7. júna 2021

Expanzia sa v čase pandémie ukázala ako veľmi správny krok, lebo biznis je stabilnejší, keď je diverzifikovanejší, hovorí Mirka Pastierová, šéfka branding štúdia GoBigname, ktoré pred mesiacom oznámilo expanziu na švajčiarsky trh. Firma má už sebou niekoľko úspešných medzinárodných projektov a vo Švajčiarsku má otvorené spolupráce s e-commerce lídrami.

Po viac než 250 projektoch spustilo branding štúdio GoBigname svoje služby vo Švajčiarsku. S cieľom rozvíjať značky s globálnym potenciálom začalo pred približne mesiacom pomáhať tamojším firmám s nastavením značky, tvorbou názvov či identít a s ochrannými známkami.

„GoBigname vo Švajčiarsku typologicky oslovuje klientov zameraných na globálnu expanziu,“ hovorí pre Forbes.sk CEO spoločnosti Mirka Pastierová a dodáva, že tam zatiaľ spolupracujú najmä s e-commerce lídrami či s inovatívnymi spoločnosťami plánujúcimi osloviť investorov.

Zaujímavosťou je napríklad firma, ktorá prináša revolúciu do AI pre biznis, kde môže slovenská firma využívať ich skúsenosti z práce pre Exponea. „Prakticky im môžeme hovoriť, čo fungovalo a na čo nemíňať kapitál,“ dodáva.

Mirka Pastierová spoluzaložila prvú namingovú agentúru na Slovensku, ktorá sa okrem vytvárania názvov venuje vytváraniu celej vizuálnej identity. Medzi ich klientov patrí Exponea, Sushitime, HubHub, Dôvera a iné. Foto: archív (Mirka Pastierová)

GoBigname sa na tamojšom trhu aktuálne nachádza v „kick-off fáze“, keď využívajú existujúcu infraštruktúru s pomocou lokálneho partnera, ktorý ich zastupuje priamo vo Švajčiarsku. Jeho úlohou je pomôcť s budovaním povedomia o GoBigname, aktívne komunikovať s klientmi a získavať nové zákazky.

Reklama

Svetové projekty

Švajčiarskeho partnera Andreasa Kistlera zaujali najmä projekty viacerých globálnych značiek so svetovým dopadom, na ktorých sa Slováci podieľali. „Povedal, že takáto svetová kvalita musí prísť do Švajčiarska,“ vysvetľuje Pastierová.

Identita, za ktorou stojí GoBigname. Foto: GoBigname

Tím GoBigname stál napríklad za svetovým rebrandingom spoločnosti CHAL-TEC na Berlin Brands Group na 28 trhoch. Redizajnovali tiež ikonu vo výrobe športových lietadiel Cruiser Aircraft vo viac ako 30 krajinách sveta s na mieru vytvoreným písmom a aerodynamickým fontom odkazujúcim na prúdenie vzduchu počas letu.

„Pre britského investora sme tiež vytvorili novú značku Balasense, ktorú už používa na predaj doplnkov výživy a pod našou značkou Atida spúšťa aj inovatívnu digitálnu lekáreň pre celú Európu,” dodáva šéfka firmy.

Berlin Brands Group. Foto: archív GoBigname

Aktuálne si tiež môžete v arabských krajinách kúpiť whisky s názvom a obalom z ich dielne Mordrake, na letisku ochutnať gourmet popcorn Zigmundo, alebo si nájsť prácu v NASA či v Apple vďaka Kickresume, názvu z dielne GoBigname. Posun na nový trh bol teda pre spoločnosť prirodzeným krokom.

Prečo práve Švajčiarsko?

Vo Švajčiarsku je zaujímavý najmä veľký počet malých a rodinných firiem a desiatky tisíc startupov. S tými uskutočnili v spolupráci s Univerzitou aplikovaných vied a umení v Luzerne ešte pred samotnou expanziou trhovú štúdiu, v rámci ktorej zistili napríklad to, že švajčiarske spoločnosti nevyhodnocujú potenciálne riziká alebo problémy s ich budúcim menom či vizuálnou identitou.

Ako hovorí Pastierová, zväčša ide o podobné problémy, ktoré riešia so slovenskými klientmi. Napríklad to, že firma pri registrácii zistí, že jej názov je v konflikte s existujúcou ochrannou známkou alebo je úplne nevhodný pre globálny rast.

Špecifikom švajčiarskeho trhu sú však tiež tlačené materiály. A to aj pri prezentovaní progresívnych a „digital first“ firiem. „Aj samotné GoBigname tak má svoj prvý leták,“ hovorí CEO spoločnosti.

Redizajn ikony vo výrobe športových lietadiel Cruiser Aircraft. Foto: GoBigname

Konkurencia firiem so zahraničným zastúpením známych agentúr je tam veľká, no podľa Pastierovej so sebou prináša povedomie o brandingu na vysokej úrovni. „Hlavným rozdielom oproti slovenským a českým klientom je prístup k ochrannej známke. Kým na Slovensku musíme neustále edukovať a registrovať ich pre klientov, v podstate všetky švajčiarske firmy, s ktorými sme komunikovali, ich majú vyriešené ako prvé,“ hovorí.

Foto: GoBigname

Na čo tamojšie firmy zabúdajú je kontrola kultúrnej evokácie a významov ich názvov značiek na iných trhoch. S tým im však GoBigname dokáže pomôcť.

Expanzia počas pandémie

Aj keď svoje pôsobenie vo Švajčiarsku mala firma naplánované dávno pred pandémiou, teraz sa to ukazuje ako veľmi správny krok, keďže biznis je stabilnejší, keď je diverzifikovanejší. „Práve počas úvodnej paniky na trhoch nás extrémne ťahali zahraniční klienti, ktorí na pandémiu pozerajú ako na obrovskú príležitosť digitalizovať a strategicky pripraviť svoje značky na globálny rast,“ hovorí šéfka firmy a dodáva, že v tomto období narástol aj počet rebrandingov. Čím to je spôsobené?

Medzi ich klientov patrí aj Slido. Foto: GoBigname

„Firmy chcú byť relevantné pre ‚digital first‘ zákazníkov, mnohým podnikateľom sa zmenila zákaznícka základňa, rozširujú svoje produkty a služby, aby rástli rýchlejšie, alebo sú po akvizícii a tým pádom prídu k nám, aby vyriešili novú značku naraz a efektívne spolu s ochrannou známkou a výstupmi pre marketing,“ vysvetľuje.

A aké sú plány kreatívnej firmy týkajúce sa ďalšieho rastu? „Chceme sa držať pravidla ‚jedna krajina, jeden focus‘ a neotvárať niekoľko regiónov naraz,“ hovorí na záver Pastierová. Ich rast bude teda zatiaľ spočívať najmä v rozširovaní služieb pre klientov.

O spoločnosti GoBigname

GoBigname vytvára verbálne a vizuálne identity pre spoločnosti, produkty, služby a technológie pre startupy a MSP už od roku 2012. Spoločnosť so sídlom v strednej Európe sa stala lídrom na národnom trhu. Medzi jej zákazníkov sa dnes radí množstvo medzinárodných firiem.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?