalšími.

Vlani v lete však nastala zmena. Pre Eriku bolo totiž čoraz náročnejšie chodiť do práce a zároveň naplno viesť značku Significant, preto prebrala opraty Tamara. „Mamka spolu s  ocinom mi stále veľmi, veľmi pomáhajú. Starajú sa hlavne o administratívu,“ upresňuje.  

Košická značka Significant začínala výrobou míľnikových kartičiek. Foto: archív značky Significant

Momentálne má v značke Significant v ponuke papierové i drevené míľnikové kartičky, ktoré sama navrhuje. Ich dizajn robí buď priamo na mieru, alebo podľa toho, čo jej práve na trhu chýba. „Som za jednoduchý vzor a zemité farby,“ prezrádza Tamara svoje preferencie.

Na novom vzore pracuje vždy niekoľko dní, chce, aby každý nápad dozrel. Úpravám sa venuje, až kým dospeje do bodu, v ktorom je na sto percent spokojná.  

Mama dvoch detí šije a navrhuje oblečenie pre malých lapajov

Jej cieľom je, aby sa práve vďaka poctivému prístupu mohla postaviť za každý produkt. „A je jednoduchšie aj férovejšie predať ho potom zákazníkovi,“ dodáva. Keďže dvojica chcela, aby sa značka Significant ďalej rozrastala, pridala do ponuky i svadobné tlačoviny či náučné produkty, vďaka ktorým je vzdelávanie v podstate hrou.

Miesto v portfóliu si preto našlo zvieracie drevené pexeso, kontrastné kartičky aj farebné printy s abecedou a číslami. Produkty vznikajú v duchu minimalizmu s dôrazom na kvalitu a hravosť. 

„Pri výrobe tlačovín spolupracujeme s tlačiarňou Potlačto v Bratislave, ale míľnikové kartičky si tlačíme sami, keďže sa orientujeme na objednávky podľa predstáv zákazníka,“ upresňuje Tamara.

S prípravou drevených produktov zase dvojica oslovila “pána Štefana”, ktorý ich tvorí vo svojej dielni na východe Slovenska. Práve z takýchto spoluprác a podpory lokálnych remeselníkov sa v značke Significant mama s dcérou nesmierne tešia.

Vďaka pandémii si splnila sen

Koronakríza pomohla značke Significant urobiť krok vpred, o ktorom Tamara premýšľala už dlhšie. „Dávnejšie som mala víziu vlastnej značky oblečenia. Nemyslela som si, že sa do toho pustím tak skoro,“ vraví. Začiatkom roka začala plánovať, a pandémia jej dala dosť času na to, aby novú kolekciu tričiek z certifikovaného GOTS úpletu dotiahla do konečnej podoby.

„Ak by korona neprišla, možno by som to nateraz vzdala a posunula na neurčito,“ myslí si. Výrobu tričiek zverila dvojica do šikovných rúk krajčírky Lucie so sídlom blízko Košíc. 

Tamara si cez pandémiu splnila sen, navrhla kolekciu tričiek, ktorú pomenovala po svojej starej mame. Foto: archív značky Significant

Pridaním textilných produktov do portfólia značky Significant chceli osloviť zákazníkov, ktorí si u nich v minulosti kúpili míľnikové kartičky. Cieľom bolo vytvoriť niečo nové, čo by s ich ratolesťami mohlo naďalej rásť. „Moja babka bola úspešná krajčírka, a ja som v jej príbehu chcela pokračovať, preto som našu kolekciu ANNA pomenovala po nej,“ približuje Tamara.

V budúcnosti by s výrobou odevov rada pokračovala, no nestojí o veľké sezónne kolekcie, skôr sa jej páči cesta tých menších a limitovaných.  

Mama superhrdinka vymyslela stavebnicu, aby deti odtrhla od smartfónov

Tamara poukazuje aj na dôležitosť ekologického prístupu. V značke Significant sa zbavili balenia plastov, prešli na papier i opätovné využívanie škatúľ. „Otázka ekológie by nemala byť v značkách len preto, že je to teraz in,“ hovorí a ihneď pokračuje: „Ale preto, že je to pre našu planétu naozaj potrebné aspoň malými krôčikmi zmeniť. Nie sme čisto ekologická značka, no ak si vieme vybrať z dvoch možností, vyberieme tú ekologickejšiu.“

A čo bude ďalej? Tamara bez okolkov priznáva, že radšej príliš vopred neplánuje. V najbližších dňoch by v značke Significant mali predstaviť jesenné textilné produkty pre ženy. Simultánne tiež prerába niektoré z pôvodných produktov, aby sa väčšmi hodili do témy minimalizmu.

„Chceli by sme sa dostať do väčšieho povedomia na Slovensku, dostať naše výrobky aj do viacerých kamenných predajní a tiež by som bola rada za spolupráce s ďalšími kreatívnymi ľuďmi,“ prezrádza. Na záver dodáva, že sa chce sama neustále zlepšovať, preto v letných mesiacoch absolvovala foto workshop pod vedením fotografky Kristiany Kóňa.  

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?